Två enskilda firmor i samma familj?

Sv: Två enskilda firmor i samma familj?

Med andra ord, det kan ta några år innan investeringen lönar sig! Det betyder inte att det blir fusk! Bara ett sätt att underlätta ekonomiskt för ett nystartat företag.

Men om oddsen för att gå med vinst är pyttesmå, även på sikt så får man inte starta företag. Vinstsyftet är en förutsättning. Jag föreslår att ni upprättar en realistisk affärsplan där ni kan visa att ni går med vinst och hämtar hem investeringarna, låt säga efter 5 år. Annars är det faktiskt en typ av skattebedrägeri...

Om inte annat kan ni nog genom en affärsplan hitta sätt att reducera kostnaderna och därmed ÖKA sannolikheten för tidigare vinst.

Ett bättre sätt är att komplettera DIN redan vinstgivande verksamhet och därmed nyttja rätten att kvitta förlusten mot vinsten. Då får ni hela skattefördelen, samt har faktiskt lite lättare att klara nålsögat i Skatteverket-.

Senast ändrad:

Lite funderingar....

Lämnar du in den kalkylen du beskriver i ditt inlägg kommer dom undra varför du ska starta?

Nej men ser man krast på det så kommer varje föl ha kostat dig ungefär 60.000 när det är färdigt till försäljning.
Sen ska du ha en vinst på de 2 1/2 år du lagt ner på fölet så jag tycker väl plus 20.000 verkar rimligt.
Då har du ett pris på 80.000 för fölungen + moms (= 100.000:-)
Är det stor marknad på föl i 100.000 kronors klassen?

Vinsten du får på 20.000 ska skattas om du vill ta ut det som "lön" vilket innebär att du tjänar ungefär 10.000:- för varje föl.

Då har vi inte räknat in kostnader för byggnader, avelstonas värdeminskning, el vatten mm.

Jag ser inte ngn möjlighet att du överhuvudtaget någonsin kommer gå med plus och kunna leva på verksamheten..
Hästuppfödning är och kommer förbli en hobbyverksamhet.

Jag blir verkligen förvånad om skatteverken ens köper ideen och godkänner din ansökan.

Är jag helt vilse? eller finns det någon därute som har ett positivt resultat på sin hästuppfödar kalkyl?

Kolla priserna på fina, välstammade travåringar. Där är priserna ej som på ridhästar eller ponnyer. Till och med på åringsauktionen för galopphästar ligger snitten högt, tror det var närmare 100000 kr i Stockholm i år.

Men visst, garantier finns det inga. Men det finns som tur är de uppfödare i det här landet som lever på hoppet!
Vinstsyfte är ett krav, men vinst är det ej. Syftet skall dock alltid finnas, det är riktigt. Grodan lever på hoppet, varför skall det förunnas dem!!??

Att att veta på förhand att man ska gå med vinst, annars får man inte starta... b s.
Jag kan komma på massor av företag som steg upp som solar, och man ser inte ens pannkakan av dom nu. Och då menar jag stora företag... Skillnaden var antagligen att de slog på stort och tog miljonlån med hjälp av kompisar i banken... har nog sett på TV för mycket...;)
Ingen vill väl frivilligt starta egen firma om man vet, att om det går åt
h*e, då får man gå från hus och hem. Då hjälper inga skattelättnader/avdrag.

Om man nu vill starta en firma för att redovisa för sina affärer, så är det väl behjärtansvärt. Det finns så många som håller på med hästar där alla pengarna är nattsvarta.

Tack för det! :banana:

Vi skall göra vårt bästa för att på sikt få det att ge pengar över!

Klart man ska leva på hoppet:)

Sen har jag ingen som helst koll på vad åringar inom travet och galopp kostar, så där kan jag inte säga något.
Vill ngn betala vad det faktiskt kostar att föda upp en häst är det ju bara att glädjas :)

Njae om man har förhoppning om framtida vinster lönar det sig inte att kvitta ett underskott mot inkomst av tjänst.
Vid kvittning av förlust mot framtida näringsinkomster slipper du således egenavgifterna på förlustdelen.
Kvittning mot tjänst ger ju bara källskatten tillbaka.
Det är en skillnad på ca 25%

Att att veta på förhand att man ska gå med vinst, annars får man inte starta... b s.
Jag kan komma på massor av företag som steg upp som solar, och man ser inte ens pannkakan av dom nu. Och då menar jag stora företag... Skillnaden var antagligen att de slog på stort och tog miljonlån med hjälp av kompisar i banken... har nog sett på TV för mycket...;)
Ingen vill väl frivilligt starta egen firma om man vet, att om det går åt
h*e, då får man gå från hus och hem. Då hjälper inga skattelättnader/avdrag.

Om man nu vill starta en firma för att redovisa för sina affärer, så är det väl behjärtansvärt. Det finns så många som håller på med hästar där alla pengarna är nattsvarta.

Inte att veta. Men att skapa en realistisk affärsplan som ger vinst enligt plan borde vara ett krav.

Den blir dessutom ett stöd! Om man redan från början (kanske trots glädjekalkyl) inser att det kommer att gå åt h-vete, så gör man sig själv en tjänst att inte starta. En affärsplan tydliggör också risker och svagheter med affärsideerna och hur man ska få inkomsterna, då kanske man kan göra något åt det.

Att starta ett företag, börja dra moms för stora investeringar, kvitta förlusten mot inkomst av tjänst, med en pytteliten sannolikhet att någonsin gå med vinst överhuvudtaget, det är skattebedrägeri. Det står jag fast vid.

Och som MonikaH uttrycker nedan, det är faktiskt mer ekonomiskt gynnsamt (på sikt) att kvitta mot framtida vinster. Därför tycker jag att regeln om kvittning mot inkomst av tjänst är onödig och inbjuder egentligen bara till fusk. De enda som tjänar på den är de som aldrig går med vinst. Men regeln finns.

Håller helt och fast med om att man ska göra en affärsplan, kalkyl mm. Men handen på hjärtat, när man gör en kalkyl så beräknar man ev inkomster, dvs att nån kommer att köpa nåt av dig, lr hur?
Och hur vet man det?

Frågar man runt lite, dvs gör en marknadsundersökning, så kan allt verka toppen. Men i siste änden så är det först när pengarna är på banken, och något år gått, som man är helt säker. Allra helst om de köper en vara (även djur).
Ex konsumentköpslagen gör ju i dagens läge, att kunden kan lämna tillbaks varan om man inte är nöjd. Och det gäller hästar också.
Rent juridiskt så har man rätt att ångra köpet lång tid efteråt.
Många mindre företag, speciellt affärer, fick stora problem då denna lag ändrades. Folk kom tillbaks med grejor som de ansåg inte höll måttet. Även om de var använda, så räckte det med att man ansåg att varan inte var vad man utgav den för att vara.
Ren förlust! Bara att kasta, ge kunden ny vara eller betala pengar tillbaks eller ta strid som kan bli dyr.

Det gäller i alla branscher, kul att få tillbaks en häst som man sålt för x antal kronor, och som sen inte passar ihop med köparen. De åberopar konsumentköpslagen, och du får vackert betala tillbaks pengarna plus kostnaden köparen haft under tiden.
Sånt kan man aldrig kalkylera med!
Tycker att det är lika viktigt när man startar firma att läsa på ordentligt i konsumentköpslagen, så man är förberedd på det värsta... och att se över försäkringarna!
men jag anser fortfarande att kalkyler och affärsplaner är att sia i framtiden. Det är nåt man sitter och visar för banken ;)
Att kunna kvitta mot tjänst gör att man kanske vågar sig på att starta företag, med en annan inkomst i ryggen ifall det går åt pipan.

Senast ändrad av en moderator:

Håller helt och fast med om att man ska göra en affärsplan, kalkyl mm. Men handen på hjärtat, när man gör en kalkyl så beräknar man ev inkomster, dvs att nån kommer att köpa nåt av dig, lr hur?
Och hur vet man det?

Precis, det vet man inte.

Men om man inte ens i sitt gladaste och mest optimistiska läge inte kan räkna hem det hela (dvs även om varenda häst säljs till förväntat pris utan några som helst problem), då är det fel att starta.

Jag tar emot tillridningshästar och handlar lite. Min man vill börja med uppfödning och har köpt en liten jordbruksfastighet.
Ur skattesynpunkt skulle det troligen vara bäst med två separata firmor. Går det bra?

Det går jätte bra. Min man har både handelsbolag och enskild firma och jag har enskild firma. Men som någon var inne på här så finns det både fördelar och nackdelar. Nackdelen är när man går minus på någon av firmorna. då skulle det varit skönt att kvitta med pluset på en av de andra. Och min gamle ekonomilärare hade nog inte fel när han sa "Ju fler cylindrar desto bättre motor".

Men om man inte ens i sitt gladaste och mest optimistiska läge inte kan räkna hem det hela (dvs även om varenda häst säljs till förväntat pris utan några som helst problem), då är det fel att starta.

Visst skall man inte göra glädjekalkyler men man skall heller inte vara för pessimister.

Om alla vore pessimister och aldrig startade företag om det finns risk att det blev ett förlustföretag så är det nog många av våra största företag som aldrig funnits. Det skulle inte vi skattebetalare vinna på.

Visst skall man inte göra glädjekalkyler men man skall heller inte vara för pessimister.

Om alla vore pessimister och aldrig startade företag om det finns risk att det blev ett förlustföretag så är det nog många av våra största företag som aldrig funnits. Det skulle inte vi skattebetalare vinna på.

Kan inte annat än hålla med. Men om man som entreprenör inte ens själv kan tro på vinst så kommer det nog inte att funka... Det jag menade är att OM man gör en "glädje"-kalkyl (dvs optimistisk där inga problem inträffar) och ändå sitter med en stor förlust i slutänden så är det fel att starta utan att ändra planerna.

Risken att man slutar med förlust finns alltid. Men om den risken är väldigt stor och investeringarna stora, samtidigt som vinsten om man verkligen lyckas är väldigt liten, så är det ett kasst företagande. Vet man dessutom om detta på förhand så börjar man trampa på bedrägerigränsen.

Nej

Jag har inte en aning om vad morgon dagen har att erbjuda. Mitt företag gick back år 1 och 2. Av i år 5 sålda hästar har fyra ökat i värde. Minst till att ha försörjt sig själv. Tilläggas kan att jag ännu jobbar gratis...
Har ägt varje häst mellan 2 och 3 år, lägger ner massor av jobb, och hästarna ökar i värde.
Tillridningarna har jag bara för att ha något in per månad.
Detta är vad jag har.
OCH skulle jag gå back igen så är det ingen annan än jag själv som får stå vid skampålen.

Min man vill bedriva uppfödning. Vill köpa några av de sto som håller svensk elitklass och betäcka med så fin hingst som plånboken räcker till.
Visst det kan gå år skogen. Allt som då är förlorat är pengar och tid. Trots möjlig skattereduktion är det ju min man som tar den stora förlusten. Det är ju bara skatten på förlusten som betalas tillbaka, dvs i vårt fall 30%.

Finns ett ordspråk som säger För att vinna måste du våga!!!

Senast ändrad:

Min man vill bedriva uppfödning. Vill köpa några av de sto som håller svensk elitklass och betäcka med så fin hingst som plånboken räcker till.
Visst det kan gå år skogen. Allt som då är förlorat är pengar och tid. Trots möjlig skattereduktion är det ju min man som tar den stora förlusten. Det är ju bara skatten på förlusten som betalas tillbaka, dvs i vårt fall 30%.

Finns ett ordspråk som säger För att vinna måste du våga!!!

Riktigt så enkelt är det inte. Jag antar att företaget även tänker sig delta i momssystemet. Om man då gör stora investeringar som aldrig betalar sig i form av försäljning, uppstår en stor momsskillnad som man då "lurar" staten på och om det är uppsåtligen (dvs redan från början känt och sannolikt att det kommer att bli så), är det bedrägeri.

Annars håller jag med, visst ska man våga, men man ska ta en balanserad risk. Det måste också finnas något att vinna, förutom avdragsrätten.....

Stora investeringar... hm.
Investeringar i form av material som skall arbeta, ex ston, kommer väl i a f inte att minska i värdet. Om de säljs vidare så kommer det ju in moms igen, rätta mig om jag har fel... Och om de minskar i värdet så är det väl nåt som inte stämmer (skada el annat) och då är det väl inget man räknar med?

Och att bara säja att man lurar staten på moms/skatt om man tror att man inte kommer att gå med vinst, det är väldigt ensidigt sätt att se det.
Man satsar massor av egen tid, obetald i början, och man kan väl se det som statens sätt att sponsra den första tiden genom skattelättnad.

Personligen tror jag inte att folk startar eget för att blåsa skattemyndigheten. Det finns andra, betydligt lättsammare (man slipper bokföringen) sätt
föräldrapenning och jobba, sjukpenning med fel inkomst, studiebidrag fast man inte är i skolan, bostadsbidrag fast man bor i hop, inte skriva i att man kaklat badrummet för fastighetsskatten, skriva sig nån annan stans för att dra av för resor... bla bla bla.

Ok, alla ni med många synpunkter. I det här landet föds det upp rätt många hästar varje år. Anser ni då att alla dessa är bovar som ägnar sig åt skattebedrägeri???
I stort sett alla uppfödare driver det som företag. Tror ni att alla dessa alltid går med garanterad vinst? Eller borde det vara så att alla uppfödare är hobbyjobbare?

Även storföretag, ex LM Ericsson har gått dåligt. Riktigt dåligt. Titta bara på aktiekursen. Har dock ännu ej sett någon notis om att det borde vara hobby att tillverka mobiltelefoner...

Det finns ett antal lanthandlar i Sverige som enbart överlever genom att stöd ges till dem för att driva sin affär. Dessa hade kanske ej varit vinstdrivande, eller ens gått ihop sig om bidragen ej funnits. Är detta samma ska, skattebedrägeri?

Senast ändrad:

Ok, alla ni med många synpunkter. I det här landet föds det upp rätt många hästar varje år. Anser ni då att alla dessa är bovar som ägnar sig åt skattebedrägeri???
I stort sett alla uppfödare driver det som företag. Tror ni att alla dessa alltid går med garanterad vinst? Eller borde det vara så att alla uppfödare är hobbyjobbare?

Även storföretag, ex LM Ericsson har gått dåligt. Riktigt dåligt. Titta bara på aktiekursen. Har dock ännu ej sett någon notis om att det borde vara hobby att tillverka mobiltelefoner...

Det finns ett antal lanthandlar i Sverige som enbart överlever genom att stöd ges till dem för att driva sin affär. Dessa hade kanske ej varit vinstdrivande, eller ens gått ihop sig om bidragen ej funnits. Är detta samma ska, skattebedrägeri?

Fråga 1:
Ja, jag tycker att det finns en del företag som startas på mycket tveksamma grunder i hästnäringen, framförallt företag som enbart ska rikta sig mot avel i "liten skala". För att lyckas med det krävs en hel del förutsättningar. Och det finns exempel där man använder en liten hobbyavel som täckmantel för stora momsavdrag. Men det är Skatteverket också medvetna om och är uppmärksamma på i stora delar av landet. Det handlar inte om "garanterad vinst", det handlar om ett realistiskt vinstsyfte. Det är inte heller fel att driva ett företag med avel i "liten skala", men då måste investeringarna till detsamma ligga i paritet till "liten skala".

Fråga 2:
LM Ericsson har också gått dåligt. Nya företag har ofta år med förlust i starten. Men då måste måste det också finnas god chans till vinster efter dessa tuffa år. Sedan är skillnaden att LM Ericsson är ett aktiebolag, med egen finansiering och därmed kan inte någon kvitta förlust mot inkomst av tjänst. Och med en fakturering mot kund på 146 miljarder kronor (för sverige, ett kraftigt momstillskott i statskassan) även för krisåret 2002 så kan det knappast kallas bedrägeri.

Fråga 3:
Exemplet lanthandlare håller inte alls. Det är genom demokratiskt fattade politiska beslut som de får extra stöd för driften av sina företag. Några sådana beslut finns inte för hästavelsverksamheter, därför får man givetvis inte ta sig sådana friheter att skattebefria sig själv heller.

Men till syvende och sist: En bra affärside med goda möjligheter till vinst i framtiden skall givetvis satsas på. Det tjänar vi allihop på!Alltid funkar det inte ändå, av olika skäl.

Skillnad är om företaget köper in lager (hästar, prylar, bilar mm) och aldrig säljer nåt vidare, då går staten miste om momsen. Och det är nog inte det som är tanken.
Den ev momsen som återbetalas, och skatteavdraget/återbäringen, räcker nog inte till att hålla allt detta flytande i alla fall.

Om man nu inte har en inkomst vid sidan som täcker kostnaderna, alt en rik äkta hälft (ja hur man nu säger)
Alla vet ju, att hästar, bilar, ja allt kräver en massa pengar för att gå framåt...
Men det är ju inte momsen i o för sig som är frågeställningen i den här tråden, utan i vilka former som är bäst för företaget.

Jag säger bara, go for it, cutty

Lånar knapp

När det gäller momsen så är det ju så att ett sunt företag på sikt betalar in moms till staten. Om man säljer mer än man köper så betalar man netto moms till staten.

Liknande trådar

Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis... 2 3
Svar
48
· Visningar
4 303
Hemmet Jag ska ha ut en snickare för att sätta in 3 nya fönster (inte byta ut gamla, utan tre nya fönster som inte funnits tidigare för att få...
Svar
2
· Visningar
368
Senast: MiaMia
·
Hästmänniskan jag går just nu på två ridskolor. en har jag gått på den jag va 6 år, men känner att jag inte utvecklas då det bara kommer in nya (o...
Svar
7
· Visningar
762
Senast: Badger
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 555
Senast: Edla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka