Turridning för att ”hålla igång” ridningen?

Molilja

Trådstartare
Jag red på ridskola från jag vad 6-15, därefter har det blivit mer sporadiskt, medryttare i perioder, nu är jag 28 och ganska ringrostig men saknar ridningen så in i bängen.
Ridskola känns tyvärr för dyrt, medryttarhäst är jag dels för ringrostig för men jag har heller inte tiden.
För mig skulle det räcka att få rida någon gång i månaden, jag har funderat på att varva turridning med privatlektioner. Jag kan knappast bli en sämre ryttare och dessutom får jag rida litegrann.
Kan man göra så? Någon annan som underhållit ridningen på liknande vis?
 
Vissa ridskolor har börjat med drop-in lektioner, då behöver man inte binda sig till en hel termin! Men såklart kan man välja turridning också, beror ju på vad man vill ha ut av ridningen :)
 
Vissa ridskolor har börjat med drop-in lektioner, då behöver man inte binda sig till en hel termin! Men såklart kan man välja turridning också, beror ju på vad man vill ha ut av ridningen :)

Det lät ju väldigt intressant! Tack för tips, ska kolla upp
Det jag vill ha ut är
- inte glömma bort hur man gör
- bli lite bättre
- få lukta/mysa med/umgås med hästar ibland
Ett ridpass i månaden känns görbart ekonomiskt och det är tillräckligt ofta för att kunna utvecklas någorlunda
 
Jag red på ridskola från jag vad 6-15, därefter har det blivit mer sporadiskt, medryttare i perioder, nu är jag 28 och ganska ringrostig men saknar ridningen så in i bängen.
Ridskola känns tyvärr för dyrt, medryttarhäst är jag dels för ringrostig för men jag har heller inte tiden.
För mig skulle det räcka att få rida någon gång i månaden, jag har funderat på att varva turridning med privatlektioner. Jag kan knappast bli en sämre ryttare och dessutom får jag rida litegrann.
Kan man göra så? Någon annan som underhållit ridningen på liknande vis?

Jag red mycket turridning i mina unga gröna dagar (hade inte råd med häst eller lektioner) och jag tyckte det var jättebra. Det är klart att det inte blir samma sak som "skolridning" o det blir mera "åka häst", men för att behålla balansen o rutinen i gångarterna är det suveränt.

Där jag red fick man dessutom inte alltid den häst man ville ha när man bokade, o jag red därför många olika sorters hästar, vilket är ju nyttigt. (Kom fram till att jag gillade mindre, lätta hästar - har numera araber :D)
 
Jag red på ridskola från jag vad 6-15, därefter har det blivit mer sporadiskt, medryttare i perioder, nu är jag 28 och ganska ringrostig men saknar ridningen så in i bängen.
Ridskola känns tyvärr för dyrt, medryttarhäst är jag dels för ringrostig för men jag har heller inte tiden.
För mig skulle det räcka att få rida någon gång i månaden, jag har funderat på att varva turridning med privatlektioner. Jag kan knappast bli en sämre ryttare och dessutom får jag rida litegrann.
Kan man göra så? Någon annan som underhållit ridningen på liknande vis?

Jag har gjort så i hästlösa perioder och även för att bygga självförtroende efter en olycka:) Varvat tur med lektioner på precis det sättet.
Privatlektion 1 gång i månaden ger så mycket mer än gruppridning 1 gång/veckan tycker jag :)
 
Klart att man kan göra så om man inte har några jättehöga ambitioner för sin utveckling. Gör det du tycker är kul och känns rätt, helt enkelt. :)
 
”Åka” häst är underskattat för just grunden så som sits, följsamhet och balans. Drop-in eller turridning skulle säkert passa :) turridning är ju lite extra mysigt och skönt att komma ut i naturen om man gillar den biten lika mycket som själva ridningen förstås!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 599
Ridning Finns det fler återfallsryttare här som efter paus önskar ta upp/har tagit upp ridningen igen på "äldre dar"? Jag red mycket tills jag...
2
Svar
20
· Visningar
1 928
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 400
Senast: Ramona
·
Hästmänniskan Fick för ett år sen sluta med ridningen pga. studier. Hade innan dess hållt på med hästar hela livet och skaffat mig enormt mycket...
Svar
3
· Visningar
962
Senast: pajaztar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Koppel som släppte
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp