Tunt, rakt bett?

Praefatio

Trådstartare
Finns det egentligen?

Jag måste byta vardagsbett på min häst igen. Han är en gapig häst, självklart kollad i munnen på klinik, som är väldigt kräsen vad gäller bett. Normaltjocka bett är för tjocka för hans lilla mun, det tredelade raka bettet jag har gapar han med till och med på långa tyglar, samma med normaltjockt tvådelat. Nu har vi ett tunt tvådelat bett, en billig westernvariant från Börjes och det är lugnt så länge man inte gör minsta förhållning, för då gapar han - jag skulle tro att det blir nötknäppareffekt upp i gommen på honom. Bettet är dock bra i tjocklek, det är 14 cm vid ringarna men smalnar av rätt rejält inåt munnen.

Jag är därför ute efter ett annat tunt bett, tredelat eller rakt tänker jag mig. Tredelade, tunna bett verkar vara omöjliga att få tag i. Hittade en tredelad bridong på MyOne men den var ändå jättetjock. Kanske går det att hitta ett rakt bett som kan passa min häst? Jag vet inte riktigt vart jag ska leta på nätet så jag har scannat alla närliggande hästbutiker - MyOne, Hööks, Börjes - men utan resultat. Deras raka bett är tjocka. Börjes har en sort som är 14 mm men det blir nästan för tjockt mitt på. Min häst skulle nog behöva typ 12 mm.

Har ni några idéer?

Sv: Tunt, rakt bett?

tycker du skall fortsätta titta på olika bridongbett, finns en hel del där ute och säkert hittar du något som passar.
Min ena trivs också på tunnare bett, hon har ett tredelat bridongbett som nog ligger på runt 12 mm, riktigt smalt är det. Minns inte var jag köpte det.

Finns det raka bridongbett? Jag rider western så jag kan ingenting om bridonger, trodde inte att det fanns tredelade förrän jag såg det på MyOne.

PeeWee bettet är ju rakt och väldigt smalt, dock väldigt dyrt :/ Annars får du kika på olika bridongbett:)

Senast ändrad:

Jag tycker det ser ut som värsta science fiction-bettet :o Jag har inte ens tittat på det ärligt talat... Men nu ser jag ju att det ska vara väldigt skonsamt. Har du någon personlig erfarenhet av det? Jag har ingenting emot att köpa ett dyrt bett om det passar hästen...

Men det finns väl inga raka bridongbett, eftersom attd et inte är godkänt att rida dressyr på.

Till TS. 13 mm är det tunnaste raka bettet jag sett, rörliga ringar. Har du provat tredelad bridong?

SOm någon annan redan tipsat om - så peewee. Smalare än så lär du inte hitta, och trots hur det ser ut så är det SNÄLLT (om man sätter det åt rätt håll).

Det finns tunna raka. Jag har ett, nej förresten jag har två. Köpte 12,5 innan jag kom på att hästen skulle ha 11,5. Rakt med stora D ringar, 10 mm tjockt utom mitt på där 2 cm är 12 mm tjockt på grund av att där är som ett rör som håller ihop bettets två sidor. Bettets två delar kan alltå röra sig oberoende av varandra. Köpte det på en vanlig ridsportbutik.

Verkar som att jag har lite att titta efter nu. Har funderat på ett checkbett... Fast ringarna är så fula :p Haha. Men det är de å andra sidan på ett bridongbett också. Jag ska se om jag kan låna ett PeeWee av någon att testa. Gillar tanken på ett tunt, riktigt riktigt milt bett till min känsla häst.

Novabetten är ju nästan 20 mm tjocka, det skulle min häst aldrig acceptera... Det är inte skarpheten som stör honom, han är jättenöjd på sin rejäla westernstång t.ex. utan det är bettets utformning och tjocklek.

Jo, jag har sett bomberbetten... Men nu börjar vi snacka priser över 1000 kr :o Jag vill gärna kunna börja kika på nytt bett mer eller mindre på en gång, ett bett över 1000:- får jag nästan spara till först. Plötsligt kändes Pee wee-bettet jättebilligt... :p

Hööks har ett 3d smalt i rostfritt som är endast 10 mm i diameter, vilket är 2 mm tjockare än PeeWeet...........

Har flera andra som bl.a är köpta i butiken i Tingsryd som också är i dom tjocklekarna.....

Har testat på min ena häst under dom 9 år jag ägt honom det ena smalare bettet än det andra men han har inte gillat något mer än högt 2-3 ggr.

Tills jag testade ett vanligt mjukt rakt böjligt Nathebett.
Trots att det är egentligen tjockare än det han bör ha enligt vet....
Men det är hästen som bestämmer.....

Du kan också testa Myler, dom har också rejält smala bett med nästan oändlig variation då man kan bestämma mudel och utsida var för sej......

P.s. han älskar sitt Bombersbett också så det är ingen dyr grej då det används så mycket....

Det smala tredelade bridongbettet från Hööks är just det min herre accepterat nu. Innan var ALLT utom peewee:t blä.

Trådkap och KL

Jag har varit jättenyfiken på PeeWeet! Min lilla donna är superkänslig och petig med vad hon har i munnen samtidigt som hon kan bli lite stark i vissa lägen. PeeWeen är ju ställbart! Och samtidigt inte skarpt.

Var har ni köpt det? Finns det billigare ngnstans?

Synd att du inte kan ha 10,5 för jag har ett riktigt smalt rakt bett till min. Köpte för några år sedan och då hittade jag bara tjocka raka bett så blev ett travbett. Tyvärr hade de en förmåga att snurra så har satt fast det i huvudlaget med svart gummirem (syns knappt)

http://www.lillhastenistav.se/ftbett5.jpg

Är Billy Allen betten för tjocka oxå?

Liknande trådar

Utrustning Har ett spanskt djur, som så många av hans sort är det här med lång och låg inte hans gren helt enkelt. Han har svårt att ta tag i... 2 3
Svar
49
· Visningar
9 406
Utrustning Har ni några tips till bett till känslig häst? Min häst har ett sprengerbett, dynamic med d-ringar, vilket fungerar bra men upplever att...
Svar
7
· Visningar
2 343
Senast: user19728
·
Utrustning Jag ska köpa nytt bett till min ponny då det vi har nu är för litet. Han har 11,5 i fasta ringar men vilken storlek blir det då med lösa...
Svar
5
· Visningar
1 356
Senast: Freazer
·
Utrustning Långt inlägg! Vår ponny är rätt känslig i munnen. När vi köpte henne i februari förra året så kollades hon och åtgärdades i munnen av... 2
Svar
31
· Visningar
4 700
Senast: Kristall10
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Smitare - hur gör ni?
  • Valp 2025