Säga upp sig-ish. (Hjälp!)

Lightzone

Trådstartare
Har ju skrivit lite i andra trådar om att jag blivit reserv på en del utbildningar.
Nu har jag klättrat upp så att jag är reserv 1, 9 och 31 på en skola - där de säger att om man är reserv 1-30 kan man i princip räkna med att komma in.

Just nu jobbar jag heltid på ett vikariat som går ut 31 augusti.
I kontraktet står det "anställningen utgör ett vikariat för xx under hens studieledighet och avser perioden 2020-9-21 - 2021-08-31 med möjlighet till ett års förlängning".

(Det är 3 månaders uppsägningstid, men det är vad jag förstått bara om man vill avsluta en tidsbegränsad anställning i förtid?)

Nu är det bara en månad kvar och jag börjar känna att jag borde snacka med HR, särskilt med tanke på att jag hemskt gärna skulle jobba kvar som extra på kvällar och i de fall någon är sjuk eller har semester.

Jag har hittills inte hört ett ord från dem angående att min anställning snart tar slut. Inte heller har det dykt upp någon annons för min tjänst, och de brukar inte vara blyga med när de söker folk :p Det verkar alltså lite underförstått att jag helt enkelt ska jobba kvar... De har beviljat semester efter att mitt kontrakt gått ut men har inte heller sagt ett knyst om att mitt kontrakt ska förnyas.

Med tanke på min upplevelse av HR på jobbet so far, skulle det inte förvåna mig om de helt enkelt glömt av det 🤷‍♀️

Försöker att inte ha jättedåligt samvete över att sas dumpa detta över dem mitt i semestertider, men måste se till mig själv först. Frågan är nu vad jag egentligen ska maila till dem?
"Min sista dag närmar sig med stormsteg och jag har sökt en del utbildningar det verkar som att jag kommer in på. Jag vill såklart väldigt gärna stanna kvar som extrapersonal eftersom jag också trivs väldigt bra här på firman. Tack!" Eller vad liksom O_o

Känner mig som en total n00b på detta med vuxenlivet, kan man säga.
 
Jag tycker att det låter vettigt att maila dem snarast, och du behöver inte alls känna att du ”dumpar” något på dem :) Jag hade nog personligen lagt lite emfas på det där med att jag gärna jobbar extra — extra cash är ju guld som student!

Grattis till utbildningarna på förhand!
 
Hej,
jag vill tacka för den här tiden nu när mitt vikariat snart går ut. Det har varit oerhört trevligt och intressant, jag hoppas att ni vill ha mig kvar som timinhoppare nu när jag börjar studera.

Med vänlig hälsning
Lightzone
Snyggt :D

Kanske att mitt övertänkande lyser igenom något i mitt första inlägg :angel:
 
Har ju skrivit lite i andra trådar om att jag blivit reserv på en del utbildningar.
Nu har jag klättrat upp så att jag är reserv 1, 9 och 31 på en skola - där de säger att om man är reserv 1-30 kan man i princip räkna med att komma in.

Just nu jobbar jag heltid på ett vikariat som går ut 31 augusti.
I kontraktet står det "anställningen utgör ett vikariat för xx under hens studieledighet och avser perioden 2020-9-21 - 2021-08-31 med möjlighet till ett års förlängning".

(Det är 3 månaders uppsägningstid, men det är vad jag förstått bara om man vill avsluta en tidsbegränsad anställning i förtid?)

Nu är det bara en månad kvar och jag börjar känna att jag borde snacka med HR, särskilt med tanke på att jag hemskt gärna skulle jobba kvar som extra på kvällar och i de fall någon är sjuk eller har semester.

Jag har hittills inte hört ett ord från dem angående att min anställning snart tar slut. Inte heller har det dykt upp någon annons för min tjänst, och de brukar inte vara blyga med när de söker folk :p Det verkar alltså lite underförstått att jag helt enkelt ska jobba kvar... De har beviljat semester efter att mitt kontrakt gått ut men har inte heller sagt ett knyst om att mitt kontrakt ska förnyas.

Med tanke på min upplevelse av HR på jobbet so far, skulle det inte förvåna mig om de helt enkelt glömt av det 🤷‍♀️

Försöker att inte ha jättedåligt samvete över att sas dumpa detta över dem mitt i semestertider, men måste se till mig själv först. Frågan är nu vad jag egentligen ska maila till dem?
"Min sista dag närmar sig med stormsteg och jag har sökt en del utbildningar det verkar som att jag kommer in på. Jag vill såklart väldigt gärna stanna kvar som extrapersonal eftersom jag också trivs väldigt bra här på firman. Tack!" Eller vad liksom O_o

Känner mig som en total n00b på detta med vuxenlivet, kan man säga.

Grattis till studieplats!
Såklart du kan maila under semestern, ju förr de får vet desto bättre.

Lätt OT: Jag skulle säga att det är din chefs ansvar att prata med dig om eventuell förlängning eller inte, inte HRs. HR ska inte ha eget mandat att besluta om anställning, sen kan det vara de som sköter det administrativa såklart. Tyvärr ser jag ibland chefer som inte gör det de ska och så får HR dåligt rykte. /mvh HR som inte curlar varken chefer eller medarbetare. Däremot stöttar och coachar och ibland utför kontroll 😄
 
Grattis till studieplats!
Såklart du kan maila under semestern, ju förr de får vet desto bättre.

Lätt OT: Jag skulle säga att det är din chefs ansvar att prata med dig om eventuell förlängning eller inte, inte HRs. HR ska inte ha eget mandat att besluta om anställning, sen kan det vara de som sköter det administrativa såklart. Tyvärr ser jag ibland chefer som inte gör det de ska och så får HR dåligt rykte. /mvh HR som inte curlar varken chefer eller medarbetare. Däremot stöttar och coachar och ibland utför kontroll 😄

Ja!!! Tillägg: jag hade mailat chefen och lagt HR som cc.

Ja jag var ju lagom otydlig, HR-chefen är också min närmsta chef 😅 (av oklar anledning, men hen är närmsta chef över admin-personalen)
 
Hej,
jag vill tacka för den här tiden nu när mitt vikariat snart går ut. Det har varit oerhört trevligt och intressant, jag hoppas att ni vill ha mig kvar som timinhoppare nu när jag börjar studera.

Med vänlig hälsning
Lightzone

Detta!
Vikariatet går ju ut och ansvaret för att ställa frågan kring om intresse finns för ev förlängning ligger ju på arbetsgivaren. Har de inte lyft frågan så bör ju rimligtvis arbetstagaren räkna med att arbeta till vikariatet löper ut.
 
Detta!
Vikariatet går ju ut och ansvaret för att ställa frågan kring om intresse finns för ev förlängning ligger ju på arbetsgivaren. Har de inte lyft frågan så bör ju rimligtvis arbetstagaren räkna med att arbeta till vikariatet löper ut.

Mmm, jag tycker det är läge att poängtera att det finns ett skäl (två, viket avslutas och ingen har förlängt det) till att det är dax att gå vidare.
 
Detta!
Vikariatet går ju ut och ansvaret för att ställa frågan kring om intresse finns för ev förlängning ligger ju på arbetsgivaren. Har de inte lyft frågan så bör ju rimligtvis arbetstagaren räkna med att arbeta till vikariatet löper ut.
Nej men precis.

Jag kan ju inte lugnt räkna med att arbeta kvar om ingen säger något, det är väl inte särskilt proaktivt heller tänker jag 😅
 
Du har redan fått bra svar, men jag håller med om att eftersom ditt nuvarande kontrakt löper ut sista augusti och du inte hört något från arbetsgivaren om en eventuell förlängning, så bör inte du ha något krav på dig att säga upp dig. Det bör ske automatiskt när vikariatet löper ut.

Men eftersom du verkar vara intresserad av att vara kvar extra så låter ett mejl som ett väldigt bra initiativ.
 
Hahaha jag tog ju mod till mig och mailade igår!
I princip en liten omskrivning av Lovisaelonoras förslag.

"Vill passa på att tack för den här tiden, varit otroligt intressant etc. Min förhoppning är att ni vill ha mig som kväll/extra vid behov nu när jag börjar plugga. Det är en arbetsplats jag trivs mycket bra på och hoppas kunna fortsätta bidra till deras arbete på detta sätt. Stort tack."

(Skrivet ur minnet så det jag skickade var mer välskrivet och allmänt snyggare. "deras arbete" är de på företaget jag är adminassistent åt.)

Fick svar. Klockan halv nio på fredagskvällen. Och det känns så fantastiskt passivt aggressivt (nåja, lite iaf haha) och intetsägande 😂 Varför ens svara i affekt direkt, svara på måndag bara.

Screenshot 2021-07-31 at 09.58.48.png


Nå, det lägger iaf lite snyggt över det på mig att förklara mig, känns det som?
"Varför har du inte sagt det här tidigare, va?"
Känner att jag behöver knåpa ihop ett bättre svar än "Ja ingen har ju sagt något om förlängning??" :D
 
Hahaha jag tog ju mod till mig och mailade igår!
I princip en liten omskrivning av Lovisaelonoras förslag.

"Vill passa på att tack för den här tiden, varit otroligt intressant etc. Min förhoppning är att ni vill ha mig som kväll/extra vid behov nu när jag börjar plugga. Det är en arbetsplats jag trivs mycket bra på och hoppas kunna fortsätta bidra till deras arbete på detta sätt. Stort tack."

(Skrivet ur minnet så det jag skickade var mer välskrivet och allmänt snyggare. "deras arbete" är de på företaget jag är adminassistent åt.)

Fick svar. Klockan halv nio på fredagskvällen. Och det känns så fantastiskt passivt aggressivt (nåja, lite iaf haha) och intetsägande 😂 Varför ens svara i affekt direkt, svara på måndag bara.

Visa bifogad fil 74565

Nå, det lägger iaf lite snyggt över det på mig att förklara mig, känns det som?
"Varför har du inte sagt det här tidigare, va?"
Känner att jag behöver knåpa ihop ett bättre svar än "Ja ingen har ju sagt något om förlängning??" :D
Skulle nog bara skriva:

Jag ska studera x. Eftersom jag inte hört något om förlängning av vikariatet så antog jag att min anställning skulle avslutas när vikariatet går ut. Jag vill dock gärna jobba kvar som timanställd under kvällar och helger om det passar er.
Med vänlig hälsning,
Lightzone
 
Skulle nog bara skriva:

Jag ska studera x. Eftersom jag inte hört något om förlängning av vikariatet så antog jag att min anställning skulle avslutas när vikariatet går ut. Jag vill dock gärna jobba kvar som timanställd under kvällar och helger om det passar er.
Med vänlig hälsning,
Lightzone

Haha tack! Förslagen uppskattas verkligen, känns som att min hjärna kortslöt sig lite 😅
Ska fnula i helgen, tänker att det är rimligt att svara typ måndag morgon, så inte JAG svarar något i affekt :angel:
 
Hahaha jag tog ju mod till mig och mailade igår!
I princip en liten omskrivning av Lovisaelonoras förslag.

"Vill passa på att tack för den här tiden, varit otroligt intressant etc. Min förhoppning är att ni vill ha mig som kväll/extra vid behov nu när jag börjar plugga. Det är en arbetsplats jag trivs mycket bra på och hoppas kunna fortsätta bidra till deras arbete på detta sätt. Stort tack."

(Skrivet ur minnet så det jag skickade var mer välskrivet och allmänt snyggare. "deras arbete" är de på företaget jag är adminassistent åt.)

Fick svar. Klockan halv nio på fredagskvällen. Och det känns så fantastiskt passivt aggressivt (nåja, lite iaf haha) och intetsägande 😂 Varför ens svara i affekt direkt, svara på måndag bara.

Visa bifogad fil 74565

Nå, det lägger iaf lite snyggt över det på mig att förklara mig, känns det som?
"Varför har du inte sagt det här tidigare, va?"
Känner att jag behöver knåpa ihop ett bättre svar än "Ja ingen har ju sagt något om förlängning??" :D
Eller så gör du det till en övning i att snälltolka texten. Läs det med superglad röst, och föreställ dig att personen skrev det 20:30 en fredag för att den är aktivt positiv, inte passivt aggro :)

Jag hade bara svarat ”Tack! Jag ska studera X”, typ.
 
Eller så gör du det till en övning i att snälltolka texten. Läs det med superglad röst, och föreställ dig att personen skrev det 20:30 en fredag för att den är aktivt positiv, inte passivt aggro :)

Jag hade bara svarat ”Tack! Jag ska studera X”, typ.
Ja okejdå, det är nog smart :D
Släppa hur färgad jag är av annat på arbetsplatsen.

Ska sätta mig imorgon och vara riktigt positiv, det lär ju dessutom bara göra mig gladare :)
 
Hahaha jag tog ju mod till mig och mailade igår!
I princip en liten omskrivning av Lovisaelonoras förslag.

"Vill passa på att tack för den här tiden, varit otroligt intressant etc. Min förhoppning är att ni vill ha mig som kväll/extra vid behov nu när jag börjar plugga. Det är en arbetsplats jag trivs mycket bra på och hoppas kunna fortsätta bidra till deras arbete på detta sätt. Stort tack."

(Skrivet ur minnet så det jag skickade var mer välskrivet och allmänt snyggare. "deras arbete" är de på företaget jag är adminassistent åt.)

Fick svar. Klockan halv nio på fredagskvällen. Och det känns så fantastiskt passivt aggressivt (nåja, lite iaf haha) och intetsägande 😂 Varför ens svara i affekt direkt, svara på måndag bara.

Visa bifogad fil 74565

Nå, det lägger iaf lite snyggt över det på mig att förklara mig, känns det som?
"Varför har du inte sagt det här tidigare, va?"
Känner att jag behöver knåpa ihop ett bättre svar än "Ja ingen har ju sagt något om förlängning??" :D

Nja, jag läser det nog med andra ögon. Något positivt att skriva utan att skriva något personligt.

Jag hade INTE (aldrig) förklarat något (jag har inte hört något om förlängning etc), de får de fråga om i så fall. Det är också i min bok typiskt kvinnligt att vilja "lätta sitt samvete". Inte på ett bra sätt.

Jag hade bara svarat på frågan, d v s vad du ska plugga.
--------------------------
Hej igen,
ja, det ska bli spännande att sitta i skolbänken igen, jag hoppas att det blir en bra omställning. Jag ska plugga (hundvetenskap 32.1 och har en varulv som lärare).

Återkom gärna om det finns plats för mig framöver.

Med vänlig hälsning
Lightzone
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag förstår verkligen inte detta, men jag får inget jobb trots att jag har en 3 1/2 årig universitets utbildning. Jag tog studenten...
6 7 8
Svar
150
· Visningar
21 303
Skola & Jobb Kära allvetande buke! Har sökt lite (YH)utbildningar till hösten, som jag såklart hoppas komma in på :) Dock är jag också anställd, och...
Svar
10
· Visningar
1 547
Senast: Lightzone
·
Skola & Jobb Fick nytt jobb för ett halvår sedan. Märkte direkt att gruppen var väldigt avvisande och inte speciellt välkomnande. Är en liten grupp...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
14 727
Senast: Smurfoff
·
Kropp & Själ Lång historia det här, ska försöka korta ned. Började med min mammas demens 2015-2016 (några kanske minns min tråd kring det) där jag...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
20 966
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp