Cilva

Trådstartare
Har idag varit till klinik med varmblodet och fått diagnosen tuppspatt. Någon som har erfarenhet av det?

Prognosen var ju synnerligen god, bara att träna på. Fick även med butta för att ge om hon någon gång verkas besväras mycket av det. Hittills har hon då inte visat något som helst obehag.
 
tuppspatt är inget annat än en rörelsestörning, där bakbenet/bakbenen rycks upp häftigt.
Såvitt jag vet är det inget som hästen har ont av, är hästen halt beror det på något annat...
Det är diskvalificerande på dressyrtävling, men i övrigt ska hästen gå att använda fullt ut.
Det FINNS en liten operation man kan prova OM tuppspatten stör hästen väldigt mycket. Då kapar man av korta sidliga tåsträckarsenan och blir ibland av med rörelsestörningen.
 
Tack för ditt svar. Alltid trevligt att höra andras erfarenheter.

Vet sa att hon skulle hålla för "allt". Han skrev papper så jag kan ha med och visa om vi nu skulle ta oss till kval och ban.vet undrar. Hon går som en älg med just det benet, ser rätt roligt ut.
 
Jag har haft 2 tuppspattshästar.
Den ena har jag nu, han är 21 år, fullt brukbar, och har tuppspattat nästan 10 år.
Jag har haft honom sedan -89.

Han är veterinärbesiktigad ua (INKL. böjprov...) när han var 17, med veterinärens ord "så här friska 17-åringar finns inte".

Han har aldrig haft besvär av sitt "ryckande", och han rycker mindre periodvis.
Jag har tom tävlat dressyr med honom, för jag lärde mig VAD det var som fick honom "rycka" mer, och kunde undvika det.

Vi tävlade aktivt med ungefär 10-15 tävlingar/säsong medan vi var ett "tävlingsekipage".

Han har även HELT torra ben, så det har inte slitit mer på ngt annat ställe, detta tuppspattande.
 

Liknande trådar

Träning Jag har rätt nyligen (i våras) fått en ADHD-diagnos, som vuxen (snart 30). Jag hade aldrig ens tänkt tanken att jag kunde ha ADHD förrän...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 981
Senast: Fazeem
·
Hästvård Min häst fick en stenhård stor svullnad (typ som ett halvt äpple) insida knä höger fram. Ingen hälta. Veterinären trodde det var ett...
Svar
3
· Visningar
1 362
Senast: Fiorano
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
2 985
Senast: Twihard
·
Hästvård Jag har fastnat i en mentalt utmattande cirkel med hästen. Lång historia väldigt kort: Efter en omfattande sårskada för ca tre år...
Svar
14
· Visningar
1 104
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp