- Svar: 176
- Visningar: 10 137
Tre hästekipage, en timmerbil och en personbil kolliderade i en allvarlig trafikolycka på E45.an söder om Brunflo på torsdagseftermiddagen. Två kvinnor omkom.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Anledningen att 2 människor och ett djur dog var, en missbedömning. Anledningen till det jag skrev upplyste ju Unafraid om :Ofta körs ekipagen väldigt nära varandra. Så det handlade om kanske 15-20 meter" . Regeln är : ett ekipage, så en lucka, stor nog för en långtradare, så nästa ekipage..Hur läser du in det som anledning till att 2 människor och en häst dog?
Anledningen att 2 människor och ett djur dog var, en missbedömning. Anledningen till det jag skrev upplyste ju Unafraid om :Ofta körs ekipagen väldigt nära varandra. Så det handlade om kanske 15-20 meter" . Regeln är : ett ekipage, så en lucka, stor nog för en långtradare, så nästa ekipage..
Jag skrev ju :Anledningen att 2 människor och ett djur dog var, en missbedömning ! Risken för den här typen olyckor ökar ju större fartdifferensen mellan ekipagen är. Därför får ju varken hästar eller traktorer framföras på vissa motorleder. Och därför är kravet på dem som framför extremt långsamma ekipage högt. Som traktorförare vet jag att jag både måste tänka på och ta hänsyn till mitt eget såväl som de andras beteende. Samma sak gäller dem som framför hästekipage på trafikerade vägar.Oavsett så har bilisten brustit i sin uppmärksamhet. Antingen genom att påbörja en omkörning i en olämplig situation eller inte sett dom förrän det var för sent och därmed fått väja.
Olyckor sker även när nån ska köra om en bil.
Anledningen att 2 människor och ett djur dog var, en missbedömning. Anledningen till det jag skrev upplyste ju Unafraid om :Ofta körs ekipagen väldigt nära varandra. Så det handlade om kanske 15-20 meter" . Regeln är : ett ekipage, så en lucka, stor nog för en långtradare, så nästa ekipage..
Det tragiska svaret - de tänker inte alls. Inget konsekvenstänkade existerar de bara måste fram, de tänker inte på att de ej förlorar så mycket tid på att vänta tills det är säkert att köra. Ser det varje dag i trafiken mer eller mindre, tyvärr...Ibland, för att inte säga ofta, undrar jag hur bilister tänker.
Folk ska om till varje pris oavsett vilket fordon du framför, såvida du inte håller den hastigheten som de vill ligga i om det inte är en av dom som ska ligga först till varje pris.Det här känns inte helt ovanligt tyvärr.
Både när man rider, kör häst eller har släp med häst i så upplever jag att folk ska om fort och till varje pris. Att folk kör om trots möte och heldragen linje känns tyvärr inte alls ovanligt.
Även vid kurvor är vanligt upplever jag.
Det där var intressant, inget av det där lever kvar idag och det är "döden" att hamna bakom 3 traktorer på rad med långtradare och inte kunna köra om. Visst det finns dom som är snälla och svänger in på parkeringsfickor och släpper förbi, de är guld värda och försöker alltid tacka dom med en tack-blinkning.Att det var onödigt och tragiskt, liksom de flesta olyckor. Men för att lära sig av det tragiska bör man ju ta till sig det kunnande som finns. På den tiden jag arbetade i(lantbrukspraktik) jordbruket i Skåne, körde vi betor till sockerbruket, en rätt långrandig historia. Men vad som inpräntades var, ligg aldrig närmare ett annat traktorekipage än att en långtradare med lätthet kan klämma sig in. Alltså minst 50 meter. Det kunde vara milslånga kolonner med traktorer. Och hastigheten runt 30 km/H. I trafiken är det som i äktenskapet, det är så gott som aldrig enbart den enes fel om det går snett.
Om de kan bli stressade på grund av bilar framför som skymmer sikten till nästa hästekipage, då kanske man bör backa bandet och trafikträna så de inte blir det. Jag själv skulle inte vilja ge mig ut i trafiken på en häst som ej är helt hundra trafiksäker, jag hade då valt att träna på det för att hästen ska få bästa förutsättningen att vara förberedd på vad som kan hända i trafiken med stressade trafikanter.Fast hästarna kan ju bli stressade om de ska gå så långt ifrån varandra, speciellt om en bil klämmer sig mellan också... Bättre då att ligga så tätt som möjligt, så blir det kanske max 20 m som bilen ska köra om. Det tar inte många sekunder alls att komma förbi då.
Folk ska om till varje pris oavsett vilket fordon du framför, såvida du inte håller den hastigheten som de vill ligga i om det inte är en av dom som ska ligga först till varje pris.
Det där var intressant, inget av det där lever kvar idag och det är "döden" att hamna bakom 3 traktorer på rad med långtradare och inte kunna köra om. Visst det finns dom som är snälla och svänger in på parkeringsfickor och släpper förbi, de är guld värda och försöker alltid tacka dom med en tack-blinkning.
Om de kan bli stressade på grund av bilar framför som skymmer sikten till nästa hästekipage, då kanske man bör backa bandet och trafikträna så de inte blir det. Jag själv skulle inte vilja ge mig ut i trafiken på en häst som ej är helt hundra trafiksäker, jag hade då valt att träna på det för att hästen ska få bästa förutsättningen att vara förberedd på vad som kan hända i trafiken med stressade trafikanter.
20 m kan vara döden för en tungt lastad långtradare, som behöver tid på att komma igång, det kan ta någon minut att komma förbi då och då är det med i beräkningen att de inte tok accelererar förbi för att inte riskera skrämma hästarna.
Om hästarna inte kan kontrolleras har de inte på trafikerad väg att göra. Och en omkörande långtradare behöver väl minst en lucka på dubbla fordonslängden ca 50 meter.Fast hästarna kan ju bli stressade om de ska gå så långt ifrån varandra, speciellt om en bil klämmer sig mellan också... Bättre då att ligga så tätt som möjligt, så blir det kanske max 20 m som bilen ska köra om. Det tar inte många sekunder alls att komma förbi då.
Om hästarna inte kan kontrolleras har de inte på trafikerad väg att göra. Och en omkörande långtradare behöver väl minst en lucka på dubbla fordonslängden ca 50 meter.
Oavsett om just den typen av transporter är sällsynta så ändrar det inte det säkerhetstänkande som utvecklats för detta. Luckor i en fordonskolonn främjar säkerheten och underlättar för den andra trafiken oavsett om du kör häst o vagn eller traktor o vagnDet där var intressant, inget av det där lever kvar idag och det är "döden" att hamna bakom 3 traktorer på rad med långtradare och inte kunna köra om. Visst det finns dom som är snälla och svänger in på parkeringsfickor och släpper förbi, de är guld värda och försöker alltid tacka dom med en tack-blinkning.
.
Hm så du är av den uppfattningen att det är ok att köra/rida på trafikerad väg med hästar du knappt kan kontrollera? Varför då inte tillåta fyllekörning med bil..de stollarna kan ju knappt kontrollera sina fordon heller
Jag har aldrig varit med om varken vid traktor eller militärkonvojer, att de håller avstånd så att det går att köra om. Snarare håller de ihop, ju fler desto mer, och skapar långa köer. Att tänka tanken på att tränga sig emellan hästekipage visar på så dåligt förnuft att man verkligen borde sättas i skolbänken och få ta om sitt körkort igen. Det är fullkomligt vansinne och det borde varje människa som har körkort veta. Tänk om människor kunde se på hästar som på älgar. Då hade hästolyckorna minskat enormt. Istället finns de där puckona som anser att hästar inte har på vägen att göra och till varje pris försöker sätta dem i skiten trots att de om de har körkort borde veta att hästar visst räknas som fordon och att de dessutom ska ges särskild hänsyn.Att det var onödigt och tragiskt, liksom de flesta olyckor. Men för att lära sig av det tragiska bör man ju ta till sig det kunnande som finns. På den tiden jag arbetade i(lantbrukspraktik) jordbruket i Skåne, körde vi betor till sockerbruket, en rätt långrandig historia. Men vad som inpräntades var, ligg aldrig närmare ett annat traktorekipage än att en långtradare med lätthet kan klämma sig in. Alltså minst 50 meter. Det kunde vara milslånga kolonner med traktorer. Och hastigheten runt 30 km/H. I trafiken är det som i äktenskapet, det är så gott som aldrig enbart den enes fel om det går snett.
Ska man köra i kolonn eller med så stora mellanrum så en lastbil går i mellan? Du får ta och bestämma dig.Anledningen att 2 människor och ett djur dog var, en missbedömning. Anledningen till det jag skrev upplyste ju Unafraid om :Ofta körs ekipagen väldigt nära varandra. Så det handlade om kanske 15-20 meter" . Regeln är : ett ekipage, så en lucka, stor nog för en långtradare, så nästa ekipage..
Hm så du är av den uppfattningen att det är ok att köra/rida på trafikerad väg med hästar du knappt kan kontrollera? Varför då inte tillåta fyllekörning med bil..de stollarna kan ju knappt kontrollera sina fordon heller
Det är väl handledarens uppgift att inte släppa ut dem där innan de är mogna för det eller hur?Snarare likna med övningskörning. Ska de inte heller få köra på stora vägar innan de har körkort?
Man behöver inte "tränga" sig emellan om det hålls förnuftiga avstånd...Jag har aldrig varit med om varken vid traktor eller militärkonvojer, att de håller avstånd så att det går att köra om. Snarare håller de ihop, ju fler desto mer, och skapar långa köer. Att tänka tanken på att tränga sig emellan hästekipage visar på så dåligt förnuft att man verkligen borde sättas i skolbänken och få ta om sitt körkort igen. Det är fullkomligt vansinne och det borde varje människa som har körkort veta. Tänk om människor kunde se på hästar som på älgar. Då hade hästolyckorna minskat enormt. Istället finns de där puckona som anser att hästar inte har på vägen att göra och till varje pris försöker sätta dem i skiten trots att de om de har körkort borde veta att hästar visst räknas som fordon och att de dessutom ska ges särskild hänsyn.
Svårt att förstå? OK, ekipage 1, sedan ca 50 meter, som följs av ekipage 2 och åter 50 meter och så vidareSka man köra i kolonn eller med så stora mellanrum så en lastbil går i mellan? Du får ta och bestämma dig.
Just därför att säkert 90 % av medtrafikanterna inte har erfarenheter av hästar, så ställer det så höga krav på dem som väljer att ta ut sina hästekipage på trafikerade vägar..Om folk överlag kan så lite om hästars instinkter som du verkar göra så är det inte konstigt att olyckor händer.
En rädd häst kommer alltid reagera med att försöka fly, helst till sina kompisar. De är flockdjur och flyktdjur, helt enkelt. Det spelar ingen roll hur bra de är tränade, de kommer alltid att försöka fly när de blir rädda. Sedan kan man absolut träna dem till att inte bli rädda för vissa saker, men trafikolyckor, aggressiv körning etc är rätt svårt att träna på