Tuppspatt?

Samma artikel som du hänvisade till fast mer utförlig:

https://ridenews.se/hoppning/gudrun-patteet-tuppspatt/

Är tuppspatt generellt sett ett problem för hästar?
– Tuppspatt som lindrig rörelsestörning är egentligen inget problem, många fungerar bra som hopphästar men inte i dressyren. De flesta hästar har inga fysiska besvär direkt, förklarar han.
Vad var det som gjorde att det var värre den här gången, ryttaren hävdar att hon inte haft problem förut?
– Tuppspatt i sig är som sagt inte normalt sett skäl att inte vara ”fit to compete”. Men det finns grader av allt och den här hästen har extremt mycket störning och den är inte fit to compete. Det är det som som gäller den här dagen för den här hästen.

Går det att behandla tuppspatt på något sätt?
– Det finns en operationsmetod, men den är inte alltid framgångsrik.
Tuppspatt är inte en diagnos där du kan få de svaren du söker eftersom det finns flera olika orsaker till symtomet tuppskritt.

istället för att försöka få svar på den omöjliga frågan om det kommer bli problem eller inte, tycker jag att du ska fråga dig vad du gör om du köper hästen och det senare visar sig bli problem.

En välstammad kapabel hopphäst kommer att vara en eftertraktad vandringspokal hos okunnigt folk som inte vet bättre. Det är inte troligt att den får ett lugnt trevligt liv om du säljer vidare den utan den kommer alltid riskera att pushas för långt och må dåligt av det. Därför anser jag att du genom köpet tar på dig ansvaret att inte sälja vidare om han inte håller för dina planer utan ta ansvar för hans eventuella förtidspension.
 
Tuppspatt är inte en diagnos där du kan få de svaren du söker eftersom det finns flera olika orsaker till symtomet tuppskritt.

istället för att försöka få svar på den omöjliga frågan om det kommer bli problem eller inte, tycker jag att du ska fråga dig vad du gör om du köper hästen och det senare visar sig bli problem.

En välstammad kapabel hopphäst kommer att vara en eftertraktad vandringspokal hos okunnigt folk som inte vet bättre. Det är inte troligt att den får ett lugnt trevligt liv om du säljer vidare den utan den kommer alltid riskera att pushas för långt och må dåligt av det. Därför anser jag att du genom köpet tar på dig ansvaret att inte sälja vidare om han inte håller för dina planer utan ta ansvar för hans eventuella förtidspension.
För mig är det såklart väldigt viktigt att han kan användas som hopphäst, annars kan jag lika gärna köpa en avdankad travhäst för betydligt mindre peng om jag hade nöjt mig med att lufsa runt i skogen.
Sen är det klart att det ansvaret du nämner alltid kommer med ett hästköp, oavsett vad för häst man köper, det gäller även en avdankad gammal travhäst som man köper för några tusenlappar anser jag.
Denna häst är dyr och hade varit alldeles för dyr och förmodligen inte till salu om han inte haft sin tuppgång, det är därför jag både tvekar och funderar några varv till innan jag vågar fatta ett beslut. Vill inte kasta pengar i sjön eftersom jag egentligen inte letar häst just nu men råkar ha pengar sparade för ett uteblivet bilköp. Så hästen blir då istället för en ny bil :P

Jag kan väl tillägga att hade det varit vanlig spatt tex så hade jag ju aldrig ens funderat över ett köp eller inte. Men tuppspatt har efter vad jag förstått ofta ingen betydelse för hoppningen? Det är lite därför jag frågar här, för jag vill ha personliga svar där någon kanske tränat eller tävlat med en spatthäst själv. Eller kanske har någon ny information/tanke kring det hela.
Ja, jag erkänner att jag blev "lite" såld på hästen talang som hopphäst, snygg är han också.
 
För mig är det såklart väldigt viktigt att han kan användas som hopphäst, annars kan jag lika gärna köpa en avdankad travhäst för betydligt mindre peng om jag hade nöjt mig med att lufsa runt i skogen.
Sen är det klart att det ansvaret du nämner alltid kommer med ett hästköp, oavsett vad för häst man köper, det gäller även en avdankad gammal travhäst som man köper för några tusenlappar anser jag.
Denna häst är dyr och hade varit alldeles för dyr och förmodligen inte till salu om han inte haft sin tuppgång, det är därför jag både tvekar och funderar några varv till innan jag vågar fatta ett beslut. Vill inte kasta pengar i sjön eftersom jag egentligen inte letar häst just nu men råkar ha pengar sparade för ett uteblivet bilköp. Så hästen blir då istället för en ny bil :P

Jag kan väl tillägga att hade det varit vanlig spatt tex så hade jag ju aldrig ens funderat över ett köp eller inte. Men tuppspatt har efter vad jag förstått ofta ingen betydelse för hoppningen? Det är lite därför jag frågar här, för jag vill ha personliga svar där någon kanske tränat eller tävlat med en spatthäst själv. Eller kanske har någon ny information/tanke kring det hela.
Ja, jag erkänner att jag blev "lite" såld på hästen talang som hopphäst, snygg är han också.
Min poäng är att även om en sådan person svarar i tråden så spelar det ingen roll för dig.
Eftersom tuppspatten kan komma av olika orsaker kommer inte den ena individen att fungera som den andra. Köpet är en chansning, det kommer du inte ifrån.
 
För mig är det såklart väldigt viktigt att han kan användas som hopphäst, annars kan jag lika gärna köpa en avdankad travhäst för betydligt mindre peng om jag hade nöjt mig med att lufsa runt i skogen.
Sen är det klart att det ansvaret du nämner alltid kommer med ett hästköp, oavsett vad för häst man köper, det gäller även en avdankad gammal travhäst som man köper för några tusenlappar anser jag.
Denna häst är dyr och hade varit alldeles för dyr och förmodligen inte till salu om han inte haft sin tuppgång, det är därför jag både tvekar och funderar några varv till innan jag vågar fatta ett beslut. Vill inte kasta pengar i sjön eftersom jag egentligen inte letar häst just nu men råkar ha pengar sparade för ett uteblivet bilköp. Så hästen blir då istället för en ny bil :P

Jag kan väl tillägga att hade det varit vanlig spatt tex så hade jag ju aldrig ens funderat över ett köp eller inte. Men tuppspatt har efter vad jag förstått ofta ingen betydelse för hoppningen? Det är lite därför jag frågar här, för jag vill ha personliga svar där någon kanske tränat eller tävlat med en spatthäst själv. Eller kanske har någon ny information/tanke kring det hela.
Ja, jag erkänner att jag blev "lite" såld på hästen talang som hopphäst, snygg är han också.
Iom att det kan bero på så många olika skäl och vara väldigt olika hur pass illa det är så är det inget jag vågar säga bu eller bä om.

Jag har tränat två hästar med mkt lindrig tuppspatt. Men det har varit just mkt lindrigt och det har värmt ur. Jag vet att en av de hästarna fortfarande tuffar vidare som snart 20-åring utan att besvären ökat. Den har kissing spines och ev kan ngt finnas i halskotpelaren också. Så det kan komma från ryggen på den. Det var iaf så pass lindrigt att den kunde tävla dressyr upp tom MSV A (har jag för mig). Jag tycker tuppandet var ngt värre då hästen inte tränades korrekt för sin KS. När den underhölls med rätt träning var tuppandet bättre.

Den andra funkade som hobbyhäst med dressyr ca MSV C och hoppning runt metern. Även den hölls bättre om den tränades korrekt.

Sambon som är kiro för ekipage stöter på en del tuppspatt. Han upplever ju som jag att de som har lindrigare symptom och framför allt värmer ur kan funka fint. Medans vissa med mer tydliga problem som heller inte värmer ur är "njaaaeee, inget man vill köpa".
Och beroende på vad det nu kommer sig av så finns det ju skäl att tacka nej till en häst med neurologisk påverkan från rygg tex. Det kan ju ge andra symptom med och problemet kan förvärras lite beroende på vad som är galet.
 
tyvärr blev han såld igår, jag förstod att han skulle bli såld väldigt fort efter att säljaren lagt ut en hoppvideo med honom på sin fb, så himla trist.
 

Liknande trådar

L
Hästmänniskan Fick ett samtal nyss från en av mina hästköpare, köpte hästen i juni - ett helt fantastiskt litet sto med hjärtat på rätta stället...
Svar
15
· Visningar
2 755
Senast: Krummi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp