Två enskilda firmor i samma familj?

Sv: Två enskilda firmor i samma familj?

Ja det där är så roligt.
Alla jublar så över det där 5-årsavdraget.
Men vilket nerköp det är, egentligen.

Vissa kan ha nytta av det dock. Om du kan använda dig av räntefördelning för din framtida vinst så kommer du att betala 30% skatt på vinsten i företaget. Om du då har en marginalskatt på 50% så är femårsavdraget ganska bra.

Men inte för enskild firma med egenavgifter på inkomsterna.
Om man drar av på företaget så drar man ju av även mot arbetsgivaravgiften.
På lönen blir det ju bara på A-skatten.

Men inte för enskild firma med egenavgifter på inkomsterna.
Om man drar av på företaget så drar man ju av även mot arbetsgivaravgiften.
På lönen blir det ju bara på A-skatten.

Ja precis men de som kan satsa mycket eget kapital kan ta ut vinsten som räntefördelning. Men det är något man måste se på från fall till fall. Jag har inte haft någon nytta av räntefördelning tex.

Men jag håller med om att många hurrar i onödan över 5-årsavtalet. För de flesta är det ingen bra ide.

Och det är precis det jag menar. Det är en dålig regel.

Den enda som tjänar på det räknat över företagets livslängd är den som ALDRIG går med vinst eller den som genomför ett skattebedrägeri som aldrig avsåg att gå med vinst.

För ett sunt företag (läs enskild firma) är det ofördelaktigt att använda den modellen av avdrag.

Kvittning mot tjänst ger mellan 27% och 57% skatteeffekt medan rullning mot framtida vinster ger mellan 46% och 66% skatteeffekt. (källa Lantbrukarboken - Björn Lundén).

Mycket beror på hur hög marginalskatt man har. De flesta som utnyttjar kvittning verkar ha små inkomster och kanske egentligen tjänar mer på rullning. Själv har jag en marginalskatt på en bit över 50% och vi har haft stora investeringar i traktor och maskiner så för mig är kvittning intressant. Säljer jag gården utan att ha gått med vinst och har rullat förlusten framåt så är kvittningsvärdet vid avvecklingen bara 21%.

Och det är precis det jag menar. Det är en dålig regel.

Den enda som tjänar på det räknat över företagets livslängd är den som ALDRIG går med vinst eller den som genomför ett skattebedrägeri som aldrig avsåg att gå med vinst.

För ett sunt företag (läs enskild firma) är det ofördelaktigt att använda den modellen av avdrag.

Menar du att mitt resonemang om räntefördelning är felaktigt? Jag tror jag tänker rätt men alla verkar inte hålla med.

vad brister i mitt resonemang m att under vissa omständigheter är det bra att kvitta förluster i början mot inkomst av tjänst för att senare bara betala 30% skatt enligt räntefördelning.

Jag inser att de flesta inte kan göra så här och att det finns vissa nackdelar med räntefördelning tex pensionshänsyn.

Så slå hål på mitt resonemang ni som kan! :)

Oj
nu hänger jag i a f inte med :confused: :confused:
Tycker att femårsavdraget var bra för egen del, då jag kunde kvitta förlusten mot inkomst av tjänst.Det gav mig några år att inse att jag inte skulle ha kvar mitt företag. Och att jag vid nedläggningen slapp gå i konkurs.
Alltså, hur gör alla andra? Inbilla mig att alla företag som startas går med vinst första åren. Vad lever man på då?
Varifrån kommer pengarna till alla utgifter, firmans och det privata? För kostar gör man, även om man som företagare jobbar jämt.

Oj
nu hänger jag i a f inte med :confused: :confused:
Tycker att femårsavdraget var bra för egen del, då jag kunde kvitta förlusten mot inkomst av tjänst.Det gav mig några år att inse att jag inte skulle ha kvar mitt företag. Och att jag vid nedläggningen slapp gå i konkurs.
Alltså, hur gör alla andra? Inbilla mig att alla företag som startas går med vinst första åren. Vad lever man på då?
Varifrån kommer pengarna till alla utgifter, firmans och det privata? För kostar gör man, även om man som företagare jobbar jämt.

Precis, men då hade det förmodligen varit ännu bättre att ha mer information i starten.

Beroende på typ av företag kan man visst gå med vinst direkt. Typiskt gäller inte det många hästföretag eftersom det krävs hästar och anläggning (minst hyra). Men en ridlärare som ger lektioner går typiskt med vinst år 1. Ett konsultbolag tenderar att gå med vinst år 1. En hantverkare går oftast med vinst år 1.

Annars är det bästa om man faktiskt kan övertyga någon utomstående finansiär att finansiera uppstartsskedet (bank, annat). Är det en verkligt bra ide som är understödd på något sätt brukar det vara möjligt. Även om jag är den första att tycka att bankerna är väldigt dåliga att hjälpa nystartsföretag med pengar.

Så det bästa är om man finansierar sig stabilt på rent företagsekonomiska (marknadsmässiga) grunder, inte att man använder skattesystemet som delfinansiär.

Men, jag håller med, det finns en LITEN poäng i att folk kan våga mer. Dock är det alltid så att det som kan utnyttjas av de med mörkare motiv.

Det vore roligt att få statistik på antal nystartade hästföretag, antal företag som gick med vinst efter 5 år (alt fortfarande förlust eller nedlagda) och hur de har eller inte har utnyttjat avdraget mot "inkomst av tjänst".

Min hunch (som ni förstått) är att det finns en klar övervikt mot misslyckat företagande och användande av avdraget. Och då tror jag ändå inte att huvuddelen av dessa startat med mörka motiv, mer än att man är dålig på att värdera sin affärside och/eller marknaden.

Man kan ju starta i liten skala och växa i en takt som ekonomin orkar.

Fördelen med det är att man ofta orkar själv då också.

Om man har hög marginalskatt och gör investeringar i företaget för lånade pengar så tycker jag att det låter bra att ha möjlighet att få tillbaka en del skatt snabbt. Då kan man använda de pengarna till nya investeringar och slippa ränta på ytterligare lån, plus att marginalskatten bör blir lägre. Eller tänker jag fel?

Jag är aldeles ny som företagare och har inte koll på alla regler, så det är intressant att läsa här! Räntefördelning vet jag faktiskt inte vad det är, är det någon som har lust att förklara...?

Min egen erfarenhet av nystartad företag gällde en butik i en mindre stad. Butiken som jag övertog gick ganska jämt ut, men räknade med att utöka. Tyvärr så ökade jag på för mycket, hyrde större lokal, utökade produktsortimentet och det allra värsta...
Hade tagit ett sk Kvinnolån på ALMI. Varning, varning.
Första året bara ränta, ingen amortering. Andra året, högre ränta plus amortering. Det var där det brast. Tänkte ta ett annat banklån och lösa detta dyra lån, men tyvärr så var det uppsägning och då skulle det lösas plus att jag skulle betala straffränta.
Gjorde det ändå, och fick ner kostnaderna för lånet trots att jag fick straffränta.
Men så började det bli för stort för mig, och jag hade inte råd att anställa. Ville inte heller, som andra butiker i stan, ha en praktikant eller nån som arbetstränade. För de ska ju inte arbeta ensamma, vilket jag vet förekommer. Jag behövde vara ledig helt enkelt.

Stölderna i butiken ökade då den var för stor att ha koll på själv, trots speglar. Jag jobbade jämt, plus att jag skötte inköp och bokföring. Och efter en julrusch så sa familjen ifrån. Då hade jag i a f lyckat få ihop så att jag kunde lägga ner sakta men säkert. Uppsägning av webhotell, lokal, telefon, kortmaskin, allt sånt tog tid och kostade.
Ångrar inte att jag tog chansen att uppfylla en dröm, men inget jag skulle göra om idag. Inte på det sättet i alla fall.
Då är det bättre att skynda långsamt.

Om man har hög marginalskatt och gör investeringar i företaget för lånade pengar så tycker jag att det låter bra att ha möjlighet att få tillbaka en del skatt snabbt. Då kan man använda de pengarna till nya investeringar och slippa ränta på ytterligare lån, plus att marginalskatten bör blir lägre. Eller tänker jag fel?

Jag är aldeles ny som företagare och har inte koll på alla regler, så det är intressant att läsa här! Räntefördelning vet jag faktiskt inte vad det är, är det någon som har lust att förklara...?

Väldigt förenklat är räntefördelning att du får ränta på pengar du "lånat ut" till ditt företag, dvs du har tagit ut mindre pengar än vad företaget gett i vinst.Eller tagit privata lån och tillfört ditt företag. Jag är själv redovisningskonsult och gör ett 100-tal deklarationen varje år. Det är inte ofta jag ser positiv räntefördelning. Oftare ser jag negativ räntefördelning, vilket kan uppkomma genom att ägaren tar lån i företag och själv lever av det pga bristande lönsamhet. Samma sak sker där, du beskattas för en ränta på de pengar du "lånat" från ditt företag. Du måste ha "lånat"/"tagit ut" mer än 50.000 av vinsterna för att tillgodogöra dig ev ränta.
Detta är en mycket förenklad förklaring av begreppet räntefördelning.

Jag hoppas det är en förklaring till dig, och att jag inte rört till begreppen för mycket.

Tack för att du förklarar. Jag försöker pussla ihop det du och Tomas skrivit men jag hängde inte med helt.

Jag pytsar in en hel del privata pengar i mitt företag nu. Betyder det alltså att när företaget börjar att gå med vinst, så kan jag beskatta (åtminstone del av) vinsten som ränteinkomst istället för att betala vanlig inkomstskatt + egenavgift?

Är det minst 50' som jag måste ha "lånat ut" då och vad räknar man på för ränta? Om jag går i vinst med mer än vad räntan uppgår till, då är det "vanlig" skatt och avgift på resten då?

Förklara gärna mer om när och varför man använder räntefördelning.

När det gäller hur vanligt räntefördelning är så varierar det säkert.

Alla lite äldre lantbrukare jag känner använder sig av positiv räntefördelning.

Tack för att du förklarar. Jag försöker pussla ihop det du och Tomas skrivit men jag hängde inte med helt.

Jag pytsar in en hel del privata pengar i mitt företag nu. Betyder det alltså att när företaget börjar att gå med vinst, så kan jag beskatta (åtminstone del av) vinsten som ränteinkomst istället för att betala vanlig inkomstskatt + egenavgift?

Är det minst 50' som jag måste ha "lånat ut" då och vad räknar man på för ränta? Om jag går i vinst med mer än vad räntan uppgår till, då är det "vanlig" skatt och avgift på resten då?

Läs gärna på skatteverkets hemsida om räntefördelning. jag är osäker om jag kan förklara.

Förutsättningen är som sagt att du satsat privata pengar i företaget. Räntan bestäms av skatteverket för varje år och har väl legat på ca 10% de senaste åren.

Lånar knapp> Trodde jag hade allt klart för mig...tills jag läste den här tråden :eek: ;)
Nåväl, vi hat löst det på det här sättet. Vi har en jordbruksfastighet där frugan och undertecknad är delägare med lika delar. Driver som enskild firma med mig som momsregistrerad. Verksamheten fördelad 70% jordbruk (inackordering av häst och produktion av grovfoder) och 30% massage, som min fru har vid sidan om heltidsjobb. Hennes verksamhet är registrerad som bifirma till jordbruket så att hon kan arbeta i eget firmanamn. Jag står för firman så hon använder mitt personnummer i sin verksamhet. Det gör att jag bokför hela verksamheten tillsammans. Och nej vi har inte avdrag mot annan tjänst och vi börjar i liten skala för att bygga upp utan lån och sakta expandera efterhand. Jag har inte märkt någon nackdel med detta förfaringssätt men är givetvis intresserad om det finns några nackdelar som överskuggar fördelarna.

Rolle
Islandshästar på lösdrift

Om du tittar på blankett N6 på skattverkets hemsida så ser du hur man beräknar underlaget för räntefördelning.
Det är först år 2 du kan använda dig av räntefördelningen eftersom det är kapitalunderlaget vid årets ingång man använder. Om du "lånat ut" 100.000 så får du ett ränteavdrag (på t ex blankettN2) i firman på 8950.- (fg års räntesats) som du inte betalar egenavgifter och källskatt på. Dessa 8950.- tas upp på huvudblanketten där du betalar 30% i kapitalskatt. Du kan endast använda räntefördelningen om du gått i vinst och betalar som du själv säger egenavgifter och skatt på resterande vinst.
Hoppas du fått lite mer "kött på benen" nu.

mvh Monica

Liknande trådar

Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis... 2 3
Svar
48
· Visningar
4 246
Hemmet Jag ska ha ut en snickare för att sätta in 3 nya fönster (inte byta ut gamla, utan tre nya fönster som inte funnits tidigare för att få...
Svar
2
· Visningar
368
Senast: MiaMia
·
Hästmänniskan jag går just nu på två ridskolor. en har jag gått på den jag va 6 år, men känner att jag inte utvecklas då det bara kommer in nya (o...
Svar
7
· Visningar
762
Senast: Badger
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 511
Senast: Edla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka