Bukefalos 28 år!

Två kvinnor omkom i olycka med timmerbil, hästekipage och personbil

Status
Stängd för vidare inlägg.
Kör du lastbil själv? Det behövs inte 3 rakor för att köra om 3 traktorer, räcker med en lång med fri sikt, även om det kommer möte får man planera sin omkörning så man hinner på ett säkert sätt.

Inte så farligt att ligga bakom? Vill du betala böterna om du överskrider din körtid med en minut? Vill du bemöta sura kunder som skäller ut dig för att du är sen, även om det inte är ditt fel och de ej förstår trots att du förklarar vad som hänt? Vill du riskera att du inte kommer hem pga långsamtgående fordon som ej visar hänsyn och kön bakom bara växer?

Det är den vardagen en del chaufförer tyvärr få stå ut med, jag tillhör inte dom men även om jag inte gör det förstår jag problematiken de har.
Jo det behövs 3 rakor alla gånger om de ska hålla det avståndet som lbb föreslår.

Tar körtiden slut så får du stanna och sedan är det din arbetsgivares problem. Lär dig att inte lyssna på kunder som inte skäller.

Jag kör inte lastbil, men min sambo gör.
 
Jag kräver att alla som har körkort förstår att de inte kan påbörja en omkörning om sikten är för dålig. Uppenbarligen var sikten för dålig i det här fallet eftersom bilisten kolliderade med en timmerbil.
Så är det i den bästa av världar. Och det vet vi ju alla att så inte sker. vilket all statistiske bekräftar
 
Oavsett om just den typen av transporter är sällsynta så ändrar det inte det säkerhetstänkande som utvecklats för detta. Luckor i en fordonskolonn främjar säkerheten och underlättar för den andra trafiken oavsett om du kör häst o vagn eller traktor o vagn
Lustigt, du har verkligen svårt att förstå det här med att hästar är levande varelser och inte kan på något sätt liknas med traktorer eller andra fordon. Att köra mellan hästekipage även om nu bilen skulle få plats är otroligt dumt då hästar lätt blir stressade av sådant och risken för olyckor är otroligt stor. Därför om det finns något sunt förnuft hos människan så väntar man med omkörning tills det går på ett säkert sätt att köra om alla ekipage.

Sånna som du är sånna som också lätt orsakar olyckor, uppmuntrar att köra emellan hästekipage osv. Inget annat än galenskap. Lärde mig reda som typ 5 åring att om man möter folk med hästar så ska man låta dom hålla ihop och inte knö sig emellan oavsett hur lugna hästarna verkar vara utan man stannar och väntar på tillfälle att passera dom. Lärde mig även på ridskolan som liten att om man är på vägen med hästar så håll ihop, aldrig splittra på sig eller ha för långa avstånd, även lugna hästar kan bli stressade när kompisen försvinner ur sikte eller om det blir en trängd situation.

Du kan lära dig mer om djuret häst genom google säkert..eller läs en bok kanske.
 
Senast ändrad:
Min erfarenhet är att moppebilar, cyklister och annan långsamtgående trafik vanligtvis INTE går åt sidan och släpper fram bakomvarande trafik. De som gör det är guld värda, men fortfarande är dessa i minoritet.
 
Lustigt, du har verkligen svårt att förstå det här med att hästar är levande varelser och inte kan på något sätt liknas med traktorer eller andra fordon. Att köra mellan hästekipage även om nu bilen skulle få plats är otroligt dumt då hästar lätt blir stressade av sådant och risken för olyckor är otroligt stor. Därför om det finns något sunt förnuft hos människan så väntar man med omkörning tills det går på ett säkert sätt att köra om alla ekipage.

Sånna som du är sånna som också lätt orsakar olyckor, uppmuntrar att köra emellan hästekipage osv. Inget annat än galenskap. Lärde mig reda som typ 5 åring att om man möter folk med hästar så ska man låta dom hålla ihop och inte knö sig emellan oavsett hur lugna hästarna verkar vara utan man stannar och väntar på tillfälle att passera dom. Lärde mig även på ridskolan som liten att om man är på vägen med hästar så håll ihop, aldrig splittra på sig eller ha för långa avstånd, även lugna hästar kan bli stressade när kompisen försvinner ur sikte eller om det blir en trängd situation.

Du kan lära dig mer om djuret häst genom google säkert..eller läs en bok kanske.
Man behöver inte lära sig något alls om hästar.
Det man behöver för att köra bil är att lära sig att köra bil.
Att inte köra om om man inte har fri sikt är så självklart att det inte spelar någon roll om det är hästar, traktorer,cyklister eller epabilar.

Det är klart att det är irriterande, men sånt får man leva med.
 
Lustigt, du har verkligen svårt att förstå det här med att hästar är levande varelser och inte kan på något sätt liknas med traktorer eller andra fordon. Att köra mellan hästekipage även om nu bilen skulle få plats är otroligt dumt då hästar lätt blir stressade av sådant och risken för olyckor är otroligt stor. Därför om det finns något sunt förnuft hos människan så väntar man med omkörning tills det går på ett säkert sätt att köra om alla ekipage.

Sånna som du är sånna som också lätt orsakar olyckor, uppmuntrar att köra emellan hästekipage osv. Inget annat än galenskap. Lärde mig reda som typ 5 åring att om man möter folk med hästar så ska man låta dom hålla ihop och inte knö sig emellan oavsett hur lugna hästarna verkar vara utan man stannar och väntar på tillfälle att passera dom. Lärde mig även på ridskolan som liten att om man är på vägen med hästar så håll ihop, aldrig splittra på sig eller ha för långa avstånd, även lugna hästar kan bli stressade när kompisen försvinner ur sikte eller om det blir en trängd situation.

Du kan lära dig mer om djuret häst genom google säkert..eller läs en bok kanske.
Du verkar inte förstå, 90% av alla bilister har ingen direkt erfarenhet av hästar. Därför åligger ett betydligt större ansvar hos dem som framför häst i trafiken jämfört med dem som framför en traktor. Om nu risken är så stor, varför då inte transportera häst och fora med ihyrd lastbil istället för att trasa omkring på vägen bland alla okunniga bilister.
 
Man behöver inte lära sig något alls om hästar.
Det man behöver för att köra bil är att lära sig att köra bil.
Att inte köra om om man inte har fri sikt är så självklart att det inte spelar någon roll om det är hästar, traktorer,cyklister eller epabilar.

Det är klart att det är irriterande, men sånt får man leva med.
I den bästa av världar kan alla köra bil, med verkligheten är en annan, missbedömningar är legio. Bristen på hänsyn med, av alla, såväl snabba som långsamma.
 
Du verkar inte förstå, 90% av alla bilister har ingen direkt erfarenhet av hästar. Därför åligger ett betydligt större ansvar hos dem som framför häst i trafiken jämfört med dem som framför en traktor. Om nu risken är så stor, varför då inte transportera häst och fora med ihyrd lastbil istället för att trasa omkring på vägen bland alla okunniga bilister.


Ja och det är ett stort problem att bilister inte får lära sig mer om möte med häst. Där slog du huvudet på spiken! Jag tror att du ska ta de här klagomålen som kan leda till en förbättring av just körkunskapen dit där den hör hemma? Istället för att sitta och spy galla över hästtrafikanter på ett satans hästforum! ?

Det är alltid en risk att vara oskyddad trafikant, som motionär eller cyklist. Sådana olyckor läser man om titt som tätt, för ofta, skulle jag tycka! Hur tror du att man kommer till bukt med just olyckor med bil om inte genom att utbilda de som ska ta körkort, bättre?
 
Jo absolut, men ligger de med långt mellanrum så behöver du 3 st sådana långa rakor, och att då ingen dum bilist svänger ut före dig... Jag tror att det är ännu svårare faktiskt.

Det är inte så farligt att ligga bakom. Ja du blir sen till att lossa, ja du får längre arbetstid, men det är ingen som dör. Om du blir mentalt stressad av det så är ju det något du får jobba på.

Ja jag tyckte det var ett konstigt resonemang, så ens arbete väger tyngre än människoliv som kan skördas av ens framfart? Jag menar om alla lastbilschaffisar började ta MER hänsyn och anpassa sin körning till omliggande trafik så skulle ju både arbetsgivare och kunde behöva anpassa sig till det. Usch jag blir så ledsen på mänskligheten var gång jag möter en människa som anser att profit väger tyngre än medmänsklighet. Tvi
 
Ja och det är ett stort problem att bilister inte får lära sig mer om möte med häst. Där slog du huvudet på spiken! Jag tror att du ska ta de här klagomålen som kan leda till en förbättring av just körkunskapen dit där den hör hemma? Istället för att sitta och spy galla över hästtrafikanter på ett satans hästforum! ?

Det är alltid en risk att vara oskyddad trafikant, som motionär eller cyklist. Sådana olyckor läser man om titt som tätt, för ofta, skulle jag tycka! Hur tror du att man kommer till bukt med just olyckor med bil om inte genom att utbilda de som ska ta körkort, bättre?
Jag spyr inte galla. Jag betraktar hästar, ungar och motorcyklister som opålitliga idioter i trafiken och hanterar dem därefter..OBS när jag kör motorcykel så är det bilister som jag har ett ont öga till. PS..bara i trafiken, annars har jag inget emot dem. Denna min inställning har räddat livet på mig och andra rätt många gånger genom åren.

Jag förstår inte hur ngn kan sätta sig i en vagn bakom en häst bland bilar.. på en trafikerad väg..det har jag för stor självbevarelsedrift för.

Och tanken att bilister som inte har direkt kontakt med hästar ska ta ngt annat för givet än att man håller sig till reglerna och framförallt agerar på ett förutsebart sätt..är en dröm som inte kommer att förverkligas.
 
Ja jag tyckte det var ett konstigt resonemang, så ens arbete väger tyngre än människoliv som kan skördas av ens framfart? Jag menar om alla lastbilschaffisar började ta MER hänsyn och anpassa sin körning till omliggande trafik så skulle ju både arbetsgivare och kunde behöva anpassa sig till det. Usch jag blir så ledsen på mänskligheten var gång jag möter en människa som anser att profit väger tyngre än medmänsklighet. Tvi
Låt säga så här, jag möter hellre 100 tradare än ett hästekipage på en mindre landsväg, för de som håller i kringlan är i de allra flesta fall duktiga och kunniga åkardrängar, kuskarna är alltsom oftast knapp körkortsmogna...
 
Låt säga så här, jag möter hellre 100 tradare än ett hästekipage på en mindre landsväg, för de som håller i kringlan är i de allra flesta fall duktiga och kunniga åkardrängar, kuskarna är alltsom oftast knapp körkortsmogna...

Vad är din poäng annat än att mainsplaina? Det är inte hästarnas eller kuskarnas fel att någon väljer att göra en jävligt dum omkörning.

Jag antar att du vet att ekipage räknas som fordon och således är hänvisade till trafikerade vägar - där alla som befinner sig enligt lag ska visa hänsyn.

Jag undrar lite hur du beter dig när du möter häst i trafiken eftersom du upplever det som livsfarligt.
 
Ja jag tyckte det var ett konstigt resonemang, så ens arbete väger tyngre än människoliv som kan skördas av ens framfart? Jag menar om alla lastbilschaffisar började ta MER hänsyn och anpassa sin körning till omliggande trafik så skulle ju både arbetsgivare och kunde behöva anpassa sig till det. Usch jag blir så ledsen på mänskligheten var gång jag möter en människa som anser att profit väger tyngre än medmänsklighet. Tvi
Jag kan bara inte va tyst, men jag tycker det är skamligt när du drar alla lastbilschaufförer över en och samma kam. Jag kan säga att det är väldigt många lastbilar som visar hänsyn, dock märks de inte av på samma sätt som de som inte gör det. Det är dom som inte visar hänsyn som märks av och nej jag tycker inte om det heller, då de drar ner ryktet för oss som faktiskt visar hänsyn.

Sen vidare är det inte bara lastbilschaufförer som ska börja ta mer hänsyn utan ALLA som vistas i trafiken, såväl gående, cyklister, mopedister, bilar osv. Hänsyn går åt båda hållen den är inte bara åt ena hållet. Trafiken handlar väldigt mycket om att ge och ta, det går inte att bara ta och ta utan att ge något igen.
 
Du verkar inte förstå, 90% av alla bilister har ingen direkt erfarenhet av hästar. Därför åligger ett betydligt större ansvar hos dem som framför häst i trafiken jämfört med dem som framför en traktor. Om nu risken är så stor, varför då inte transportera häst och fora med ihyrd lastbil istället för att trasa omkring på vägen bland alla okunniga bilister.
Den här olyckan handlar egentligen väldigt lite om det djur som du tycks avsky som pesten, nämligen hästen.

Det handlar om en av alla de där bilisterna som kör om när det inte finns fri sikt, eller tillräckligt utrymme.
 
Ja jag tyckte det var ett konstigt resonemang, så ens arbete väger tyngre än människoliv som kan skördas av ens framfart? Jag menar om alla lastbilschaffisar började ta MER hänsyn och anpassa sin körning till omliggande trafik så skulle ju både arbetsgivare och kunde behöva anpassa sig till det. Usch jag blir så ledsen på mänskligheten var gång jag möter en människa som anser att profit väger tyngre än medmänsklighet. Tvi

Skulle kunder och arbetsgivare verkligen göra det?
Inte inom bussbranschen i alla fall, där kräver kunderna att jag ska ta mig fram exakt på tidtabell oavsett väder och trafiksituation.
Så jag kan, med relativt lång erfarenhet bakom ratten, säga att du har fel i att kunderna och arbetsgivarna skulle anpassa sig.
 
Jag kan bara inte va tyst, men jag tycker det är skamligt när du drar alla lastbilschaufförer över en och samma kam. Jag kan säga att det är väldigt många lastbilar som visar hänsyn, dock märks de inte av på samma sätt som de som inte gör det. Det är dom som inte visar hänsyn som märks av och nej jag tycker inte om det heller, då de drar ner ryktet för oss som faktiskt visar hänsyn.

Sen vidare är det inte bara lastbilschaufförer som ska börja ta mer hänsyn utan ALLA som vistas i trafiken, såväl gående, cyklister, mopedister, bilar osv. Hänsyn går åt båda hållen den är inte bara åt ena hållet. Trafiken handlar väldigt mycket om att ge och ta, det går inte att bara ta och ta utan att ge något igen.


Ja jag övervägde attt skriva ” inte alla lastbilschaufförer” och menade såklart alla som framför fordon som kan skada oskyddade trafikanter vilket var poängen jag ville framhärda men det är ju inte nådigt om man inte uttrycker allt superspecifikt. Jag kände väl att eftersom det var lastbilförares point of view som uttrycktes i generella ordalag behövde jag inte specificera det. Dessutom skrev jag väl ”mer hänsyn” utan att lägga värderingen i att verkligen noll och ingen som framför fordon med deadline visar hänsyn? Utan mer att om trafiken kräver det så får ju deadline och kunder osv anpassa sig till rådande läge.
 
Vad är din poäng annat än att mainsplaina? Det är inte hästarnas eller kuskarnas fel att någon väljer att göra en jävligt dum omkörning.

Jag antar att du vet att ekipage räknas som fordon och således är hänvisade till trafikerade vägar - där alla som befinner sig enligt lag ska visa hänsyn.

Jag undrar lite hur du beter dig när du möter häst i trafiken eftersom du upplever det som livsfarligt.
Jag vet att ett djur som väger 6 till 10 ggr mer än kusken inte kan kontrolles till 100 % alltså agerar jag därefter.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Två personbilar kolliderade på väg 23 i Hästveda – och en stund senare skedde en ny olycka med en personbil med hästsläp. Ingen person...
Svar
0
· Visningar
324
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (Lokaltidningen Avenyn) Tre personer skadades och en häst sprang lös på E6:an efter att en olycka inträffade i höjd med avfarten till...
Svar
0
· Visningar
681
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp