Bukefalos 28 år!

Två jobb, vem är ansvarig?

Cheval_Elin

Trådstartare
Om man har två jobb (tex ett deltidsjobb och sedan är timanställd hos ett annat företag i samma bransch), vem är då ansvarig för att arbetstidslagstiftningen följs? Är det arbetstagaren som kan råka illa ut om det blir någon sorts kontroll? Eller är företagen skyldiga att hålla reda på hur mycket jag jobbar hos ett annat företag? Eller är det upp till var och en så länge varje företag inte bryter mot någon regel?
Man kan ju mycket väl jobba sju dagar i veckan och ändå ha den dygns- och veckovila man ska ha från varje företag, men inte när man lägger ihop alltihop...
 
Sv: Två jobb, vem är ansvarig?

Det är den som jobbar som är skyldig att hålla reda på det. I vissa brancher måste du uppge att du har extrajobb, men långt ifrån i alla. Din/a arbetsgivare kan ju inte hålla koll på vad du gör på din lediga tid från dem, även om du just jobbar på ett annat ställe på din fritid.
 
Sv: Två jobb, vem är ansvarig?

Lägger till att jag, som tex jobbar i vården, INTE får ha en massa extrajobb på andra vårdinrättningar ( enstaka timmar går nog bra). En fd kollega till mig blev faktiskt avskedad när hen jobbade natt inom landstinget och gick på schema under dagtid/lediga dagar under kommunen. Fast då handlade det i och för sig om nästan två heltider och personen fick kritik för att hen alltid var trött också. Jag har fått skriva på papper om extrajobb ( hade ett extrajobb förut). Det granskas, så man inte jobbar för mycket så det påverkar jobbet, eller att man kan dra fördelar på ett eller annat sätt inom den andra verksamheten.
 
Sv: Två jobb, vem är ansvarig?