Tunt, rakt bett?

Sv: Tunt, rakt bett?

Hur menar du peeweet är ställbart?

Jag har köpt mitt av palle jag ;)

Du kan ju sätta tyglarna på två olika sätt, eg. tre, men jag förstår faktiskt inte skillnaden mellan att ha lilla ringen innanför eller hängandes ner, om du förstår hur jag menar. Tror det är innanför i alla fall. Jag har inte sett det annat än tecknat eller på youtube. Det ser lite rörigt ut.

Om man sätter tyglarna i lilla ringen blir det ju en liten hävstångseffekt, mild, men den finns där. Tänker mig att det finns dagar då jag skulle behöva den :o

Sv: Tunt, rakt bett?

Tillverkaren själv anser INTE att man ska ändra hur man sätter det, det ska sitta på ett enda sätt. Annars försvinner halva tanken med det.

Sen, skulle nu hästen gilla det 'felvänt' är väl ingen skada skett, men det är inte alls meningen från början att det ska sättas på mer än ett sätt - även om det ibland i ÅF-ledet marknadsförs med just att kunna sättas i olika positioner.

Här påpekar de skillnaden mellan rätt (lilla ringen innanför) och fel (lilla ringen under)
http://www.macsequine.com/products.php?id=2&topic=fitting

Och här varför den där lilla ringen etc övht är där (det tog mig mycket grubblande att räkna ut ;))
http://www.macsequine.com/products.php?id=2&topic=advantages

Liknande trådar

Utrustning Har ett spanskt djur, som så många av hans sort är det här med lång och låg inte hans gren helt enkelt. Han har svårt att ta tag i... 2 3
Svar
49
· Visningar
9 406
Utrustning Har ni några tips till bett till känslig häst? Min häst har ett sprengerbett, dynamic med d-ringar, vilket fungerar bra men upplever att...
Svar
7
· Visningar
2 342
Senast: user19728
·
Utrustning Jag ska köpa nytt bett till min ponny då det vi har nu är för litet. Han har 11,5 i fasta ringar men vilken storlek blir det då med lösa...
Svar
5
· Visningar
1 356
Senast: Freazer
·
Utrustning Långt inlägg! Vår ponny är rätt känslig i munnen. När vi köpte henne i februari förra året så kollades hon och åtgärdades i munnen av... 2
Svar
31
· Visningar
4 700
Senast: Kristall10
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka