Vart tipsad om Dodson & Horrell Build up.....

Sv: Vart tipsad om Dodson & Horrell Build up.....

ja tror du på det så för all del .
jag tittar inte på mage på häst när jag bedömer hull.

för mig finns det betydligt mer aspekter ffa min fråga om grundfoderstaten och vad den består av för att veta vad man ska fodra med för att få snabba och bra reslutat i kombo med det jag skrev. Utifrån bilderna ser din häst inte avmagrad ut för att inte kunna bygga muskler i sig tycker jag, den ser ut som en helt vanlig omusklad häst.

buck: vilket mirakelfoder som fixar både hull, hovar och allt annat;) du redovisar ju en mängd dåliga hälsoproblem på hästen i sig, så att just detta foder var medicinen känns konstigt som resonemang, den hade nog tillfrisknad efter grundproblemen tagits tag i på en vanlig sund foderstat som fodrats efter beräkningar oavsett märket på påsen så att säga.

seriöst så även om ni tycker detta foder hjälper utifrån era egna situationer så faktiskt är foderlära och näringsintag och muskelbyggnad inget mirakel ngnsin i fråga om foder osv i sig. Det FINNS inga såna foder. allt är en kombo av helhetsbilden i sig.

Schyyy!! Låt oss tro på mirakel foder i fina förpackningar!
Annars tar du ju död på allt hopp! :(

Själv har jag typ lagt ned allt vad beräknad foderstat heter.
Häst får det hon behagar äta, vilket i nuläget är hösilage och havre.
Allt annat ratas... :mad: :banghead:
 
Sv: Vart tipsad om Dodson & Horrell Build up.....

Sen måste det finnas lite överflöd för att kunna bygga muskler också,det finns det inte nu.

Nej, det där påståendet stämmer inte. Varför skulle det behöva finnas överflöd för att kunna bygga muskler? Isåfall är alla travhästar och galopphästar omusklade?

I övrigt är jag beredd att hålla med mackan, jag tror det är rätt träning, bra kuperade hagar och en korrekt foderstat som behövs för att hästen ska bygga muskler.
Det tar tid att bygga muskler, du lär inte se någon större skillnad på några veckor.
 
Senast ändrad:
Sv: Vart tipsad om Dodson & Horrell Build up.....

Som sagt,han har gått ute 24/7 i stora,mycket kuperade hagar,riden i skogen över stock och sten,har haft en uträknad foderstat,endå så ser han så här "tråkig" ut. Nu ännu värre då han hellre pillar i sig det näringsfattiga gräset än att äta sitt hö,vilket gjort att han tunnat ur.

Efter att ha blivit tipsad om detta foder har jag läst en himla massa om det,och det verkar finnas flera som det har hjälpt så jag kommer ge det en chans. Funkar det inte så får jag söka vidare,funkar det så är det så klart helt underbart.

Analys ska jag skicka in på höet så fort jag fått hem det,men det blir efter sommarens skörd. Nu kommer han få äta det höet han ätit i vintras,dåligt protein,men jag har som sagt fodrat upp det med en massa istället så foderstaten går ihop,men det har inte hjälpt oss nämnvärt,han ser fortfarande lika tråkig ut. Han har alltså ätit efter uträknad foderstat hela vintern.

Jag anser att han är för tunn,revbenen känns alldeles för tydligt nu igen. Jag har valt att prova detta foder för att se om det blir någon skillnad,och han kommer i sånt fall få äta det iaf över sommaren fram tills jag har analysen på grovfodret,och jag kan då räkna om det igen. Funkar d&h så behåller jag det gärna,och jag betalar också mer än gärna dom slantarna det kostar.

Och vem har påstått att jag vill ha resultat på några veckor? Jag vill ju ha en långsiktig lösning som sagt, därför jag provar detta foder. Jag tror inte hästen avlider av att fodras med detta,tvärt om. I värsta fall händer inget,och ingen skada skedd.
 
Senast ändrad:
Sv: Vart tipsad om Dodson & Horrell Build up.....

Men om hästen ser dassig ut "trots uträknad foderstat" har man ju bevisligen lagt sig på fel behov. Det är inte rymdforskning.

Det finns inga mirakelfoder. När man hittar rätt balans i totala foderstaten, då fungerar det. Sedan är det svårare om hästen är kräsen.
 
Sv: Vart tipsad om Dodson & Horrell Build up.....

Hur mycket Mj och Smrp står han på nu då? Vilken kvot?
 
Sv: Vart tipsad om Dodson & Horrell Build up.....

I alla dessa trådar står det att det är "enkelt" att göra egna blandningar.
hur kan en dutt av 14 fodermedel vara "enkelt" jämfört med att köra ned en skopa och ta 0,5 kg av ett färdigfoder?

inte riktat till dig direkt fio.
 
Sv: Vart tipsad om Dodson & Horrell Build up.....

har du provat att blanda med betfor? enda som jag får i min häst oljan genom.
 
Sv: Vart tipsad om Dodson & Horrell Build up.....

Men samtidigt kan det vara svårt för gemene man att se fördelarna med exakt varje foderingrediens.
det finns så mycket mer än MJ/protein som påverkar. Jag bytte ut en del "vanlig kraft" mot linfröolja. Landade på samma MJ/smpr men hästen blev finare och fick en rundare överlinje.

jag tycker nog inte den hästen är normalt omusklat, den är väldigt omusklad. Jag tippar på att proteinet i DH kommer hjälpa den runda sig.
 
Sv: Vart tipsad om Dodson & Horrell Build up.....

I alla dessa trådar står det att det är "enkelt" att göra egna blandningar.
hur kan en dutt av 14 fodermedel vara "enkelt" jämfört med att köra ned en skopa och ta 0,5 kg av ett färdigfoder?

inte riktat till dig direkt fio.

Nä det kan inte vara riktat till mig eftersom jag verkligen rekommenderar att köra ner en skopa i dodson´s build up :D

Varför inte bara köra på det fodret som funkar? Blir ju mkt enklare...
 
Sv: Vart tipsad om Dodson & Horrell Build up.....

I dagsläget så vet jag inte då han är på tillridning och har inget eget hö med sig. Utbildaren fodrar med hösilage igentligen och har analys på det,men min klarar inte av att äta hösilage,så hon lyckades få fram hö till honom dom månaderna han ska vara där,dock utan analys. Han äter 1,5 kilo lucern på det,samt lite kraft muskel. Lucernen ska dock ökas då han tunnat ur nu näs gräset börjar komma och han ratar höet i hagen.

Höet han åt i vintras hade dåligt proteinvärde,men vi fodrade som sagt upp med både lucern och muskel för att få en bra kvot,kommer i dag inte ihåg vad den låg på då jag slängt analysen och alla anteckningar då jag inte kommer fodra med det fodret mer.

Jag har fått tag på ett parti småbalar som jag ska hämta (utan analys) tills han kommer hem,sen kommer han släppas på bete efter 3-4 veckor hemma,så jag kommer inte ta en analys på det heller,utan det blir först till sensommaren när årets skörd kommit in som sagt. Är ganska omöjligt att få tag på analyserat hö nu,knappt att få tag på hö öht,och eftersom hans mage inte klarar hösilage så får jag helt enkelt ta det som finns,och jag anser inte att det behövs en analys för att han ska äta det 3-4 veckor. Det är inte bara i vintras han varit ful,utan det har han alltid varit,trots att han fått hö med betydligt bättre kvot på än det vi hade i år.

Jag trodde att en stor kuperad lösdrift skulle ge någon positivt för hans kropp,men det gjorde det inte så nu hamnar han på stall igen där jag har mer koll på vad och hur mycket han äter. Därav jag skickade iväg han också på utbildning just nu då det inte funkade med fodret/fodringar på lösdriften,och eftersom det var fri tillgång så kunde vi själva inte bestämma grovfoder.

Hur som så var det inte det jag undrade,utan jag ville ha tips från dom som fodrat med D&H,vilket jag fick innan tråden spårade ur helt från ämnet.

Kort sagt,jag anser att min häst är tunn,ful, ordentligt klent med muskler,trots att han gått i stor kuperad hage med massa kompisar,och dom har verkligen lekt och busat en massa,så även om han inte skulle vara riden alls så bör det ju sitta mer muskler på han än vad det faktist gör för tillfället anser iallafall jag. Han är som sagt 4 år nu,och visst så har inte vi ridit så hårt eller tränat seriöst,vi har varit i skogen mest över stock och sten,men jag anser iaf att han bör ha mer muskler/vara rundare än vad han är,och jag har blivit tipsad om att fodra med D&H,och en del här i tråden som faktist har svarat på orginalfrågan har ju positiv erfarenhet av det,och jag kommer testa att fodra med det från han kommer hem tills jag fått analysen på årets pari av hö,så jag kan räkna en foderstat på det,sen får jag se om det blir något resultat av detta foder över sommaren.

Jag kommer härmed lämna tråden då jag inte alls får svar längre på det jag frågat om,utan nu snackas det bara analyser hit och dit,men det är som sagt inte aktuellt att ha några analyser nu innan sommarbetet så det kan vi lägga ner. Skillnad om det var höst och jag stog där och skulle ha grovfoder inför kommande höst/vinter/vår,men så är det inte nu. Nu har jag inga analyser,och kommer inte heller få förens det är skördat.

Jag kommer prova att fodra med detta under sommaren för att se om vi får något resultat,då MÅNGA verkar vara supernöjda med det,punkt.
 
Senast ändrad:
Sv: Vart tipsad om Dodson & Horrell Build up.....

har du provat att blanda med betfor? enda som jag får i min häst oljan genom.

Betfor är äckligt, mineraler är äckligt, linfröpellets är äckligt, lucern är äckligt, oljan är äcklig, krafft muskel är äckligt, potatisprotein är äckligt osv om du frågar min häst för tillfället :meh:

Just nu är det hösilage, havre, äpplen och morötter som går ned.

En om någon månad kan betfor eller olja vara supergott och gå att äta igen :arghh: :banghead:

Men jag har insett att det inte är någon större idé att lägga så mkt energi på det.
Hon är knusslig med maten främst på vårkanten men sen rätt som det är så vill hon äta igen :)
Nu peppar peppar har hon hållt hullet hyfsat med hösilaget :)
 
Sv: Vart tipsad om Dodson & Horrell Build up.....

Med enkelt är det väl snarare att det är bara helt vanliga fodermedel (eller iaf större delen ofta) som blandats och ibland pelleterats. Inte rocket science alltså.

Enkelt att fodra med är det fan inte, så mycket snabbare att bara ge en skopa utan att ens väga. Till min häst vägs (förut hösilaget) just nu som mest typ 10 grejor i krubban. Några som bara ska ta slut men många jag alltid ger året om. Och så ska det ena blandas med det andra, blötläggas/inte blötläggas, blandas i lagom tid innan fodring osv. Jag väger faktiskt även vattnet till det som blötläggs :-P

jag är dock inte på petig som det låter men gillar att ha ett hum om vad hästen får i sig (jag känner inte direkt att vetefodermjöl eller div konstiga tillsatser är något jag vill ge min häst, precis som jag är medveten om vad för skit jag själv äter i halvfabrikat osv) och jag gillar att ha lite kunskap. Men det är ju inte så att jag skopar ut 20 g vatten om det blir för mycket, det är bara smidigt att veta att min häst äter sin mat bäst med 1000 g vatten och kompisen med 2500 g vatten om det blandas direkt vid intag, annars måste man ösa på mer vatten vid intag om inte hälften ska ligga utanför typ. I morgon kommer jag hem sent så då blandar jag allt direkt på morgonen förutom kompisens, tror lknappast de kommer dö av cyanidförgiftning för det liksom.
 
Sv: Vart tipsad om Dodson & Horrell Build up.....

Som jag skrev så fick de extremfall jag nämnde bland annat build up. Rismjöl, olja, d&h Stay Power, lucern, betor m, m fick min också. men har sett hästar, (unghäst främst) som gått på enbart kraffts eller pavos sortiment och då fallit ur. Och sen fått bild upp och blivit fin.
 
Sv: Vart tipsad om Dodson & Horrell Build up.....

Ja gav både lucern och BU, en kort period kompletterade jag även upp med soja men det var extremfall då hon gick väldigt hårt och just den balen hösilage var väldigt låg i protein.

Ger pellets uppblötta, ingen av mina hästar gillar hacket.

Kan uppdatera på nya hästen som har fått lucern och BU i 1½ vecka nu och börjar redan se betydligt bättre ut. Har dessutom börjar fälla pälsen, få lite glans i pälsen och lägga på sig lite muskler och hull. Detta trots att hon vilar då hon först drog av en sko och sen blev sparkad. Hon går bara i hagen hela dagen, box på natten dvs ingen träning öht.

Hon äter gärna BU:n men lämnar fortfarande lite av lucernen. Äckligt med blöt mat ;)
 
Sv: Vart tipsad om Dodson & Horrell Build up.....

Jag blev nyfiken (men är VÄLDIGT skeptisk) på vad D&H build up har för ingredienser? Lyckas inte googla fram det. Nån som har innehållsförteckning?
 
Sv: Vart tipsad om Dodson & Horrell Build up.....

Build up mix
Havrekli
Värmebehandlat korn
Vetekli
Solrosextrakt
Vetemassa
Sockerrörsmelass
Värmebehandlat vete
Hackat gräs
Glukossirap
Hela sojabönor
Värmebehandlat majs
Vegetabilisk olja
Kalkstensmjöl
Lucern
Omelasserade sockerbetsfibrer
Värmebehandlade ärtor
Torkade morötter
Salt
Linfrö
Vitaminer/spårmineraler mix
Dicalciumfosfat
Kalcinerad magnesit
Lysin
Actisaf® jästkultur
 
Sv: Vart tipsad om Dodson & Horrell Build up.....

Jag tycker det låter helt overkill och det har jag ingen möjlighet att pyssla med.
Ett färdigfoder är dessutom testat vilket min hemmablandning inte är. Jag tycker jag har bra grundläggande foderkunskaper men inte tillräckligt för att avgöra om det ska vara 27% av ditt eller 14,5% av datt i foderstaten.
 

Liknande trådar

S
Foder & Strö Vi funderar på att byta foder till vårt halblodsto och börja ge Dodson & Horrell Build Up för att få henne lite lugnare i huvudet samt...
Svar
5
· Visningar
3 217
Senast: sunny_1009
·
C
Övr. Katt Ibland blir man lite orolig över den kunskap som finns gällande foder till sin katt.. Jag har skrivit en liten artikel som jag tänker...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
10 408
Senast: Araminta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp