Bukefalos 28 år!

Tv-spel, hur många timmar?

Status
Stängd för vidare inlägg.

break_a_leg

Trådstartare
Idag skriver flera tidningar om den larmrapport som kommit om att barn spelar alldeles för mycket tv-spel, det har blivit ett spelmissbruk.

I DN i morse hade de intervjuat några barn, och en pojke svarade att han spelar 6-8 timmar om dagen :crazy:

Har era barn tv-spel på sina rum? Begränsar ni deras spelande?

Vi har ett PS2 i vardagsrummet, så det förekommer aldrig att barnen sitter där "för jämnan", som mest kan det bli ett par timmars spel sammanlagt på en helgdag.
 
Sv: Tv-spel, hur många timmar?

Vi har spelet i vardagsrummet, äldsta dottern har dock TV på rummet.
Vi har en totalbegränsning på 1 timme om dagen för tv-spel, dataspel och TV-tittande.
Den kan diskuteras om det t ex är något längre speciellt program de vill se på TV eller om vi ser en film tillsammans hela familjen.
 
Sv: Tv-spel, hur många timmar?

Man kan undra hur han lyckas spela 8 timmar per dag, går han inte i skolan? Ibland ska man ta det här med enkäter lite med en nypa salt, det är lätt att ungarna missbedömer eller medvetet svarar med överdrift, det minns jag själv från skoltiden. Men säkert förekommer det, frågan är bara om det är så utbrett som de påstår.
Min 10-åring får INTe spela Playstation varje dag, han VILL det heller inte. Men när han spelar spelar han nån timme, eller max två om det är ett nytt roligt spel, sen tröttnar han och vill leka/pyssla med annat istället. Tycker jag är helt OK.
 
Sv: Tv-spel, hur många timmar?

Tydligen så kliver vissa ungar upp kl 6 på morgonen och spelar innan skolan börjar. Jag fick inte ihop timmarna jag heller...

Jag kanske ska komma med ett elaka-mamman tips, ibland ställer jag äggklockan på 45 min - 1 timme när barnen spelar. När klockan ringer måste de stänga av. Det har fungerat hittills.
 
Sv: Tv-spel, hur många timmar?

Hade förrut ett gammalt Nintendo på övervåningen som barnen spelade.
Ibland kunde dom suttit ett par timmar innan man kom på vad dom egentligen gjorde där uppe :D

Nu är det spelet undanplockat och numera spelar dom dataspel.
Men nu har vi regler för dataspelandet.
*Läxor ska vara gjord
*Inte på dagtid om det är fint väder ute (då kan dom leka ute ett tag först)
* Inte mer än en timme/dag och då minskas tv tiden oftast (om då inte det är nå speciellt program/film).

Undantag då om det är ett nytt spel, då kan tiden få vara lite längre på helgen.
 
Sv: Tv-spel, hur många timmar?

Har inte behövt begränsa tiden än.......

Vi har X-box på övervåningen och det är klart, att när ett nytt spel inköpts så vill sonen spela massor men det avtar efter ett par dar.
Och vi köper i alla fall inte nya så ofta med tanke på att de är så DYRA.
Sen kan man ju alltid diskutera VILKEN sorts spel de spelar, eller hur?
Själv har jag alltid varit förtjust i STAR WARS filmerna och tänkte att de spelen är väl inte så våldsamma, så jag köpte det senaste spelet till min 7 åring. Vi har sett filmerna tillsammans och älskar musiken.
Men spelen går ju ut på nåt helt annat än filmerna....

Likadant är det med Game Boy. Ibland är det bara det som gäller, för att sen ligga i flera månader.
 
Sv: Tv-spel, hur många timmar?

Min dotter är ännu för liten för tv-spel, men när jag var liten/yngre så begränsade mamma och pappa tv-spelandet på ett kanonsätt! Eller snarare nu tycker jag att det var ett bra sätt, men då var jag vansinnig.

Från september till sista maj fick vi sitta och spela på helgerna, men bara i säskilda fall på veckorna, och mellan juni till augusti månad ut plockades tv-spelet bort helt och hållet! :devil:
 
Sv: Tv-spel, hur många timmar?

Visst är det fantastiskt hur man nu som förälder kan tycka att mycket som ens egna föräldrar gjorde mot en, som man då blev helt vansinnig på, egentligen är ganska bra...

Fast det säger man bara ibland till sina egna föräldrar...
 
Sv: Tv-spel, hur många timmar?

Våra barn är mycket förtjusta i att spela tv-spel. Men på vardagarna ska först läxorna vara färdiga och så får de välja om de vill spela före eller efter maten(är hemma vid 16, äter ca 18, läggdags 20). På helgerna får de spela före frukosten och på kvällen. Undantag förekommer vid ex sjukdom, hällregn och snöstorm. Vi bor på landet utan kompisar nära så visst kan jag förstå att spelen lockar.
Apparaterna (de har varsin)står i ett lekrum(numera mest spelrum :smirk: ) så de kan spela mot varandra och då har de väldigt kul. Om de blir osams och någon slår den andra är det slutspelat för den dagen.
De får inte ha realistiska våldsspel utan mer som sagospel(även om de också är vålddsamma :confused: )), racing- och snowboardspel osv.
Problem med spelen skulle vara ifall de inte ville göra något annat eller inte ägnade sig åt någon sport. Men de är aktiva ungar som är frälsta i sina sporter och träffar ofta kompisar så då bekymrar jag mig inte om de spelar tv-spel de andra dagarna.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Barn Läste en rubrik på UNT i dag där det stod att "4-åringar dricker läsk dagligen". Likaså har det ju varit en massa andra larm i alla...
2
Svar
32
· Visningar
2 662
Senast: chrysler
·
  • Låst
Övr. Barn Jag gillar egentligen inte termen ovan men kom inte pa nagot battre. Den later som om man gar till ICA eller Konsum och koper en unge...
2
Svar
24
· Visningar
2 325
Senast: Xeline
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp