Bukefalos 28 år!

tunn,skruttig?!

timme

Trådstartare
känns hemskt jobbigt att slänga ur mig trådar om allt hela tiden men finner inte dom svar jag söker...:confused:
är så att mitt fullblodsto på 25 helt plötsligt tappade muskler och hull väldigt fort.hon fäller ju nu också så tänkte om det har med det att göra lite såklart.hon brukar bli lite tunn såhär på vårkanten men inte såhär,hon brukar inte tappa musklerna.(som sagt i en annan tråd har hon nyss varit förskyld med lite feber osv,frisk nu)och ska skritta igång henne lite men eftersom hon tappat så pass mycket mukler så får jag kanske börja om lite då?
hon är väldigt svårfödd också men hon brukar inte tappa så mkt som sagt.
tänker att hon behöver mer protein?!
hon får nu kli,havre och betfor.gav henne lusernpelletsar nyss oxå men hon tappat trots all mat.fritt på hö och nu har det kommit lite gräs.
hon kommer ju garanterat bli fet av betet(alltså stor mage men endå tunn över ryggen men det beror på åldern)
men hålelr på att vänja henne vid havren o kliet så knappt ett helt krafftmått kli och ett helt havre har gett i en vecka(började med ett halvt havre)
jag är lite inne på att hon behöver avmaskas men veterinären tror inte så...men ska prata med henne igen..
 
Sv: tunn,skruttig?!

Något som du skulle kunna testa att ge henne är Kraft Rehab. Det är enligt min erfarenhet oslagbart att ge svårgödda hästar..
 
Sv: tunn,skruttig?!

tänderna kollade vi i höstas och då va hon jättefin i munnen:)
men ska ta ut vet nu endå för hon ska få en B-vitamin spruta tänkte jag nu när hon fäller(märker att hon är lite ur form)
då kan jag ju be henne kolla tänderna på samma gång.
 
Sv: tunn,skruttig?!

Något som du skulle kunna testa att ge henne är Kraft Rehab. Det är enligt min erfarenhet oslagbart att ge svårgödda hästar..

okej:)
hur mycket ska jag ge för bästa resultat?nu som sagt har hon inte gått på en vecka emn ska börja skritta nu igen.
2-3kg?
 
Sv: tunn,skruttig?!

men är det mycket svårare för en lite äldre häst att bygga upp bra muskler?
 
Sv: tunn,skruttig?!

Varför tar du inte ett prov först ? Dvs träck, kanske blodprov då det gäller bandmasken i stället för att ringa vet ? Fast du kanske tänkte ringa dit i blodprovssyfte ?


hon får nu kli,havre och betfor.gav henne lusernpelletsar nyss oxå men hon tappat trots all mat.fritt på hö och nu har det kommit lite gräs.

Det du räknade upp är ju inte speciellt proteingivande medel, förutom lusern då, men du skrev aldrig hur länge du gett eller hur mycket. Samma gäller ditt grovfoder. fri tillgång är inte alltid svaret. Har du kassa värden och ger fri tillgång så kan det hända du får en häst med proteinbrist.
 
Senast ändrad:
Sv: tunn,skruttig?!

jag har en 5 årig travare på ca 1,55cm och han är också ganska tunn nu när han fäller päls så jag ger honom 1kg krafts gröna musli (ganska högt protein å energi värden) 0,5kg betfor , 2 kg hackad lusern(mycke protein), 1dl sojaolja(mycke protein) och 0,5dl linfröolja..... å fritilgång på grovfoder.. i den här foderstaten så är det väldigt mycke protein i så man måste hålla koll så att hästen inte får fång
 
Sv: tunn,skruttig?!

jag har en 5 årig travare på ca 1,55cm och han är också ganska tunn nu när han fäller päls så jag ger honom 1kg krafts gröna musli (ganska högt protein å energi värden) 0,5kg betfor , 2 kg hackad lusern(mycke protein), 1dl sojaolja(mycke protein) och 0,5dl linfröolja..... å fritillgång på grovfoder.. i den här foderstaten så är det väldigt mycke protein i så man måste hålla koll så att hästen inte får fång
han går nu upp i vikt sakta men säkert
 
Sv: tunn,skruttig?!

Jag ger min häst 3kg om dagen, men han är riktigt stor, så 1-2kg borde räcka för en mindre häst. Vet många som ger detta även till galoppörer och travare här omkring som har svårt med hullet och toppar med havre och dyl för att få energin oxå. Funkar att ge även till hästar som är känsliga för för mkt protein..
 
Sv: tunn,skruttig?!

ja ska ringa vet angående B-vitamin spruta och koll av tänder osv så passar på att rådgöra lite med henne...köper väl ett träckprov så vet jag:)
 
Sv: tunn,skruttig?!

ja ska ringa vet angående B-vitamin spruta och koll av tänder osv så passar på att rådgöra lite med henne...köper väl ett träckprov så vet jag:)

Tänk bara på att träckprovet inte alltid påvisar bandmask även om hästen har det.
 
Sv: tunn,skruttig?!

Äldre hästar behöver en proteinrik kost.
Mycket protein och mycket fett samt så lågt på socker som möjligt är bäst.

Lusern med olja på är en höjdare om de äter det.
 
Sv: tunn,skruttig?!

Testa hippo alfa!

Sen har iaf jag gett min häst b-jäst när hon fäller, 1dj mrg, 1dl kväll i 10 dagar.
Nu är min inte 25, men ändå ;)

Var i landet håller du hus? (har ett tips på person du ska prata med isf) ;)

25år och fullblod :bow:
 

Liknande trådar

Hundhälsa Nu är det jag som startar en sådan tråd, en som handlar om hur man vet att det är dags 😔 Man brukar ju säga att när man funderar på det...
Svar
18
· Visningar
1 711
Senast: Tuggben
·
Foder & Strö Var in på våran hästsportaffär i dag där dom också säljer en hel del foder. Min häst har mycket fullblod och Akhal teke i sig,han är...
2 3
Svar
43
· Visningar
9 864
Senast: fourlegs
·
Ridning Vet inte om jag skall lägga den här tråden under Ridning eller Foder eller om den kan ligga här? Moderator är självklart fri att flytta...
2
Svar
21
· Visningar
2 552
Senast: MaritH
·
Foder & Strö Jag har en liten pärla stående i stallet här hemma och jag lite fundersam över kraftfoder och vill hemskt gärna vad ni här på buke...
Svar
3
· Visningar
968

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp