Två hästar avlivade i samband med terrängprov

Fast fullbloden är ofta inte tillräckligt bra hoppare för att lösa dagens tekniska terrängbanor, så det är inte jättekonstigt att vi sett den utvecklingen efter att steeplen togs bort mm. Fö håller jag inte med, jag har själv ridit fullblod på internationell nivå och vet flera/ser regelbundet ute på tävlingar idag. Det finns rätt många studier (mer eller mindre vetenskapliga) och de hästar som presterar allra bäst på högsta nivå har runt 50-70 % fullblod.
Fast jag skriver inte att man ska rida rena xx utan att många hästar har låg andel av det.
 
Jag TROR följande är problem:
1) Människor vet inte hur man konditionstränar hästar idag. De "gamla rävarna" besitter otrolig kunskap men "ingen" vill lyssna. Jag tror det är för att "ingen" orkar lägga ner den tiden, det är lathet och bekvämlighet.
2) Hästarna (nu drar jag alla rakt av) står ofta i box med lite utevistelse (i små hagar). Stora hagar som främjar rörelse, kuperad terräng osv ger mycket mer än vad man kan tro.
3) Distans/steeplechase togs bort och det tror jag är förödande.
4) Banorna är mycket mer tekniska och ställer fler frågor än förr. Jag tror också att banorna då har blivit "farligare" även om många hinder idag är rivningsbara. En mer teknisk bana ger nog en känsla av "inte så mycket kondition" utan man ska "fin-lira" lite mer. När sedan "riktiga" banor kommer och man har kvalat in till tex Badminton så tror man kanske att Badminton är precis som en OS-bana. Nej, Badminton är en "monsterbana" jämfört med OS.
5) För många år sen fick jag intrycket av att många pratade om fälttävlan som en "ny dressyrtävling". Det stod klart att dressyren var väldigt utslagsgivande och sen "kunde man hoppa banan och ut i terrängen". Men var man långt efter i dressyren var det "kört". Plötsligt började det dyka upp många dressyrstammade hästar (detta var ett tag sen), lite tunga med en "för bra" galopp för hoppningen och terrängen.
6) Det har blivit "fult" att ha fullblod i sina hästar, framförallt i Sverige.
 
Jag skulle i ärlighetens namn inte ha något emot att se någon typ av bot/vite som man kan lägga på ryttare i fall där man bedömer att en olycka som orsakar hästen lidande orsakats av ryttaren, direkt eller indirekt. Olyckor kan hända även den bästa och rena olyckor där ryttaren inte hade kunnat göra något annorlunda för att förhindra olyckan är ju svåra att straffa. Däremot sker det ju olyckor som ryttaren är mer eller mindre skuld till genom att tex pressa hästen för hårt, lägga den fel in mot hinder osv. Ju värre skada desto högre bötesbelopp. Det kanske skulle funka som incitament till att tänka till en extra gång för en del ryttare innan de driver hästen att kasta sig över ett hinder från en helt galen anridningsposition eller driver den tills den kraschar över ett hinder av ren utmattning. Jag har svårt att tänka mig att ryttare på den nivån inte har kunskap och känsla nog till att känna sin hästs begränsningar eller känna när den är så pass trött att den är på väg att krokna helt.
Det finns redan.
 
Fast jag skriver inte att man ska rida rena xx utan att många hästar har låg andel av det.
Ok, tolkade det som att du var "bekymrad" (brist på bättre ord) över bristen på rena fullblod vid dagens tävlingar, jämfört med tidigare.

Andelen xx-% är något många (satsande) fälttävlansryttare pratar och är måna om att bibehålla hög, även idag. Det trycks på tex i samband med förbundets nuvarande talangsatsning för unga fälttävlanshästar.
 
Jasså? Jag har aldrig hört ett knyst om att ryttare blivit bötfällda för att ha orsakat en olycka inne på banan (undantaget när ryttare blir straffade för uppenbara djurskyddsbrott som upprepade piskrapp, blod i munnen efter ritt osv).
Gult (och rött) kort för farlig ridning delas ut på regelbunden basis.

Det finns även "omvänd kvalifikation", dvs ett ekipage kan tvingas gå ned i klass efter ett antal uteslutningar (finns ett par olika varianter) och måste göra ett kvalificerande resultat på nivån under innan man får återgå. Inte böter som du pratar om visserligen, men förhoppningsvis ett "straff" och en signal om att endast starta klass du är redo för.
 
Gult (och rött) kort för farlig ridning delas ut på regelbunden basis.

Det finns även "omvänd kvalifikation", dvs ett ekipage kan tvingas gå ned i klass efter ett antal uteslutningar (finns ett par olika varianter) och måste göra ett kvalificerande resultat på nivån under innan man får återgå. Inte böter som du pratar om visserligen, men förhoppningsvis ett "straff" och en signal om att endast starta klass du är redo för.
Okej, ja jag är lite dåligt insatt i tävlingsregler eftersom jag inte tävlar själv. Att få gult kort eller bli sänkt i klass kanske är effektivt på lägre nivåer i amatörsammanhang men jag tänker lite på världsryttarna, exempelvis de vi såg i årets Badminton. Den ryttaren som red sin häst till sådan utmattning att den kraschade över ett hinder och blev liggande. Vad blir konsekvenserna för honom? Jag försöker läsa mig till det men hittar inget skrivet om det öht. Hade det varit en saftig penningbot på tex 100'000 kr för ett sånt ryttarfel och att det sedan kommer ut i pressen och blir allmänt känt så kanske det hade haft större effekt? Ingen vill väl bli uthängd för att ha fått en bot pga ohuman ridning under en stor tävling tänker jag och sponsorerna lär inte vara så nöjda med att deras sponsorpengar går till att betala böter.
 
Okej, ja jag är lite dåligt insatt i tävlingsregler eftersom jag inte tävlar själv. Att få gult kort eller bli sänkt i klass kanske är effektivt på lägre nivåer i amatörsammanhang men jag tänker lite på världsryttarna, exempelvis de vi såg i årets Badminton. Den ryttaren som red sin häst till sådan utmattning att den kraschade över ett hinder och blev liggande. Vad blir konsekvenserna för honom? Jag försöker läsa mig till det men hittar inget skrivet om det öht. Hade det varit en saftig penningbot på tex 100'000 kr för ett sånt ryttarfel och att det sedan kommer ut i pressen och blir allmänt känt så kanske det hade haft större effekt? Ingen vill väl bli uthängd för att ha fått en bot pga ohuman ridning under en stor tävling tänker jag och sponsorerna lär inte vara så nöjda med att deras sponsorpengar går till att betala böter.
Han fick gult kort efter dressyren pga något med nosremmen, och sen en varning utan kort efter terrängen. Här kan man läsa om vem som fått varningar https://inside.fei.org/fei/your-role/athletes/warning-cards
 
Ok, tolkade det som att du var "bekymrad" (brist på bättre ord) över bristen på rena fullblod vid dagens tävlingar, jämfört med tidigare.

Andelen xx-% är något många (satsande) fälttävlansryttare pratar och är måna om att bibehålla hög, även idag. Det trycks på tex i samband med förbundets nuvarande talangsatsning för unga fälttävlanshästar.

Nej det är jag inte, det var en reflektion som hänger ihop med att jag noterat allt lägre inslag av xx bland de hästar jag sett på tävlingar de senaste åren.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter En man är misstänkt för att ha släppt ut sin grannes hästar ur hagen, i samband med ett bråk. Hästarna försvann och hittades först dagen...
Svar
0
· Visningar
418
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter En häst skadades så illa när den blev påkörd efter att ha rymt ut från sin hage att den fick avlivas i helgen.
Svar
0
· Visningar
462
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Lördagens terrängprov under det pågående Nations Cup-meetinget i franska Jardy fick ett tragiskt efterspel då en av de deltagande...
Svar
0
· Visningar
298
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Lidköpings Ridklubb arrangerade under söndagen sin årliga julshow, där ridskoleekipage visade upp sig för publiken. När publiken...
Svar
0
· Visningar
412
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Annonsera mera hundar 2
  • Kemisk kastration?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp