Tv-spel! Vilken konsol ska jag välja?

Boop

Trådstartare
Jag behöver hjälp. Barnen ska få tv-spel i julklapp men jag känner mig helt lost i den djungeln. Varken jag eller mina syskon har haft tv-spel. Min man är ännu värre på den fronten så där finns ingen hjälp att hämta...
Så, hjälp mig! Vilken spelkonsol ska jag välja?
Funkar spelen på flera konsoler?

Har sökt lite på Playstation på nätet och det är ju en hiskelig prisskillnad mellan PS2 och PS3. 979:- mot 3699:-
Såg att det även fanns mer funktioner än att bara spela spel på dem. Man kan lagra och lyssna på musik, titta på bilder, spela onlinespel, och titta på film. Hur bra kvalitet håller dessa funktioner?

Vilka fler spelkonsoler finns det?


Just det, på önskelistan står Guitar Hero och Singstar överst. Är det bra spel? På vilka/vilken spelkonsol funkar dom?
 
Sv: Tv-spel! Vilken konsol ska jag välja?

Hur gamla är barnen? De flesta barnspelen, tycker jag, finns till Nintendo Wii samt PS2, men är de äldre, 15+, så hade jag satsat på PS3 istället för PS2. Nintendo är alltid lika bra... ;) Varför jag skulle köpa PS3 är, dels, för att man kan vara 4 spelare samtidigt, det är en b-ray spelare, det är en ny konsol och alltså under utveckling. PS2 är en gammal konsol och man vet aldrig hur länge som spelbolaget fortsätter att göra nya spel till det. Singstar och Guitar Hero fungerar till PS3 också. Info om PS3

Nintendo Wii är ju lite speciellt för att man inte har "vanliga" kontroller, utan man styr med rörelser. Sen så kan man ladda ned alla gamla klassiska nintendospel, Mario etc från den. Men jag är uppfödd med Nintendo, så jag är partisk. :) Info om Wii

Jag har både PS3 och Wii och är grymt nöjd med båda.
 
Sv: Tv-spel! Vilken konsol ska jag välja?

Jag skulle också rekommendera Wii - men då finns inte Singstar (iaf inte än).
Så kanske PS3 är vad dina kids ska ha? (Inte PS2, gamla plattformar är rätt trista.)
 
Sv: Tv-spel! Vilken konsol ska jag välja?

PS3 skulle jag rekomendera om dom är lite äldre, DEt går som sakt spela onlain på nätet med det, De gör det inte med Ps2!


Men om dom är mindr och bara spelar lite gran för kul och inte komma ha nån nytta av online spel och så vidare tycker jag nog att PS2 kan räcka.

Sen det som skiljer dom mer är väl grafiken med som är mycket snyggare på Ps3.

Nintendo Wii tycker jag personligen är en spel konsoll som man tröttnar fortare på en de andra. Fast det kan endå vara kul efter som dom har mario spel och osv. Men det finns massor av roliga spel Till PS konsollerna med då*:D
 
Sv: Tv-spel! Vilken konsol ska jag välja?

Jag skulle också vilja säga att valet beror på hur gamla barnen är och vilka spel de tycker om att spela nu. Har barnen spelat mycket tv-spel/ dataspel innan?

Till Wii finns det ju en hel del spel som kan ses som lite barnsligare, sämre på den fronten till Ps3. Sen är det väl inte att glömma att Wii är billigare. Ps2 tycker jag du kan spola från listan direkt faktiskt.

Dock är jag en riktig Ps3-nörd som vill slå ett slag för den konsollen.
Den har som Lottch säger Blu-rayspelare, vilket i sig är en fördel då flera kommande spel kommer ligga på Blu-ray. Ps3 har en grym kapacitet för grafik och är en utmärkt lagringsplats för musik och bilder, snyggare spel grafimässigt får man leta efter. Sen att man kan vara flera spelare är ju också bra. Fördelen är också att det går att surfa på den. Har man bara internet (ADSL/Bredband) är det gratis att surfa sen. Till ps3 kan man också via något som kallas PlayStationStore ladda ner demon på kommande spel, inte alla men många. På så vis kan man bilda sig en uppfattning om spelet innan man köper det.

X-box är ju ytterligare ett alternativ, den konsollen tycker jag har en ganska bra bredd på spel, finns både barn-,krig- och rollspelsspel. Den är inte lika dyr som Ps3. Dock är inte internet gratis.

Nu kommer säkerligen någon hugga huvudet av mig, men statistiken på hållbarhet ser inte lika rolig ut hos X-box som till Ps3.

Det finns för- och nackdelar med alla konsoller, ingen är perfekt. Men jag tycker ändå att ditt val är beroende på barnens ålder och vad det gillar för typ av spel nu.
 
Senast ändrad:
Sv: Tv-spel! Vilken konsol ska jag välja?

Mm, dessutom så kan man ju spela ps2-spel på ps3an också, så jag skulle se det som en vettigare affär att köpa Ps3. :)

(Dessutom så tycker jag att 4000:- är billigt från när de kom, då vi desperata var tvungna att köpa det... :angel: )
 
Sv: Tv-spel! Vilken konsol ska jag välja?

Va? Tröttna? På Wii? Jag förstår inte?

Är det möjligt? :eek:

/Lotta, som är inne på sin tredje varvning av Twilight princess och som precis döpt sin hund till Zelda... Beroende? Jag? Icke då.
 
Sv: Tv-spel! Vilken konsol ska jag välja?

Mm, dessutom så kan man ju spela ps2-spel på ps3an också, så jag skulle se det som en vettigare affär att köpa Ps3. :)

(Dessutom så tycker jag att 4000:- är billigt från när de kom, då vi desperata var tvungna att köpa det... :angel: )

Men det är väldigt svårt att få tag på bakåtkompatibla ps3: or nu eftersom 60 G inte tillverkas längre. Dessutom är 60 G-varianten utrustad med äldre teknik. Jag spelar med cirka 90 personer på ps3 och håller mig uppdaterat på flera forum osv och det verkar helt klart som om 60G har en förmåga att gå sönder just för att tekniken är äldre samt att man proppat i för mycket i en låda.

Bakåtkompabiliten tycker inte jag är något att sträva efter, då de flesta ps2/ps1 spel blir väldigt fula på en bra tv och dessutom är det inte alla gamla spel som fungerar heller. Om de inte har en hög ps2 spel som de kommer sakna idag är bakåtkompabiliteten inte heller något som är nödvändigt. Men alla tycker vi olika :)

Vad spelar du för spel på Ps3 Lottch? *OT jag vet*
 
Sv: Tv-spel! Vilken konsol ska jag välja?

Barnen är 14 & 8.
Dom har båda spelat lite dataspel, framförallt Sims och diverse rallyspel, men även en del annat.
 
Sv: Tv-spel! Vilken konsol ska jag välja?

Va? Jag har totalt missat att de inte har bakåtkomp. kvar på 80g. Det finns ju inte någon anslutning till gamla minneskort på ps3an heller, så spelar man final fantasy eller liknande så är det ganska värdelöst. Jag funderar på att köpa ett nytt ps2a och ha i reserv ifall mitt skulle gå sönder, då skulle jag få panikångest, på riktigt.

Jag är mitt i en flytt, så jag har haft ps3an magasinerad sen juni så just nu är det stiltje. Ska köpa GTA så fort jag har packat upp allt. :) Du då? Har du någon nytt spel som du rekommenderar?

Och säg inte att de gamla ps3orna går sönder lätt, tänk på mitt sköra psyke... ;)
 
Sv: Tv-spel! Vilken konsol ska jag välja?

(Dessutom så tycker jag att 4000:- är billigt från när de kom, då vi desperata var tvungna att köpa det... :angel: )

Billigt!!!!!:eek::eek:
Jag tycker att det är snordyrt!

dock kan jag se en fördel med PS3, och det är att man kan spela fler...
 
Sv: Tv-spel! Vilken konsol ska jag välja?

Men så är det, 60 G tillverkas inte längre och nya ps3: or är inte bakåtkompatibla.

Det enda jag skulle sakna är som sagt minneskortläsare, då jag brukar titta på kort direkt från systemkameran på tv:n.

Hemma finns:
Call of Duty 4 - helt enkelt bäst =)
Burnout Paradise - Snyggt, detaljerat, kul
Battlefield - Bad Company - ett krigsspel som suger..
Metal Gear Solid 4 - Grymt snyggt, underbar musik..ja ett fantastiskt spel
Virtua Tennis III - Kul att spela när man har lite party
Ratchet & Clank - Kul, färglatt, lite barnsligt men ändå svårt
Collin -Dirt - Snyggt rallyspel
GTA4 - Fult, är likadant som alla andra GTA
Starwars - Force Unleashed - Skittråkigt och fullt med buggar
Buzz - Askul
Army of Two - så jävla grymt Co-opspel!

Snart kommer CoD5 men eftersom det är WW2-tema samt att Treyarch gjort spelet är det tveksamt om det blir köp faktiskt. Killzone 2 kommer i vår då blir det helt klart köp. Inom snar framtid kommer också Far Cry 2. Motornstorm - Pacific Rift kommer om man gillar rallyspel.

Fan, du måste ju ha Buzz om du inte har det, skitkul att göra egna frågor jue :) Sen måste du ju ha Drakes Fortune också. Jag har det inte, spelat klart det hos en kompis men ska lätt köpa när jag får råd.
 
Senast ändrad:
Sv: Tv-spel! Vilken konsol ska jag välja?

eftersom ingen sagt det än, slår jag ännu ett slag för xbox 360. som tillskilland från PS3 inte försöker ara mediacetner, utan är precis vad den markandsför sig som. en spelkonsoll.

flest spel, billigast huvudenhet, bakåtkompatabiliteten är väl lite si och så, men till de populäraste spelen så funkar det faktiskt.

enda nackdelen är väl att nde är lite högljudd, men det löser man enklast genom att ställa den på högkant och vrida upp volymen lite.
 
Sv: Tv-spel! Vilken konsol ska jag välja?

Du har precis övertygat mig om vad jag ska köpa nu!!! Hade inte en aning om att man kunde ladda ner alla gamla Mario till Wii..... Nu finns det ju VERKLIGEN en anledning att shoppa!!!
 
Sv: Tv-spel! Vilken konsol ska jag välja?

Jag föreslog X-box, såg du inte det? Men eftersom jag aldrig gett mig in djupare på den konsollen så ville jag inte uttala mig så mycket. Men precis som du säger finns det ju himla mycket spel och jag upplever utbudet som ganska blandat, är det så? Alltså att det finns allt från barnspel till krigspel.
 
Sv: Tv-spel! Vilken konsol ska jag välja?

Jag skulle satsa på ett PS3, på det körs ju både singstar och guitar hero vilket ju barnen ville ha. Dessutom är det ju en blueray-spelare, och det är ju den "kommande storheten" typ. Så det är ett billigt sätt att få tag på en bluerayspelare enligt min pv.
 
Sv: Tv-spel! Vilken konsol ska jag välja?

Men Aleks, kontrollerna till Xbox 360 är grymt osköna! Då kan man faktiskt inte rekommendera den konsollen. ;)
 
Sv: Tv-spel! Vilken konsol ska jag välja?

Call of Duty har jag, men jag tyckte helt ärligt att det var ganska dåligt. :o Men det är nog bara för att min sambo var bättre på det än vad jag är, jag är otroligt lättskrämd så jag har svårt för sånna spel då jag gömmer mig bakom dosan när jag blir rädd, underligt nog hinner jag alltid bli dödad just då? :p

Jag är mer för spel som Final Fantasy, Zelda osv. Spel som man kan hantera. Buzz är svinkul! Visste inte att det hade kommit till PS3? Har försökt att inte titta på vad det finns för spel nu när jag ändå inte kan spela. :(
 
Sv: Tv-spel! Vilken konsol ska jag välja?

Skulle rekommenderat ett PS2 slim. Inte ett PS3 till så små barn. :crazy:
 

Liknande trådar

Fritid Jag funderar på att önska mig ett tv-spel i julklapp men det finns ju så många olika. Vilken är bäst? *Xbox *Xbox 360 *PS2 *PS3...
Svar
2
· Visningar
1 076
Senast: Shenzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Flämtningar
  • Skäller på andra hundar
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp