Tunnel under Öresund - och sånt

Så du vill egentligen diskutera tillväxten?
Då blev det plötsligt ett mycket större och mer komplicerat ämne! :)
Lite OT kanske, men...
"Lyxkonsumtionen ökar
2019 ökade lyxkonsumtionen med 4 procent och omsatte 1,3 biljoner euro globalt. Men det är inte en trend i alla länder. Kina står nämligen för 90 procent av ökningen, enligt konsultfirman Bain & Company.

I Europa var ökningen mindre, där låg den på en procent. Det var framför allt konsumenterna i Spanien och Storbritannien som valde att lyxa till handeln.

– Det stöder den allmänna uppfattningen om att det är medelklassen som fram till nu har fortsatt att öka i Asien som har lett till att lyxkonsumtionen ökat.

Men i Europa ser konsumtionen annorlunda ut.

Enligt Sofia Ulver går tillväxten ner och lyxmärkerna satsar på asiater i stället för européer. Hon säger att den privilegierade medelklassen i Europa för länge sedan har börjat tycka att den sortens varumärken är ganska ointressanta.

– Man ser det lite som en nyrik blingbling-konsumtion. Som man inte alls vill identifiera sig med i den klimatvarnade verklighet vi lever i, säger hon till SVT nyheter.

En annan typ av konsumtion som ökar är andrahandhandeln. Den klimatvärnande marknaden ökade med 36 miljarder euro 2019."
https://www.expressen.se/dinapengar/lyxkonsumtionen-okade-globalt-2019/
 
Om man byter exempel då, till det mer extrema "Utbyggnaden av Arlanda". Ja efterfrågan finns säkert, men MÅSTE vi lyssna på efterfrågan? Tänk om vi kunde säga stopp, nu räcker det med antal flyg, vi höjer priserna, eller inför nån sorts ransonering (!), och så får vi klara oss med det antal avgångar som finns idag.

Men nu gick jag säkert för långt - så här radikala åtgärder kan vi ju inte införa, det begränsar den fria rörligheten, hellre klimatkollaps. (eller?)
 
Om man byter exempel då, till det mer extrema "Utbyggnaden av Arlanda". Ja efterfrågan finns säkert, men MÅSTE vi lyssna på efterfrågan? Tänk om vi kunde säga stopp, nu räcker det med antal flyg, vi höjer priserna, eller inför nån sorts ransonering (!), och så får vi klara oss med det antal avgångar som finns idag.

Men nu gick jag säkert för långt - så här radikala åtgärder kan vi ju inte införa, det begränsar den fria rörligheten, hellre klimatkollaps. (eller?)
Eller ett annat exempel, typ flygplats i Sälen. Det finns ju tågspår upp till Sälen, Snälltåget kör diesellok upp dit till Vasaloppet. Kanske bygga järnvägsstation i Sälen? och lite el till tågen?

Om vi ska åka tåg till Sälen måste vi åka tåg till Mora och sedan ta bussen resten av vägen tydligen.

Ok det är ändå svårt att ta sig till backarna... men det är det ju med flyg med.
 
Om man byter exempel då, till det mer extrema "Utbyggnaden av Arlanda". Ja efterfrågan finns säkert, men MÅSTE vi lyssna på efterfrågan? Tänk om vi kunde säga stopp, nu räcker det med antal flyg, vi höjer priserna, eller inför nån sorts ransonering (!), och så får vi klara oss med det antal avgångar som finns idag.

Men nu gick jag säkert för långt - så här radikala åtgärder kan vi ju inte införa, det begränsar den fria rörligheten, hellre klimatkollaps. (eller?)
Mn läser det man vill läsa. Vilket "vi" man anser sig tillhöra.

I Stockholm vill en majoriet bygga ut Arland. Men Stockholmare än inte så smarta som vi lantisar ;)

Går man upp på regeringsnivå så är oenigheten betydligt större.
 
Vad gäller Arlanda så finns en aspekt till.
Prognoserna för vårt flygande har spruckit. Flygskam kan tydligen drabba kreti och pleti.
Med andra ord ökar inte flygandet som man trodde. En utbyggnad bygger bl.a. på att flygandet ska öka rejält.
 
Vad gäller Arlanda så finns en aspekt till.
Prognoserna för vårt flygande har spruckit. Flygskam kan tydligen drabba kreti och pleti.
Med andra ord ökar inte flygandet som man trodde. En utbyggnad bygger bl.a. på att flygandet ska öka rejält.

Bra sak!

Fast jag tror inte det är "skam" som hindrar folk (t ex mig) från att flyga utan en väl motiverad oro eller rädsla. Säkert olika från person till person iofs. Jag tycker att ordet flygskam är illa valt av media.
 
Bra sak!

Fast jag tror inte det är "skam" som hindrar folk (t ex mig) från att flyga utan en väl motiverad oro eller rädsla. Säkert olika från person till person iofs. Jag tycker att ordet flygskam är illa valt av media.
Jag har inga synpunkter på själva ordet. Däremot finns det en ökande medvetenhet om flygets nackdelar.
Ordet beskriver ett existerande fenomen. Hittar du ett bättre ord är det väl bra. Men flygskam är redan inarbetat?
 
Jag har inga synpunkter på själva ordet. Däremot finns det en ökande medvetenhet om flygets nackdelar.
Ordet beskriver ett existerande fenomen. Hittar du ett bättre ord är det väl bra. Men flygskam är redan inarbetat?

Ja det är ju det, men det låter som om man avstår från att flyga för att man skäms inför andra, inte för att man faktiskt vill ta ansvar. Tycker bara det ger fel signal.... "Flyget minskar pga ansvarsfulla människor och vuxet beteende" kunde kanske vara en bättre rubrik?
 
Däremot finns det en ökande medvetenhet om flygets nackdelar.

Minskande skulle jag säga. Folk hade en överdriven bild av flygets utsläpp för tio år sedan och idag är den än mer överdriven. Jag har inga problem med att beskatta flyget hårdare då det faktiskt är det sämsta transportmedlet sett till klimatet, men det är tråkigt att se hur mycket energi i klimatfrågan som läggs på en såpass liten fråga.
 
Minskande skulle jag säga. Folk hade en överdriven bild av flygets utsläpp för tio år sedan och idag är den än mer överdriven. Jag har inga problem med att beskatta flyget hårdare då det faktiskt är det sämsta transportmedlet sett till klimatet, men det är tråkigt att se hur mycket energi i klimatfrågan som läggs på en såpass liten fråga.

Nja det påverkar inte så mycket i %, men om man ser till vad en enskild individ relativt enkelt kan göra, så ger det ju rätt mycket effekt att inte flyga. Påverka storpolitiken är svårare.
 
Det tradiga med järnväg är att lastbilstransporterna tyvärr är mer pålitliga (ofta inga förseningar som ett exempel). Hela Sveriges järnvägsnät behöver ses över, växlar fryser och underhållet är inte alls som förr, vilken tyvärr påverkar trafiken som ska rulla och samsas på dessa spår.
Känns lite som de är i fel ände och försöker åtgärda, om de nu ska bygga en ny järnvägstunnel. Först måste den järnväg vi redan har rustas upp och underhållas.

Sen snackar de om en ny höghastighetsbana från typ Malmö till Stockholm om jag inte minns fel.
Får väl se vart det hela slutar. :/
 
Vad gäller Arlanda så finns en aspekt till.
Prognoserna för vårt flygande har spruckit. Flygskam kan tydligen drabba kreti och pleti.
Med andra ord ökar inte flygandet som man trodde. En utbyggnad bygger bl.a. på att flygandet ska öka rejält.
Haken är att de verkar ha så svårt att vända skutan. Dvs det tar en fem år för dem att snappa på att flygandet verkar ha nått en viss stabilitet just nu. Så om fem år kanske de ångrar sig och slutar bygga ut när de börjat. Medan alla andra har fattat det redan nu att det kanske är lika bra att lägga idén i en mallåda tills man är säker på att flygandet tänker öka igen.

Det är som tyskarna och deras sovvagnar, precis när tågåkandet börjar skjuta i höjden lägger de ned dem. Mamma åkte med det förra sommaren, efterfrågan börjar öka, då lägger de ned ett halvår efter. De har ju säkert tänkt lägga ned det i tio år och har liksom hastighet i den riktningen och klarar inte av att bara sätta P för planerna och tänka om. De la ned, och måste börja om och starta dem igen ett halvår senare istället.

Så de kommer aldrig att klara att sluta bygga i Sälen, trots att de inte börjat och knappt beslutat om det, förrän om fem år eller så. Då kanske de börjar vilja ha tåg igen upp dit, vem vet. (Vi kommer ju att få svårare och svårare att ta oss till Sälen, jag klarar nog att övertyga familjen om bil i år, men sedan måste det nog bli Åre och ställen som har tåg.)
 
Bra sak!

Fast jag tror inte det är "skam" som hindrar folk (t ex mig) från att flyga utan en väl motiverad oro eller rädsla. Säkert olika från person till person iofs. Jag tycker att ordet flygskam är illa valt av media.
Jag vet inte om det ens är det. Jag tänker att det är rationellt tänkande. Inte oro eller rädsla vilket brukar kopplas till omotiverade handlingar. Utan att det är välunderbyggt och välmotiverat rationellt handlande att minska sitt flygande.
 
Jag vet inte om det ens är det. Jag tänker att det är rationellt tänkande. Inte oro eller rädsla vilket brukar kopplas till omotiverade handlingar. Utan att det är välunderbyggt och välmotiverat rationellt handlande att minska sitt flygande.

Jag kan väl vara rädd även om det som skrämmer mig är verkligt?
 
Det tradiga med järnväg är att lastbilstransporterna tyvärr är mer pålitliga (ofta inga förseningar som ett exempel). Hela Sveriges järnvägsnät behöver ses över, växlar fryser och underhållet är inte alls som förr, vilken tyvärr påverkar trafiken som ska rulla och samsas på dessa spår.
Känns lite som de är i fel ände och försöker åtgärda, om de nu ska bygga en ny järnvägstunnel. Först måste den järnväg vi redan har rustas upp och underhållas.

Sen snackar de om en ny höghastighetsbana från typ Malmö till Stockholm om jag inte minns fel.
Får väl se vart det hela slutar. :/
Det är det som är så konstigt, det finns inga pengar till att få normalt underhåll till tågen och växlarna, men höghastighetsjärnväg och tunnlar minsann. Till orter som redan har höghastighetståg och broar.

Jag menar allt jag begär är att komma till Göteborg ungefär den tiden det stod i tabellen, sittandes i en stol (inte ett golv) eller till Stockholm varje dag helst inom ungefär 10 minuter från då jag borde komma fram enligt tabellen och helst bara sittandes på golvet en gång i veckan och att händelserna med 1 timmas försening helst händer mer sällan än en gång i månaden, typ. (vilket det gjort iofs senast månaderna, mycket bra).

Faktum är att jag skulle ev på jobbresor till Göteborg och Örebro (som ligger 2 timmar bort från där jag bor, Göteborg typ 6 timmar.). Konstaterade att Göteborg är en ganska smal sak 4,26 ett byte, men Örebro är 1-2 byten och tar 2-3 timmar med tåg. Känns som att Göteborg klarar sig fint ändå med bara 3 timmars restid från Stockholm.
 
Det är det som är så konstigt, det finns inga pengar till att få normalt underhåll till tågen och växlarna, men höghastighetsjärnväg och tunnlar minsann. Till orter som redan har höghastighetståg och broar.

Jag menar allt jag begär är att komma till Göteborg ungefär den tiden det stod i tabellen, sittandes i en stol (inte ett golv) eller till Stockholm varje dag helst inom ungefär 10 minuter från då jag borde komma fram enligt tabellen och helst bara sittandes på golvet en gång i veckan och att händelserna med 1 timmas försening helst händer mer sällan än en gång i månaden, typ. (vilket det gjort iofs senast månaderna, mycket bra).

Faktum är att jag skulle ev på jobbresor till Göteborg och Örebro (som ligger 2 timmar bort från där jag bor, Göteborg typ 6 timmar.). Konstaterade att Göteborg är en ganska smal sak 4,26 ett byte, men Örebro är 1-2 byten och tar 2-3 timmar med tåg. Känns som att Göteborg klarar sig fint ändå med bara 3 timmars restid från Stockholm.
Ja det känns bättre att försöka reda ut och rusta upp det som finns. Inte bygga till och skapa fler problem än det redan är.

Åker sällan tåg nu för tiden pga ofta förseningar, annars gillar jag att åka tåg.

Vet inte vad vi ”vanliga svenssons” har att säga till om det mer än att rösta i valen. 🤔
 
Ja det känns bättre att försöka reda ut och rusta upp det som finns. Inte bygga till och skapa fler problem än det redan är.

Åker sällan tåg nu för tiden pga ofta förseningar, annars gillar jag att åka tåg.

Vet inte vad vi ”vanliga svenssons” har att säga till om det mer än att rösta i valen. 🤔
Haken är ju att inget parti har en totalt iskall kylslagen rationell plan för miljöproblemen. Alla har en massa gosigt fluff och tjafs. Ingen kommer ju ens upp med förslaget att bara rätt och slätt följa den plan som är framtagen för att minska koldioxidutsläppen som verkar väldigt funktionell.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp