Turkduvekris HJÄLP!!!!

Penny_Lane

Trådstartare
I det blivande stallet bor det för tillfället ca 25 turkduvor. Vi har haft en jägare ute som sagt att man inte får skjuta av dessa duvor eller ta död på dom för att dessa flygande råttor tydligen är fredade. Problemet är bara att dom bor i en loge som skall bli stall och dom skiter ner nått otroligt. På ett år har dom skitit ner ca 3 fulla skottkärror med skit. :eek: Tänk er om man gjuter eller bygger stall i det..

Nu är problemet att jag inte får ta död på dom eftersom dom e fredade, vilket oxå innebär att min loge är förlorat utrymme. Det är väl frågan om jag ens får lov att röra logen om duvfanskapen bor kvar. Jag funderar på giftindränkta solrosfrön i en vecka i förhoppningen om att dom kolar. Dock återstår problemet att nya duvor kanske flyttar in. Någon som har varit med om liknande??

Tilläggas skall att jag är livrädd för duvor vilket gör att jag knappt går utanför dörren om fanskapen befinner sig på gårdsplanen. Stödjer helhjärtat RIX Partiets duvförbud.. HJÄLP..

Sv: Turkduvekris HJÄLP!!!!

Enligt den jägare vi har haft ute så blir inte duvor så rädda för sånt..

Men har ärligt talat haft tankar på att hänga upp döda fåglar i taket och hoppats att dom fattar piken..

Skräm ut dem och sätt igen alla ingångar, nät eller snickra och se till att de inte kommer in.

Hmm jo det har vi funderat över problemet är att skäpet kommer flytta in i alla andra hus vi har på gården. Sen när vi byggt nytt stall så skall det vara självluftning gissa vem som flyttar tillbaka då.. *suck* det bästa kanske är att bara ge upp hela stallprojektet och börja med hamstrar istället.:(

vet ett stall som också hade problem med fåglar i stallet (i detta fall småfåglar). dessa jagades ut och sedan sattes det upp nät vid portarna/ingångarna som gick att dra åt sidan som en skjutdörr när man gick in och ut (remsor knöts fast i nätet också för att man skulle se att det var där), och där har det funkat jättebra.

sätt upp nät till de andra husen också...

Dom hade ett duvslag för ett tag sedan men sen flyttae dom ut. Våran loge har stått med självluftning i nocken under ett par år eftersom vi inte haft råd att bygga om den till stall..

En duva behöver ungefär lika mkt utrymme som en råtta för att kom in någonstanns.. så det är nästan omöjligt att stänga dom ute..

Läste lite på både jägarförbundets och naturvårdsverkets hemsidor.
Jag kan inte hitta att turkduvan skulle vara fredad. Och även om så är fallet så får du med skyddsjaktsbestämmelserna ta bort dem om de är en olägenhet i byggnad.
Skulle duvorna mot förmodan vara skyddade så kan du av länstyrelsen få tillstånd att "ta bort dem".

Gå in på naturvårdsverkets hemsida och sök på fredade arter så får du fram en del bra information.
Du kan även söka på ordet turkduva och du får en del matnyttigt att läsa.

Jag kan inte se att du behöver offra hela logen bara för att du har turkduvor boende där. Alltså har du rätt att vräka dem...;)

Vi hade också problem med duvor när vi köpte vår gård. Skitade ner något enormt. Vi jagade ut dem och satte för alla ingångar. De försökte och komma tillbaks in i 1 eller 2 månaders tid men sen försvann dom. Tror de kom tillbaks en gång ett halvår senare men har nu inte sett dom på ca 4 år.

I stockholms tunnelbanor såg jag att de hade "Spikar" (dvs långa tunna järn/ståltrådar) som stog hyffsat tätt och pekade uppåt, på alla bekväma sov/sittplattser som duvor/fåglar skulle vilja sätta sig på. (ex. lister som var, ovanpå lampor mm.)

Går det att göra något liknande hos er och täcka alla bjälkar mm med 20 cm lång ståltrådar som inte böjjer sig när de ska sitta?
På detta sätt tar du inte död på dom (du begår inget brott), de behöver inte stänga till ventilationen utan du ser bara till att det inte finns några bekväma sittplatser. Eftersom det är vinter riskerar du inte att ta död på ev. fågelungar i bon heller.

Fåglar trivs inte att sitta lågt ner eftersom katter och övriga rovdjur kommer åt dom så de kommer troligast inte tat försöka bygga bon/sova på bänkar eller marken.

Alt. köp en mängs katter och bosätt dom ute i logen med tillbyggda rampar upp till fåglarna. ;)

Senast ändrad:

Liknande trådar

Katthälsa I stallet där jag har mina hästar finns det fem katter. Katterna fanns där när nuvarande ägare flyttade in (drygt 1 år sedan) och är... 2
Svar
34
· Visningar
5 827
Senast: Puffindog
·
Hundhälsa Jag kommenterade en bild på FB där någon hade köpt massor av raketer. Härligt att se att folk bryr sig om andra än sig själva. :( Jag... 5 6 7
Svar
125
· Visningar
11 416
Senast: Rouise
·
M
Ekonomi & Juridik Hej! Vi har problem med våra Fd inhyrnader. När dom flyttade till oss påpekade vi att vi ej hade något elagrigat till hagen då... 2 3
Svar
53
· Visningar
9 662
Senast: Lobelia
·
Z
Hästmänniskan Vet inte riktigt vart jag ska börja. Behöver hjälp. Jag och familj flyttade till ny ort för 3 år sedan. Allt var frid och fröjd, vi...
Svar
7
· Visningar
2 740

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka