Två hästar, två rygar. Sadeltips?

SkorpSmulan

Trådstartare
Ännu en sadeltråd men jag blir snart tokig av att sitta och leta och fundera och läsa om sadlar så jag tänkte fråga om tips på dressyrsadlar till dessa två hästar.

Häst nr 1:



22 årig dam som har fallit ur lite men är på väg tillbaka.

Försökte ställa dom på platt mark men jag ser nu att det sluttar något ändå.

Häst nr 2:
Har också en hel del att ta igen muskelmässigt har "vilat" i 5 månader pga skada i ländryggen. 7 år.




Så vad tror ni om dessa ryggar och vad för sadlar som skulle passa dom. Dom ska såklart ha varsin :)


Åå, så blev det fel i rubriken :arghh:
 
Senast ändrad:
Sv: Två hästar, två rygar. Sadeltips?

spontant hade jag provat ngn äldre passier sadel till fuxen, min häst som ser ut såhär har en äldre passier som ligger perfekt.
hoppsadel dock...

häst nr 2 har jag mindre tips till, ngn med kort anlägningsyta men samtidigt är väldigt rak..
raka sadlar är annars albion k2, men ev en nyare teckna kan ligga bra..
 
Sv: Två hästar, två rygar. Sadeltips?

spontant hade jag provat ngn äldre passier sadel till fuxen, min häst som ser ut såhär har en äldre passier som ligger perfekt.
hoppsadel dock...

häst nr 2 har jag mindre tips till, ngn med kort anlägningsyta men samtidigt är väldigt rak..
raka sadlar är annars albion k2, men ev en nyare teckna kan ligga bra..

KL

Min häst är ganska lik din häst i ryggen :) Du vet möjligtvis inte vilken modell det är på sadeln du har? Vidd vore också intressant att veta om du vet :)
 
Sv: Två hästar, två rygar. Sadeltips?

Dom är faktiskt fuxar båda två även om det inte syns :p
Men jag förstår vad du menar.
Är det lika vad gäller hopp och dressyr sadel då?
Albion k2 har jag faktiskt tittat lite på.
 
Sv: Två hästar, två rygar. Sadeltips?

Jag har lite grann förälskat mig i en brun Globus clic till häst nr 2. Är det nånting som skulle kunna passa henne?


Jag kanske skulle säja det också att det är en brun sadel jag är ute efter till fröken nr två och en svart till nr 1 om det nu har någon betydelse?
De flesta sadlar finns kanske i båda färgerna?
 
Sv: Två hästar, två rygar. Sadeltips?

De ser rätt lika ut i ryggen, kanske har du sån tur att de kan ha samma sadel ( +/- padd till den äldre. ).

Stubben, prestige, jaguar, harry dabbs, kanske hubertus, passier är några förslag?

Vad har du provat för sadlar tidigare, vad har/har inte passat?
 
Sv: Två hästar, två rygar. Sadeltips?

Min häst är ganska lik din häst i ryggen :) Du vet möjligtvis inte vilken modell det är på sadeln du har? Vidd vore också intressant att veta om du vet :)

Det ser ut som en Passier PSL hoppsadel, passar rakare, även överbyggda och högmankade hästar, har cutback och korta ortspetsar vilket även brukar funka på knepigare ryggar. Ger mycket bra sits, bra stöd, smalare midja, rymliga.

Finns även i dressyrmodell, PSL.
Kika även på Passier Grand Gilbert, snarlik och finns ett gäng ute på annons.
 
Sv: Två hästar, två rygar. Sadeltips?

Jag har lite grann förälskat mig i en brun Globus clic till häst nr 2. Är det nånting som skulle kunna passa henne?


Jag kanske skulle säja det också att det är en brun sadel jag är ute efter till fröken nr två och en svart till nr 1 om det nu har någon betydelse?
De flesta sadlar finns kanske i båda färgerna?

Globus och Albion K2 funkar på rak rygg, men då din häst verkar slutta framåt så finns risk att den hamnar i framvikt, samt att de sadlarna passar platta ryggar.

Ska du köpa nytt så är det trevligt att matcha färg, men begagnat ser utbudet ofta inte ut som man tänkt sig, utan man får mer välja det som finns/passar, oavsett färg.
 
Sv: Två hästar, två rygar. Sadeltips?

Det ser ut som en Passier PSL hoppsadel, passar rakare, även överbyggda och högmankade hästar, har cutback och korta ortspetsar vilket även brukar funka på knepigare ryggar. Ger mycket bra sits, bra stöd, smalare midja, rymliga.

Finns även i dressyrmodell, PSL.
Kika även på Passier Grand Gilbert, snarlik och finns ett gäng ute på annons.

Spännande! Har sett några ute på annons som heter PS baum och även någon som heter Hannover. Skulle de kunna passa?

Förlåt TS för trådkapet! Jag kan göra en egen tråd om du vill?
 
Sv: Två hästar, två rygar. Sadeltips?

De ser ut som om de behöver en sadel med öppen kammare (pga bred manke) , hyfsat kort anläggningsyta och som lättar av lite baktill. Typ en Amerigo eller liknande sadel som är rak men inte kantig baktill då det då blir tryck på länden, eftersom deras ryggar sluttar uppåt. Albion skulle jag inte tro passar, den känns för lång och för rak.
 
Sv: Två hästar, två rygar. Sadeltips?

De ser rätt lika ut i ryggen, kanske har du sån tur att de kan ha samma sadel ( +/- padd till den äldre. ).

Stubben, prestige, jaguar, harry dabbs, kanske hubertus, passier är några förslag?

Vad har du provat för sadlar tidigare, vad har/har inte passat?

Väldigt tveksam till att de ska kunna ha samma sadel.

Har inte provat några sadlar alls ännu.
Häst nr ett har de senaste 8 åren gått med en bomlös sadel som hon gillar men som jag avskyr. Hon är rejält kräsen. Bland annat därför behöver hon definitivt en sadel som passar henne exakt.

Häst nr två har också bara gått med en bomlös hittills. Haft en Hector på henne ett kort tag också men den var för smal.
 
Sv: Två hästar, två rygar. Sadeltips?

Tack så mycket. Nu använde du ett uttryck som jag missat, öppen kammare, vad innebär det?
 
Sv: Två hästar, två rygar. Sadeltips?

tyvärr vet jag varken vidd eller modell, och då sadeln passar hästen så har jag inte känt ngt behov av att kolla upp den hos passier &sohn för att reda ut vad siffrorna betyder. men tror den är normal mot vid i bommen.

men nu när ni säger det så ser det väldigt mycket ut som en PSL :D, trevligt att veta vad för sadel man har ^_^. ser nu att jag fick denna sadeln till ett otroligt bra pris :p, bra att förra ägaren inte visste vad det var för ngn heller.
 
Senast ändrad:
Sv: Två hästar, två rygar. Sadeltips?

den gamla damen ser ut att passa i en Ideal jessica. har en bred till min gamling som är lite svankig , och lite muskelfattig, en jätteskön sadel , köp begagnat.
Kentauer är en skön sadel som passar raka ryggar, pröva dig fram , själv har jag en islandsmodell till min breda fjordis med kort rygg, annars är Jessica Crown alltid sköna och passar raka ryggar , kanske storlek 31 i bommen.Crown är en engelsk kavalitetssadel , jag har köpt begagnat , och blivit nöjd.:)
 
Sv: Två hästar, två rygar. Sadeltips?

Det betyder att den är mer som ett U i fronten och mellan bossorna framtill än som ett V. En sadel som är mer som ett V kommer klämma om hästen är bred över manken.
 
Sv: Två hästar, två rygar. Sadeltips?

Det får man helt enkelt titta genom att vända dem upp och ner, typ. Eller be om bilder framifrån. Enligt min erfarenhet har dyrare sadlar det.. Tyvärr eftersom plånboken ofta vill hitta en billigare.
 
Sv: Två hästar, två rygar. Sadeltips?

Spännande! Har sett några ute på annons som heter PS baum och även någon som heter Hannover.
Ingen av benämningarna refererar till en specifik modell!

PS-baum: Passiers sviktande ombyggnadsbara bom i bambuträ/läder, en av de bästa bommarna på marknaden. Vissa av de senare modellerna har dock Syntetbom (som iofs kan värmas om, men inte alls sviktar, och är inte heller lika breddbar som PS-bommen).

Hannover: Är inte en benämning på modell. Vissa äldre kan vara stämplade France. Har dock ingen riktig koll på Vad det står för egentligen - någon som vet får mer än gärna fylla i ..................
 

Liknande trådar

J
Träning ... hur gör ni när ni rider den ena? Låter ni den andra vara ute i hagen eller tar ni in den i stallet? Jag har haft mina två ston i...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 439
Senast: BackorsExplosive
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra torrfoder
  • Annonsera mera hundar 2
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp