Tunnt bete!

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare TurboDevil
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 882
T

TurboDevil

har ganska nygligen fått hem en ny häst och flyttat in honom i stallet där han ska stå. Hästarna går fortfarande på bete men jag kan inte påstå att jag tycker där är mycket kvar. Hästarna har börjat sträcka sig under staketet för att äta där. Pratade med stallägaren om detta som sa att "nejdå de har gott om mat". Detta är lite emot min egen åsikt då jag anser att när hästarna får gnaga på marken så är det inte mycket kvar. Så nu till min fråga. Hästen jag har är rätt duktigt tjock och jag vill ju inte göda honom mer direkt:smirk: Skulle ni börja stödja upp med lite kraftfoder och hö redan nu? Eller tror ni att det räcker med kraft och betfor för honom?

Sv: Tunnt bete!

Om hästen är fet och du bara vill ge tuggterapi så är halm en möjlighet att komplettera med. Svårt att uttala sig om beteskvalité utan att se på plats hur det ser ut.

Är hästen fet, ta bort kraftfodret och ge hö i stället. Det hade jag gjort.

Ja hö har jag bestämmt mig för nu! Hästen så nått wnormt hungrig idag bet i luften och vägrade gå ifrån gräset när jag betade honom. Nu fodrar mig min häst med hö utanför hagen vad hon gör med sina hästar det bryr jag mig inte om men min häst ska iaf få det som en häst behöver!!!:mad:

Det är nog svårt på de flesta håll att hålla hästen på enbart bete så här dags på säsongen. Har stödfodrat alla mina i ett par veckor nu, de mest svårfödda har bara gått på dagbete hela sommaren och ätit ordentligt inne tre mål. (Även de som inte startar).

Det låter bra att stödfodra med hö nu, håll koll om han börjar gå ned, för även om han är tjock nu så kan det ju gå fort om det väl börjat (säger jag som bara har fullblod :angel:).

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med... 2
Svar
21
· Visningar
3 474
Foder & Strö Långt, hoppas ni orkar läsa! Jag har en Arab på 7 år ca 155-160 cm. Har haft han sen han va 2 år. Han har alltid varit lättfödd. Sett... 2
Svar
28
· Visningar
4 449
Senast: lovehorses
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare... 2
Svar
38
· Visningar
12 920
Senast: QueenLilith
·
Ekonomi & Juridik Jag har sagt upp min lösdriftsplats där jag enligt kontraktet har två månaders uppsägningstid. Skälet till min flytt är att det ska ingå... 2 3
Svar
40
· Visningar
5 208

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka