Tunn på betet...

Johanna.Ingvarsoon

Trådstartare
ja eller inte tunn kanske men känner att jag behöver ge lite extra. Han brukar bli lite tunn varje sommar innan vi får hem honom igen.. Hade helst haft honom installad och kunnat ge mat flera ggr om dagen men det går tyvärr inte. Så är det när man är inhyrd. Får anpassa sig lite... Tyvärr...

Så nu till problemet. Som sagt lite tunn. Går 6 dagar/vecka, behöver bygga lite muskler till. Får i nuläget ca 1kg salsa hotmix. Har tyvärr bara möjlighet att ge honom mat en gång om dagen. Kan inte äta hö och hösilaget är inte klart än. Har köpt lucern i stråform. Är det det bästa? Hur mycket ska jag ge honom. Får ju inte bli för mycket mat på en gång..

Finns det något annat bra som jag kan ge istället?? eller hur hade ni gjort??

Sv: Tunn på betet...

Jag hade gett lucern fast jag hade istället valt Kvarnbys pellets. Som innehåller mer för minder pengar. Vilket gör att man inte behöver ge lika mycket som av hackad strå för att få samma värden. Vilket i sin tur gör att hästen inte behöver så lång tid för att äta upp det. Om den nu inte kan få stå inne i lugn och ro.

han kan stå inne och äta i lugn och ro men jag kan ju inte fylla hela krubban med mat.. (fast han hade nog blivit överlycklig). Ska prova köpa kvarnbys sen då... Var får man tag i det??

visst kan du fylla hela krubban, hackat strå väger typ ingenting.. :p

eller fyll en stor hink eller tubtrug.

jag föredrar strået framför pellets även om det är bökigare att hantera för mig. pelletsen måste blötas och då blir den till en äcklig gegge som ser ut som grön cement, ingen av mina hästar vill äta det.

dessutom är det ju naturligare med strå. :)

Jag har själv använt bägge sorter men man får klart mest för pengarna genom Kvarnbys pellets.
Den köpas direkt från deras lager eller hos olika foderförsäljare. Jag har bl a hittat den hos EKO-hallen. Tror att det finns återförsäljarlista på Kvarnbys hemsida.
Om man inte dränker pelletsen med vatten så så blir det inte heller någon gegga utan mer som pulver. Hittills så har alla mina ätit lika bra av bägge sorter. Den stora skillnaden är att Kvarnbys pelletts inte innehåller extra socker utan i stort bara ren lucern. Det är en av anledningarna till att den får bättre fodervärden. Vilket då gör att man inte måste fylla krubban för att fyll hästens behov. Hackad strå väger så lätt att det blir fulla krubbor för att komma upp i samma vikt.

Nja jag tror att det var i Helsingborg. Men jag är inte säker för jag handlar ibland på alla tre som finns i Skåne. Men det kan vara värt att titta in om och kolla.

Tänkte lägga upp lite bilder så ni kan se... Han är ju inte mager men behöver bygga mer muskler igen... (fick ett rejällt bortfall när vi va utan ordentlig sadel att rida i sen sep, har fått min nya nu så vi är på G igen)
Som ni ser så måsta han ha mycket mer muskler i hals, rygg och rumpa. Vad är det bästa att ge honom då?? så att han har något att bygga av...

Lite tips, Tack:bow:
12157111.jpg
[/url][/IMG]
12157112.jpg
[/url][/IMG]
12157116.jpg
[/url][/IMG]
12157114.jpg
[/url][/IMG]

Var fattas det muskler?

Om du ska bygger mera muskler måste dom få vila lite mer än en dag i veckan.

Jag skulle satsa på att ge honom hackad luscern om jag var du, men han är ju inte SMAL, ser alldeles lagom ut i hullet. Men sådant ändrar ju sig snabbt.

Däremot behöver han kanske extra protein för att bygga muskler om betet är proteinfattigt, och det kan ju inte jag avgöra härifrån.

Vill du att han skall bygga muskler?
Satsa då på varannan dag-träning. Och MYCKET markarbete, tömkörnnig på volt.

Rid inte varje gång, ryggen behöver få arbeta utan att ha tyng på med. Jag skulle tömköra-vila-rida-vila-tömköra-vila-rida-vila-tömköra osv..

Skittråkigt för den som bara vill rida, men jisses vilken fin häst du BÖR få efteråt..

tack så mycket... han rids ca 4 gånger i veckan nu varav 1 till två gånger ut i skogen... resten dressyr.. tömkör ca 2 ggr och vilar en... ska vila mer då?:( jaja då är det väl bara att lyda...:bow:

Liknande trådar

Foder & Strö Behöver tips på vad jag kan ge min häst för att han ska gå upp i vikt. Han äter så mycket hö han orkar men de räcker inte. Han har en... 2
Svar
26
· Visningar
1 455
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 256
Foder & Strö Hej. Vi har en ponny på 15 år . Vi är lite osäkra på hur mycket vi ska ge till han hö. Dom får fri tillgång till hösilage i hagen. Sen...
Svar
12
· Visningar
878
Senast: matson
·
R
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
934
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka