Bukefalos 28 år!

Två jobb, vem är ansvarig?

Cheval_Elin

Trådstartare
Om man har två jobb (tex ett deltidsjobb och sedan är timanställd hos ett annat företag i samma bransch), vem är då ansvarig för att arbetstidslagstiftningen följs? Är det arbetstagaren som kan råka illa ut om det blir någon sorts kontroll? Eller är företagen skyldiga att hålla reda på hur mycket jag jobbar hos ett annat företag? Eller är det upp till var och en så länge varje företag inte bryter mot någon regel?
Man kan ju mycket väl jobba sju dagar i veckan och ändå ha den dygns- och veckovila man ska ha från varje företag, men inte när man lägger ihop alltihop...
 
Sv: Två jobb, vem är ansvarig?

Det är den som jobbar som är skyldig att hålla reda på det. I vissa brancher måste du uppge att du har extrajobb, men långt ifrån i alla. Din/a arbetsgivare kan ju inte hålla koll på vad du gör på din lediga tid från dem, även om du just jobbar på ett annat ställe på din fritid.
 
Sv: Två jobb, vem är ansvarig?

Lägger till att jag, som tex jobbar i vården, INTE får ha en massa extrajobb på andra vårdinrättningar ( enstaka timmar går nog bra). En fd kollega till mig blev faktiskt avskedad när hen jobbade natt inom landstinget och gick på schema under dagtid/lediga dagar under kommunen. Fast då handlade det i och för sig om nästan två heltider och personen fick kritik för att hen alltid var trött också. Jag har fått skriva på papper om extrajobb ( hade ett extrajobb förut). Det granskas, så man inte jobbar för mycket så det påverkar jobbet, eller att man kan dra fördelar på ett eller annat sätt inom den andra verksamheten.
 
Sv: Två jobb, vem är ansvarig?

Om man har två jobb (tex ett deltidsjobb och sedan är timanställd hos ett annat företag i samma bransch), vem är då ansvarig för att arbetstidslagstiftningen följs? Är det arbetstagaren som kan råka illa ut om det blir någon sorts kontroll? Eller är företagen skyldiga att hålla reda på hur mycket jag jobbar hos ett annat företag? Eller är det upp till var och en så länge varje företag inte bryter mot någon regel?
Man kan ju mycket väl jobba sju dagar i veckan och ändå ha den dygns- och veckovila man ska ha från varje företag, men inte när man lägger ihop alltihop...

Den första frågan som uppstår är om du FÅR arbeta åt ett annat företag i samma bransch. Många företag har regler om att man inte får arbeta åt något företag som bedriver någon form av konkurrerande verksamhet.

Tidningen Kommunalarbetaren har svarat på en liknande fråga vad som gäller dygnsvila när man har 2 olika arbetsgivare

http://ka.se/index.cfm?c=107637

Sedan har din huvudarbetsgivare långt gående rätt att förbjuda annat arbete/bisyssla som han/hon anser inkräktar på ditt ordinarie arbete. Och arbetsgivaren har i princip helt oinskränkt rätt till detta...

Arbetsgivarens fria prövningsrätt är inskränkt endast så till vida att den inte får utnyttjas på ett godtyckligt eller annars otillbörligt sätt.


http://lawline.se/answers/46
 
Sv: Två jobb, vem är ansvarig?

Om man har två jobb (tex ett deltidsjobb och sedan är timanställd hos ett annat företag i samma bransch), vem är då ansvarig för att arbetstidslagstiftningen följs? Är det arbetstagaren som kan råka illa ut om det blir någon sorts kontroll? Eller är företagen skyldiga att hålla reda på hur mycket jag jobbar hos ett annat företag? Eller är det upp till var och en så länge varje företag inte bryter mot någon regel?
Man kan ju mycket väl jobba sju dagar i veckan och ändå ha den dygns- och veckovila man ska ha från varje företag, men inte när man lägger ihop alltihop...

Den första frågan som uppstår är om du FÅR arbeta åt ett annat företag i samma bransch. Många företag har regler om att man inte får arbeta åt något företag som bedriver någon form av konkurrerande verksamhet.

Tidningen Kommunalarbetaren har svarat på en liknande fråga vad som gäller dygnsvila när man har 2 olika arbetsgivare

http://ka.se/index.cfm?c=107637

Sedan har din huvudarbetsgivare långt gående rätt att förbjuda annat arbete/bisyssla som han/hon anser inkräktar på ditt ordinarie arbete. Och arbetsgivaren har i princip helt oinskränkt rätt till detta...

Arbetsgivarens fria prövningsrätt är inskränkt endast så till vida att den inte får utnyttjas på ett godtyckligt eller annars otillbörligt sätt.


http://lawline.se/answers/46
 
Sv: Två jobb, vem är ansvarig?

Du som arbetstagare är skyldig att redovisa till båda arbetsgivarna, hur mycket du har jobbat hos den andra parten. Detta för att arbetsgivarna skal kunna lägga ett schema för ditt arbete som inte krockar med arbetstidslagstiftningen.

Om du inte redoviser för arbetsgivarna, åker du ensam dit på vite eller böter om det skulle upptäckas vid en kontroll. Om du däremot har redovisat dina uppgifter och någon av arbetsgivarna lägger schema som gör att du hamnar över gränserna för tillåten arbetstid/avsaknad av tillräcklig veckovila åker arbetsgivaren dit, medans du går fri.
 
Sv: Två jobb, vem är ansvarig?

Du som arbetstagare är skyldig att redovisa till båda arbetsgivarna, hur mycket du har jobbat hos den andra parten. Detta för att arbetsgivarna skal kunna lägga ett schema för ditt arbete som inte krockar med arbetstidslagstiftningen.

Om du inte redoviser för arbetsgivarna, åker du ensam dit på vite eller böter om det skulle upptäckas vid en kontroll. Om du däremot har redovisat dina uppgifter och någon av arbetsgivarna lägger schema som gör att du hamnar över gränserna för tillåten arbetstid/avsaknad av tillräcklig veckovila åker arbetsgivaren dit, medans du går fri.

Arbetsgivaren är inte skyldig att ta hänsyn till ditt andra arbete när de lägger schemat... Utan enbart lägga schemat så det passar sin egen verksamhet och följer gällande lagar och förordningar där. Det är ditt eget ansvar att ha koll på dygnsvilan om du har något annat arbete. Om det blir problem med dygnsvilan så är det du själv som måste välja vilket av dina arbeten du ska lämna.... Som framgår av tidigare inlägg så kan din arbetsgivare förbjuda dig att utföra ditt andra arbete/bisyssla om han/hon anser att det inkräktar på ditt ordinarie arbete
 
Senast ändrad:
Sv: Två jobb, vem är ansvarig?

Alla: Först och främst är det väl bäst att förtydliga att det här inte är "baserat på verkligheten" (man vet ju aldrig vem som är inne och läser... ;) ) Och jag tänkte iofs mer på veckovilan, men det är alltså arbetstagaren som får böter/ev påföljd?
 
Sv: Två jobb, vem är ansvarig?

Inte baserat på verkligheten? Hur menar du då?

Det är INTE arbetsgivaren på respektive ställe som får ta smällen, utan du som arbetstagare. DU har ansvar för att du inte jobbar för mycket, inte bryter mot reglerna genom att ha olika jobb för respektive arbetsgivare som inte vet vad du gör på din "fritid" genom att jobba extra. DU vet antagligen att du gör fel genom att bryta mot reglerna ( genom din fråga) så det är bara att ta sitt ansvar och sluta extrajobba eller sköta det snyggt genom att "panga" in det när det är ok med reglerna.

Och (konfunderad) vad menar du med en blinkis om att arbetsgivaren får ta smällen om du gör fel? Nja, ditt inlägg faller mig inte i smaken genom att utnyttja...
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Skola & Jobb Hej Buke, Jag skriver under anonymt nick pga att det är personligt och allmänt jobbigt. Bakgrund: Jag jobbar som konsult sedan några år...
2
Svar
28
· Visningar
3 876
Senast: monster1
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 326
Senast: jemeni
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 666
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 510
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp