Två hästar, inget blir gjort, skaffa en tredje...

trubbel

Trådstartare
Sitter och funderar över min situation här hemma. Har 2 hästar, stall på egen gård, jag är ensam som håller på med hästarna. Nu är jag i en sådan sits, att den ena hästen inte klarar av att vara ensam. Har jobbat med detta länge nu, men det blir inte "bättre än så här". Han klarar av att hanteras ensam, men han klarar inte av att vara ensam i stallet/hagen om man ska ut med den andra. Det spelar ingen roll om det är en annan häst i stallet med honom, eller om det är en människa, men någon måste vara där. Har man honom i hagen och ska rida ut med den andra så spränger han hagen, oavsett om någon människa är där eller inte. Men i stallet så funkar det med en människa, då håller han sig relativt lugn, skriker någon gång efter kompisen, visst, och tittar lite oroligt ut genom fönstret och snurrar någon gång, men annars lugn och kan ta någon tugga hö ibland. Inte så att han stressar upp sig totalt och blir helt galen. Är han ensam så går han helt bananas och sparkar sig ut :crazy: Detta är otroligt jobbigt och nu tappar jag intresset att göra något alls med dem mer och mer :( Det är ju ingen som har tid att sitta i stallet och hålla honom sällskap (och inget som jag känner att jag kan kräva av någon heller) så att jag ska slippa ut och motionera den andra. Nu har de i princip bara gått i hagen och dragit i 4 månader, intresset dalar och jag känner att jag orkar inte med detta längre. Det ska alltid planeras, och kollas om någon har tid, eller om någon kan komma med (vilket inträffar typ 1 gång/år) Medryttare har jag försökt söka efter under 1 års tid nu, men ingen är hittad, och det finns inte många intresserade här där vi bor. Två gånger har jag kunnat gå ut på en liten ridtur med den andra hästen, ca 20 minuter/gång, på dessa 4 månader, och då för att min snälla sambo har tagit fika med sig och suttit i stallet med den andra, även fast han har 1000 andra saker som han måste göra :crazy: Det är ju inte hållbart i längden, och det blir ingen njutbar ridtur då jag vet att han sitter där, då han har annat som väntar som måste göras :( Det blir bara ett stressmoment för mig, och som då även avspeglar sig på hästen :( Och han är absolut noll intresserad av hästar och ridning, så att få honom att börja rida/hantera hästar är inget alternativ.
Som jag ser det nu så finns det 3 alternativ:
1. Sälj hästarna och sluta. Någon som jag absolut inte vill.
2. Sälj hästen och köp annan som går att ha ensam. Det är inte direkt heller något jag vill göra, då han ändå betyder otroligt mycket för mig.
3. Köp en tredje häst/ponny, med allt vad det innebär: mer utgifter, mer jobb, mer allt....
Vad tycker Ni? Vad ska jag hitta på? Hur har Ni det hemma hos Er? Som det är nu så går det inte längre. Mitt intresse håller på och tar slut, och det tar mer och mer emot då jag ska göra något med hästarna :( Jag vill hitta glädjen i att ha häst igen, kunna göra vad jag vill när jag vill igen, utan att behöva vara beroende av andra jämt :( Någon som kan kläcka någon "magisk lösning" på problemet och så är allt en saga igen :meh:
 
Jag tror också det är läge för en sällskapshäst. Ta någon som inte behöver en massa motion utan är nöjd med att skrota i hagen så slipper du det extrajobbet iaf.
Mitt förra halvblod gick inte heller att lämna själv, fick inte bukt på det på 13 år så med vissa hästar är det tyvärr bara att acceptera läget.
Lycka till!
 
Beroende på tid ork och ekonomi hade jag antingen sålt den som inte kan vara ensam eller köpt en till sällskap.

Jag har också två, och har haft det så för det mesta i 20 år, en kortare period hade jag tre. Mina (det har varit några olika genom åren) har dock alltid klarat/lärt sig att vara ensamma, oftast har den som inte arbetats fått stå inne, men jag har även åkt iväg över natt med den ena och då lämnat den andra ensam i hagen (med tillsyn) under tiden.
 
Känns ju som att en sällskapsponny vore bra, men det blir ju mer jobb såklart. Kan du ta med den ena som handhäst när du rider ut? (Löser ju inte problemet såklart, men kan vara roligt ändå). Eller finns det möjlighet att ta in en hyresgäst med en eller två hästar?
 
Jag har också ett litet stall och har i perioder haft hästar som inte kan vara själva.
Just nu har jag två stora hästar och ingen av dom kan vara själva utan river stallet. MEN jag har även en liten liten minishettis :)
Han gör hela skillnaden för mig och mina hästar! De älskar honom över allt annat och han är världens bästa sällskap till dom. Har under en period haft bara en stor och den lille utan problem alls. Trodde aldrig den store skulle nöja sig med bara den lille som sällskap men han har aldrig varit så lugn o harmonisk som när det bara var de två tror jag :)
Den lille har inga problem alls med att vara ensam eller att lastas med som sällskap i transporten. Han går med på allt. Helt annat psyke på de där små.
Dessutom kostar han ingenting att hålla, det lilla höet och ströet (han är dessutom grymt renlig i boxen) han får är ingenting i jämförelse med de stora.
Så jag tycker du ska skaffa en liten kompis till! :D
 
Glömde..
När min ena var ny så var han väldigt skraj att vara själv i början även när jag red. Då brukade jag låta min andre stora häst gå omkring i paddocken lös när jag red där. Han gick och pillade i kanten efter gräs och den nya hästen blev hur lugn som helst av att ha sin kompis med sig.
 
Kan någon vara intresserad av stallplats annars? Så får du lite sällskap och avlastning istället för mer jobb..
Alternativt ha med den andra som handhäst!
 
Några har ju föreslagit handhäst och jag skulle nog börja testa det bara för skojs skull. Så länge.
Just i detta fall måste det ju tyvärr bli varje gång vilket kanske är lite jobbigt men jag tycker handhäst är riktigt, riktigt bra att ha.

Det bästa är ju att de båda vänjer sig vid att vara handhäst så du kan rida varannan gång på den ena och varannan gång på den andra. Detta med tanke på att handhästen inte blir motioneras på samma sätt som den som rids.

Vi har ofta unghästarna som handhästen när vi kör. På det sättet orkar de samma sträcka som den som är äldre och drar vagnen.
 
Tyvärr kan jag inte/vågar jag inte ta med en som handhäst. Måste rida på trafikerade vägar här för att kunna ta mig till och från skogsvägar och liknande, och det känns inte säkert att ta med en som handhäst, då jag känner att jag inte har full kontroll på handhästen. Vågar inte riskera att något händer.
Stallplats har jag tidigare försökt annonsera ut, men då vi inte har någon ridplan mm. så är det ingen som är intresserad här omkring :( Alla ska ha ridplan, tränare ska komma ut till stallet, mockning mm. ska ingå i hyran, mycket förvaringsmöjligheter och än det ena och än det andra. Verkar som att det nu för tiden är ryttarens bekvämlighet som kommer före hästens levnadsstandard :confused: Och eftersom jag endast har ett litet privatstall så finns det inte möjlighet att erbjuda all denna "lyx" som hästägare vill ha :(
 
Det är inte helt ovanligt att hästarna blir väldigt beroende av varandra när det bara finns två. Även om det förstås är väldigt individuellt hur och hur mycket det visar sig. Av den anledningen hade jag satt ett litet frågetecken efter alternativet att sälja den som inte klarar att vara ensam enbart av det skälet. Hade det varit en häst som du skaffat som ren sällskapshäst hade jag troligen sålt, men jag tolkar inte din text så.
Finns möjligheten (tid, ork, lust, pengar) så hade jag övervägt att skaffa en tredje, noggrannt utvald häst eller ponny.
 
Tyvärr kan jag inte/vågar jag inte ta med en som handhäst. Måste rida på trafikerade vägar här för att kunna ta mig till och från skogsvägar och liknande, och det känns inte säkert att ta med en som handhäst, då jag känner att jag inte har full kontroll på handhästen. Vågar inte riskera att något händer.
Stallplats har jag tidigare försökt annonsera ut, men då vi inte har någon ridplan mm. så är det ingen som är intresserad här omkring :( Alla ska ha ridplan, tränare ska komma ut till stallet, mockning mm. ska ingå i hyran, mycket förvaringsmöjligheter och än det ena och än det andra. Verkar som att det nu för tiden är ryttarens bekvämlighet som kommer före hästens levnadsstandard :confused: Och eftersom jag endast har ett litet privatstall så finns det inte möjlighet att erbjuda all denna "lyx" som hästägare vill ha :(
Fast "alla" vill inte ha en massa lyx som hyresgäster, har man tur så hittar man en hyresgäst, som är nöjd med tillgång till en box, och att få hjälp med att skaffa grovfoder och strö. Men då kan man inte ta betalt som om det finns ridbana, ridhus och tränare såklart, utan man får helt enkelt söka efter någon som betalar självkostnadspris för foder och strö, men som också hjälper till med diverse sysslor.
Under flera år hade vi en sådan hyresgäst, som sedan sålde sin häst, och sedan i flera år en annan hyresgäst på samma villkor.
Hen betalade för foder och strö, samt en liten "slitage summa" för boxen, men hjälpte också till med mockning av alla boxar ett par (fastställda) dagar i veckan, in/utsläpp, koll av stängsel och påfyllnad av vatten. Det gjorde att jag hade en och annan ledig dag från stallsysslor, och det var bra för mig. Naturligtvis kan det inte jämföras med att hyra ut boxplatser på mer kommersiell basis. Det var ett sätt att ha fler hästar i hagen (=sällskap så ingen häst behövde vara ensam vid ridning) och en back-up om jag blev sjuk. Givetvis hade jag en dag i veckan också, där hyresgästen fick vara helt ledig (hyresgästens hästs vilodag, bara ut/in och mockning), men hyresgästen "betalade" delvis med arbete. Det passade dessa hyresgäster väl, eftersom de hade mera tid än pengar.
Vi hade, för gemensam säkerhets skull, ordentliga skriftliga kontrakt, om betalning och villkor.
 
Jag valde en tredje häst.
Det finns gott om hästar som säljs som sällskapshästar. Vissa inte speciellt gamla.
 
Tyvärr kan jag inte/vågar jag inte ta med en som handhäst. Måste rida på trafikerade vägar här för att kunna ta mig till och från skogsvägar och liknande, och det känns inte säkert att ta med en som handhäst, då jag känner att jag inte har full kontroll på handhästen. Vågar inte riskera att något händer.
Stallplats har jag tidigare försökt annonsera ut, men då vi inte har någon ridplan mm. så är det ingen som är intresserad här omkring :( Alla ska ha ridplan, tränare ska komma ut till stallet, mockning mm. ska ingå i hyran, mycket förvaringsmöjligheter och än det ena och än det andra. Verkar som att det nu för tiden är ryttarens bekvämlighet som kommer före hästens levnadsstandard :confused: Och eftersom jag endast har ett litet privatstall så finns det inte möjlighet att erbjuda all denna "lyx" som hästägare vill ha :(

Ett alternativ är ju att erbjuda gratis stallplats. Ser en del såna annonser. Gratis brukar kunna mäta sig med rätt mycket lyx ;). Och du får ju ändå mindre utgifter än om du skulle ha en egen till. Plus sällskap, vilket är värt typ allt när man känner att det känns motigt.
Visst kan en sällskapshäst funka också, men det är ändå mer jobb, mer utgifter och en till häst som ev kan råka ut för saker.
 
Jag är i samma situation, nu så har sällskapshästen blivit bättre på att vara ensam då jag är iväg med den andra men var inne på att skaffa en liten kör ponny som sällskap till sällskapshästen..
Men jobbar nu istället på att skaffa en inaccorderad istället. Trevligt med lite sällskap i stallet för mig med :).
Men då jag läste första inlägget så kom jag direkt att tänka på mini åsnor av ngn anledning ^_^. Mindre, sötare och billigare i drift än en shettis. Samt tar inte lika mycket plats = man kan ha 2 ;).
 
Då är väl sällskapshäst det bästa. En lite mindre variant typ shettis eller minishettis.
Man behöver ju kanske inte ens ha en gammal avdankad sådan. Köper man med bra stam och ett sto tillexempel så finns ju alltid möjligheten att ställa ut, avla o.s.v.
 
En fundering bara, då jag har liknande problem. Om man skaffar en trygg sällskapshäst, finns de inte risk att den osäkra hästen beteende smittar av sig på den och så plötsligt har man två osäkra hästar som inte kan lämnas?
 
Då är väl sällskapshäst det bästa. En lite mindre variant typ shettis eller minishettis.
Man behöver ju kanske inte ens ha en gammal avdankad sådan. Köper man med bra stam och ett sto tillexempel så finns ju alltid möjligheten att ställa ut, avla o.s.v.
Nu vet jag inte vad TS har för hästar, eller om hen ens tänkt ha en shettis, men om det är stora normalfödda hästar är en liten ponny inte alltid så bra som sällskapshäst. Blir dyr i drift om den tex får fång. Bättre med en travare eller nåt, om man vill att den ska vara billig i inköp. Men TS kanske har små lättfödda hästar och då kan ju shettis funka!
 
Ta med båda på ridturen. Har så här med ena hästen. Numer så får de gå två framför den jag rider, kul är det men lite bökigt men det går.
 

Liknande trådar

Gnägg Här kanske finns någon eller några med erfarenhet av att ha en "sommarhäst" från en ridskola? Skulle ni vilja dela med er av hur det...
Svar
13
· Visningar
1 719
Senast: Shixle
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
704
Senast: valy
·
Hästmänniskan Här kommer en lång text... Jag är inne på att köpa häst men det blir troligen i sådant fall till vintern 2024/2025. Men, jag har vissa...
2
Svar
36
· Visningar
2 503
Senast: Johannna1
·
Hästmänniskan Jag miste min häst akut för 2 mån sen. Världens snällaste, finaste och gulligaste kompis sedan 10 år tillbaka.Så älskad.Så saknad.❤️...
Svar
9
· Visningar
668
Senast: yamyam
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp