Bukefalos 28 år!

Tungt eller Lätt??

T

tjiir

Vad ska man egentligen ha för typ av rep vid inlärning av NH? :confused:

Jag har hört många säga tungt är bättre än lätt och tvärtom:crazy: .

Tacksam för svar
 
Sv: Tungt eller Lätt??

Jag har ingen aning, spelar det någon roll? Men lite tyngd vill iaf jag ha när jag tränar NH. Annars flyger repet iväg :rofl: :angel:
 
Sv: Tungt eller Lätt??

Ett rep med lite tyngd i, eller styrsel iaf kan fömredla dina eneriger bättre än ett lättare rep som lätt blir lite "sladdrigt" det kan göra att dina signaler genom repet (som ju är din förlängda arm) blir otydligare.

det är iaf så jag har lärt mig en gång i tiden...jag ser inga positiva egenskaper i ett lätt rep
 
Sv: Tungt eller Lätt??

Ett med tyngd tycker jag också, det förmedlar ens rörelser bättre. Ett fyrameters brukar man börja med. fick låna ett sjumeters en gång, och oj vad tungt det blev att stå och veva med men då får man fina biceps :D .
Och en läderflärp i änden är bra.
 
Sv: Tungt eller Lätt??

Lagom är bäst!:idea:

Helt ärligt så tror jag man ska välja det man själv tycker känns bäst. Det finns nackdelar med båda, man vill inte ha varken för lätt eller för tungt liksom. ^^ Ok, politiskt korrekt svar.

Ett för lätt rep blir lätt "fladdrigt" och det kan bli svårt att kommunicera med hästen via repet. Ett för tungt rep kan rentav irritera hästen genom att det i rörelsen kommer i svängning coh rycker hästen i munnen enbart med sin tyngd. Är det för tugnt så kan det bli svårt att påverka. Som sagt, välj det som passar dig och hästen bäst.
 
Sv: Tungt eller Lätt??

Ett med lite tyngd i. Båtrep tjocklek 14 mm i diameter och 4 meter långt. Med en liten läderflärp på slutet.

Kolla i en båtaffär om de kan sälja och splitsa åt dig. ("fläta" in ändarna så de inte remsar upp sig) samt att de sätter en liten läderflärp i slutet, den bör du troligast ha med dig själv. Sen kan du även köpa från vissa instruktörer. Jag kan tipsa om en ifall du PMár mig.
 
Sv: Tungt eller Lätt??

Tack för alla tips . Ska prova vilket som känns bäst:D
 

Liknande trådar

Hästhantering Ja, som rubriken lyder. HUR kan jag lära hästen att ta godis snällt? Jag har en häst som gärna tar godis med exakt hela munnen. Tänder...
2
Svar
26
· Visningar
2 372
Senast: mily
·
Hundavel & Ras Hej! Jag hade tänkt låta min tik föda och låta valparna växa upp i min storasysters hus då de har mer plats och trädgård. Dock märker...
Svar
8
· Visningar
1 877
Senast: starcastle
·
  • Artikel
Dagbok Håller på att vänja in mig på ny medicin och mår sådär helt ärligt. Vet att det kan ta några veckor men det känns som jag har fått typ...
Svar
0
· Visningar
518
Senast: miumiu
·
Övr. Hund Inser att det kanske inte finns något bra svar på min fråga men tänker att om någon har nåt bra tips så är det här på Buke i alla fall...
Svar
16
· Visningar
1 282
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp