Två frågor efter helgens bravader

Shaggy

Trådstartare
I lördags var jag och en kompis var ute och red. Hon red min Nova och jag hade lånat en annan kompis häst. När vi var långt hemmifrån frågar min kompis om Novan verkligen är ren. Vi kollade hovar och kände på benen och hittade kanske en lite varmare fläck på insidan av ena bakbenet. Då vi sprang med henne syntes pytte lite så vi bestämde oss för att gå hem. På vägen hem så såg man hur hon använde ryggen till att slänga fram det benet så vi började fundera på om hon sparkat sig själv och samtidigt sträckt sig eller nåt sånt. Den häst jag red blev nämligen rädd ca 1 km innan hon blev oren och Novan fick kasta sig undan för att inte få honom på sig. När vi kom hem så syntes det ingenting utan hon rörde sig helt normalt.
Det vi gjorde var att vi masserade in ryggen med arnika och sedan la på henne ett varmt täcke för att hon skulle hålla sig varm. Igår var hon helt normal men jag vågade inte rida eftersom jag inte ville att en eventuell skada skulle bli värre. Hur snart kan jag börja rida igen tror ni? Jag vill ju inte att hon ska stå i onödan nu när hon börjar bli vinterpigg.

Igår när jag borstade henne så såg jag att hon hade en grop i en muskel ca 15 cm nedanför manken. Hon hade den definitivt inte i lördags eftersom jag kollade henne supernoga då vi kom hem då. Hon hade inte ont av gropen (tror jag) klämde och kände ganska mycket och var ute och gick enstund med henne och hon rörde sig helt normalt. Iofs grinade hon upp sig lite när jag kände på gropen men det hade hon gjort hela tiden så jag skrev det på kontot allmän märrgrininghet.
Vad kan detta vara för nåt konstigt jag har aldrig sett nåt liknande tidigare.
 
Gå ut och gå med henne nu då.. så hon inte bara står och massera med arnika... Om hon inte vissar att hon har ont nånstans när du kollar henne ...eller om hon inte markerar så kan du väll börja rida igen ..men det är ju bättre att vänt länge en för kort.. 1 vecka
 

Liknande trådar

L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 941
Senast: LiviaFilippa
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 066
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 512
Hästhantering Hej, Jag köpte min första egna häst hösten 2019. Honom köpte jag eftersom han skulle vara/verkade vara så lugn och snäll i hanteringen...
2
Svar
21
· Visningar
4 812
Senast: Happimess
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp