Tuut, tuuut! Nu kör vi över Strindlund!

Casteloro

Trådstartare
Någon som har koll på fackliga frågor (handels) och kan svara mig vilka tjänstefel min chef gjort gentemot mig? Jag skulle inte vara långsur, men när jag tänker på det och chefen säger att "du är ju inte dödssjuk iaf" så blir jag arg. Som ett bi!

Det här förtjänar en egen tråd eftersom nu kroppen värker och jag inte kan sova. Skrev det här tidigare i en annan tråd:

Jag jobbar trots att min läkare sjukskrivit mig över helgen. Vi är kort om folk på ett annat ställe där jag jobbar, men är jag sjuk så är jag sjuk, jag ska inte behöva uppge varför förrän den 8e dagen. Eftersom vi är kort om folk ska BC gå ut och jobba nu när jag är sjuk, men jag blev riktigt tjurig när BC vill lägga över allt ansvar på mig. Inte ok tycker jag. Anledningen är att BC har personliga problem. I mitt tycke så ser man då till att bli sjukskriven, för man har den lön man har av en anledning och kan man inte sköta sina arbetsuppgifter man har extra betalt för, då ska man inte ha det jobbet. Så jag är arg. Så mycket som jag har ställt upp på det här företaget och den här lilla butiken.

Och ärligt talat skiter mitt professionella jag i att BC har personliga problem, jag vill inte veta det överhuvudtaget och anser att det är väldigt oprofessionellt att prata om detta med sina anställda. Mitt privata jag förstår BC till fullo, men eftersom mitt dåliga samvete är större än omtanken av mig själv, så är situationen som den är just nu. Att BC's lediga dagar är heliga förstår jag, men då ser man till att ligga steget före hela tiden. Och BC har vetat om min sjukdom sen i tisdags, även om jag sade då att jag kunde jobba i helgen, men på onsdagen skrev jag att jag var värre igen så tid har det funnits ändå (företaget ska anställa folk eftersom bla jag ska sluta, och BC har haft intervjuer och de som vill jobba skulle tacka ja till en snabb inskolning och ensamjobb nu i kväll).

Samtidigt drar jag inte ingång något, dels för att jag snart ska sluta här men också för att vi har gemensamma vänner. Det här är så illa skött att jag får krupp. Pratade med BC i lugn ton, och dum som jag är så säger jag ju att "nu jobbar jag och så är det med det" eftersom mitt dåliga samvete talar. BC säger att hen självklart skulle hoppa in om hen visste att jag hade ett sjukintyg igår, men idag gick det väl inte att ordna eftersom jag ändå fick jobba. Även om BC inte visste om sjukintyget igår, så ska jag inte behöva jobba, jag skulle inte ens behöva jobba om jag kommer med intyget en halvtimme innan jag skulle ha börjat. Inte ens när jag säger att jag inte är nöjd med detta, säger BC inte att jag ska vara hemma. För jag är inte "dödssjuk", nej, men min vilopuls ligger på 100 slag/minut och jag har feber. SÅ JÄVLA DÅLIGT! SÅ JÄVLA DÅLIGT!

Visst, idag har jag varit rätt ok, men jag äter maxdos av allt och har fått kortisontabletter extra för att min kropp ska återhämta sig. Jag har jobbat med feber, så svetten rinner och jag ser ut som ett åkerspöke. Läkaren sa uttryckligen att jag skulle vila i helgen och ta det lugnt. Förvisso en lugn dag på jobbet, men det är principen och jag skulle mycket hellre ligga hemma i soffan och titta på tv just för tillfället. Och jag tycker om att jobba!

Mitt fel i det hela är att jag varit för mesig och det blev mitt fall. Vi sa på telefon att detta inte får sluta i osämja och det vill jag inte, men jag kan faktiskt inte släppa det här. Jag antar att min släkt inte kallas för tjur-Strindlund för intet. Dessutom förlorar jag 1200 kr brutto på att jag nu får friskskriva mig from idag i stället för på måndag. Det suger. SUGER!
 
Du skall inte jobba alls när du är så sjuk.
Det är på ditt ansvar att bara ta den ena foten före den andra och gå hem och lägga dig.
Detta för att skona din kropp.
Du kan ju få hjärtmuskelinflammation och det är jättedåligt.

Du behöver inte ens ha ett läkarintyg just då utan det kan du visa upp vid ett senare tillfälle.

GÅ HEM MED DIG !
 
Problemet är att du självmant tagit på dig att jobba. Ett svek mot dig själv, i mina ögon.

Det suger verkligen fett att ledningen är dålig, men två fel blir inte ett rätt. Och nog var det fel att ge med sig och jobba. Chefen har ett ansvar för dylika situationer och därmed också bättre betalt.

MEN jag tycker också att du som anställd kan vara rakare, inte tidigt i veckan säga att du ska jobba till helgen för att sedan (onsdag) sjukskriva dig igen. Det är bättre för alla parter att helt enkelt inte lova eller säga något som kan vara svårt att uppfylla. Hade du varit tillbaka på jobbet och säger att du tar helgpasset hade det ju varit mer sannolikt att det hade gått i uppfyllelse, än att du från sjuksängen säger att du ska jobba till helgen. Ju kortare besked, desto svårare att lösa.

Därmed inte sagt att ledningen är annat än kass, för det är den verkligen. Är man sjuk, så är man. Oavsett sjukintyg. Det ska respekteras.
 
Ett svek mot mig själv, absolut! Och jag håller med dig om att jag också kunde vara rakare, men att jag "självmant" tagit på mig att jobba stämmer inte riktigt. Jag sa att om det inte finns något annat att göra så får jag friskskriva mig och jobba trots läkarens ordination, med missnöjt tonläge. Och att jag inte var nöjd med situationen överhuvudtaget. Då sa BC att hen hellre skulle gå ut jobba själv när jag hade den attityden, TROTS omständigheterna = som då är att BC inte mår bra = BC agerar åter igen oprofessionellt och ett maktmissbruk. Nej, jag är inte glad.
 
Men det är ju självmant. Även om du är sur. Du är ju inte beordrad att jobba alltså jobbar du ju mer eller mindre frivilligt. Även om du sagt ja med missnöjt tonläge. Säg nej nästa gång, låt dom beordra dig att jobba, först då kan man göra nått. Nu har BC inte begått något formellt tjänstefel. Sen moraliskt är det väl kanske lite mer svajigt.
 
Det är inte självvalt eller frivilligt på något sätt. Fast jag förstår att det räknas så. En BC med rätt kompetens för jobbet hade sagt att ok, då får jag ordna det. Stanna hemma och krya på dig. Tyvärr vet jag att det inte fungerar så i många fall och jag var/är otrolig dum som gick ut och jobbade trots att jag inte skulle. Så oavsett hur jag har/hade agerat i den här situationen så hade det blivit fel. Jag valde att lägga minst skuld på mig själv och vara sur, och i stället låta BC ta den moraliska kakan själv.

Jag ska, om jag inte redan sagt det, höra av mig till facket på måndag för att kolla upp detta. Moraliskt fel och ett tjänstefel, kanske inget hen kan bli straffad för, men ändå ett tjänstefel i mina ögon. Sen är jag inte ute efter att straffa, men jag vill ha upprättelse och en ursäkt innan jag slutar på den här arbetsplatsen. Så är det bara.
 
Tjänstefel - knappast. Hur kan det bli tjänstefel att du väljer att jobba trots sjukskrivning? Och hur kan du förlora på att du jobbar istället för att vara sjukskriven?
 
Mot vissa chefer (och människor i allmänhet) måste man ibland vara stenhård. Dvs inte säga att jag är egentligen sjuk men om du inte kan ordna det på ngt annat sätt så ställer jag upp... För då tänker dom genast att de inte behöver ordna ngn annan eftersom du kan jobba.
Så- om du är sjuk så säger du bara det.. och inget prat om hur de ska lösa det för det är chefens ansvar.
 
Att vara tydlig gynnar nästan all kommunikation. Varför ens svara på den frågan om den inte kommer från chefen?
 
Du behöver inte vara spydig.

För övrigt kan vi bara komma överens om att båda gjorde fel. Och jag undrar vad hens chefer skulle säga om detta. Tjänstefel eller inte. Det är otroligt dåligt och oprofessionellt skött. Om du inte förstår min besvikelse över det hela så behöver du inte kommentera vidare.
 
I mina ögon har du gått med på att jobba, så jag ser inte heller varför du är sur. Undertoner och förvänta sig att chefen ska läsa mellan raderna är inte direkt professionellt.

Kan du inte jobba,säger du nej. Kan du jobba, säger du ja. Svårare än så är det inte. Jag skulle bli grymt irriterad om en kollega kommunicerade så kryptiskt och sedan blev sur.

Det är inte din BC:s jobb att agera samvete eller förälder åt dig. Ditt dåliga samvete får du hantera själv.
 
Jag ringde och sa att jag inte kunde jobba i god tid eftersom jag var sjuk. BC ringer sedan upp mig två timmar senare och jag säger igen att jag inte kan jobba. Då börjar BC att grina i telefonen och säger hur dåligt hen mår. Om du tycker att det är professionellt agerat och att mitt agerande inte är det, då är det upp till dig. jag säger att jag inte är nöjd till BC men då drar hen upp att hens lediga dagar är helig, men min medmänsklighet sätter in när BC använder den metoden mot mig. Ja, jag skulle ha stått på mig men nu gjorde jag inte det. Och det sista jag begär är att BC ska agera samvete eller förälder åt mig. Och jo, jag är sur och fruktansvärd förbannad på hens agerande gentemot mig i den här situationen. Det är otroligt respektlöst.
 
Är sjuk är man hemma, du har all rätt. Sen är det banne mig upp till dig att stå upp för det.Hur det löses på jobbet är chefens problem. Denna kan begära in sjukintyg från dag ett, men det ska inte ske på rutin.
 
Jag ringde och sa att jag inte kunde jobba i god tid eftersom jag var sjuk. BC ringer sedan upp mig två timmar senare och jag säger igen att jag inte kan jobba. Då börjar BC att grina i telefonen och säger hur dåligt hen mår. Om du tycker att det är professionellt agerat och att mitt agerande inte är det, då är det upp till dig. jag säger att jag inte är nöjd till BC men då drar hen upp att hens lediga dagar är helig, men min medmänsklighet sätter in när BC använder den metoden mot mig. Ja, jag skulle ha stått på mig men nu gjorde jag inte det. Och det sista jag begär är att BC ska agera samvete eller förälder åt mig. Och jo, jag är sur och fruktansvärd förbannad på hens agerande gentemot mig i den här situationen. Det är otroligt respektlöst.

Du tog på dig ett problem som inte var ditt att lösa.

De flesta av oss har säkert gjort så.

Nästa gång säger du nej och sen är det bra så.

Och ja, det är fruktansvärt oproffsigt av BV att spela på ditt dåliga samvete men knappast något facket kan ordna, däremot BCs chef om en sådan finns.
 
@Strindlund Rent generellt är det inte bara sjukskriva sig hur som helst, men nu verkar det ju som att du gjort alla rätt när det kommer till just den biten. Ex, är det så att chefen efter endast en dag kan kräva sjukintyg, samt även från vilken läkare, men då måste hen bekosta det samt även resan dit om den specifika läkaren håller till längre bort än din vanliga typ. Sedan är det också så att man måste fråga om man kan bli omplacerad till andra arbetsuppgifter som man kanske klarar av istället för de vanliga, men nu är du ju inte sjukskriven för något sådant. Vi hade ex en kille som var sjuk, efter drygt en vecka fick vi reda på att han var hemma för att han hade lock för örat och hävdade att han inte kunde köra bil (vilket han gjorde mycket) eftersom det blev en säkerhetsrisk om han inte hörde trafiken. Helt rätt i sig, MEN vi som företag hade kunnat omplacera honom till ett arbete på ett och samma ställe där han inte behövt köra bil och då hade han vart tvungen att jobba ändå. De regler som finns kring sådana omplaceringar är dock att man inte får ge den anställde mindre lön för att man ev placerar den på en tjänst/uppgift som vanligtvis inte ger så mycket betalt som hen har. Men rent krasst så är det inte bara att sjuka sig hur som helst en vecka och tro att chefen bara ska hålla tyst. (Jag har inte uppfattat det som att det är vad du påstått utan det är mer ett tillägg till den generella debatten :))

Men, eftersom du verkar ha gjort alla rätt, så nej, du behöver inte jobba och du borde inte jobba. Däremot har du ju ingen annan än dig själv att skylla eftersom du faktiskt sa ja. Även om chefens agerande var högst oproffsigt och hade det inte vart så att du skulle sluta så hade jag nog rek dig att prata med hen för din egen skull i framtiden sas. Agerandet i sig är ju störtlöjligt och chefen låter inte riktigt som vettigt chefsmaterial om jag ska vara ärlig, iaf inte i dagsläget när hen mår dåligt. O andra sidan är det väl chefers arbetsuppgift att lämna sina privata problem hemma och agera proffsigt på jobbet oavsett. Det kanske det är för alla eg men någonstans får man ju ha förståelse och om det ligger på den nivån den här gången avgör ju du bäst eftersom du är den enda som vet vad som hänt och uppenbarligen tycker inte du att det är en godkänd anledning.

Ja, summa sumarum, du borde va hemma, chefen har agerat oproffigt och löjligt, men du har bara dig själv att skylla som tackade ja.
 
Jag vet inte vem som skulle varit spydig men jag kan inte se något tjänstefel i det du beskriver. Då har jag jobbat fackligt och senare som chef. Oproffsigt ja men det är en helt annan historia. Sen förstår jag inte hur du kan förlora lön på att friskskriva dig - sjuklönen är ju lägre.....
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 964
Senast: jemeni
·
Skola & Jobb 1. Min chef verkar inte kunna skriva ett arbetsgivarintyg, tim-antalet ser inte ut att stämma. På två av månaderna ser det ut att vara...
Svar
0
· Visningar
631
Senast: emma74
·
Skola & Jobb Har ju skrivit lite i andra trådar om att jag blivit reserv på en del utbildningar. Nu har jag klättrat upp så att jag är reserv 1, 9...
2
Svar
20
· Visningar
2 498
Senast: Lightzone
·
  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 115
Senast: Pratsch
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp