Du använder en gammal webbläsare. Den visar troligen inte denna och andra webbplatser på ett riktigt sätt. Du bör uppgradera eller använda en annan webbläsare.
Jag skulle säja att inget av betten är skarpare än det andra, de ligger bara olika i hästens mun. (ett bett är för övrigt aldrig skarpare än handen som håller i tygeln)
Det är korrekt att det tredelade inte trycker i gommen på samma sätt som ett tvådelat. Men man får utgå ifrån att det ena är bättre än det andra, man får prova sig fram vad hästen trivs bäst med. HÄR kan du se en bild som illustrerar hur det tredelade bettet ligger i munnen, hur det ser ut med ett tvådelat kanske du kan föreställa dig utifrån den bilden.
... och tänk på att hästen "bestämmer". Vi har två hemma; en går INTE på tvådelat, den andre vill inte ha nåt annat. Har testat "samma" bett i båda versionerna, och det är klart vilken av dem som har två- respektive tre-delat. Oavsett bettmodell. Tur att de har samma storlek
De flesta hästar trivs väl bäst på tredelat, blir ju inte samma "nötknäppareffekt" som ett tvådelat kan ha (slår upp i gommen) och det lägger sig ofta bättre i munnen som jag upplever.
Men det är ju väldigt individuellt, en del hästar tycker bättre om tvådelat.
Skola & Jobb Ja och även möjligheten att jobba hemifrån. Min bror arbetar på Volvo lastvagnar som civilingenjör och där har de precis dragit in allt...