Två kvinnor omkom i olycka med timmerbil, hästekipage och personbil

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det är väl handledarens uppgift att inte släppa ut dem där innan de är mogna för det eller hur?

Wow du vill verkligen få det till att alla hästekipage som är med om en olycka har sig själva att skylla för de borde inte få vara i trafiken alls, men inte ett knäpp om hur alla bilförare gör fel i sina möten med häst och att om bilförarna faktiskt visade på lite sunt förnuft och hänsyn så hade dessa olyckor ofta kunnat undvikas.
Jag tror vi alla vet din inställning nu efter dina poster. Gå och skuldbelägg olycksoffer någon annanstans va?
 
Wow du vill verkligen få det till att alla hästekipage som är med om en olycka har sig själva att skylla för de borde inte få vara i trafiken alls, men inte ett knäpp om hur alla bilförare gör fel i sina möten med häst och att om bilförarna faktiskt visade på lite sunt förnuft och hänsyn så hade dessa olyckor ofta kunnat undvikas.
Jag tror vi alla vet din inställning nu efter dina poster. Gå och skuldbelägg olycksoffer någon annanstans va?
Var får du det ifrån? Vad jag säger är att man måste acceptera att trafiken idag ställer andra krav än för 100 år sedan, Kör jag ett extremt långsamt ekipage ska och det kan inte nog understrykas, ska ha bra belysning och varning bakåt. Åker man flera ska absolut avstånd hållas mellan ekipagen så att omrörande trafik kan gå in vid möte. Och eftersom säkert 90% av medtrafikanterna inte har erfarenhet av hästar så måste den som framför ett hästekipage vara medveten om det och agera där efter. Att efterfråga hänsyn är ok, men man måste förstå att merparten av medtrafikanterna inte förstår hovdjurens begränsningar o villkor. Och det fanns fler olycksoffer än häst-forona. Åkardrängen som frontade med bilen lider nog lika mycket som de överlevande kuskarna...
 
Senast ändrad:
Och höll med andra ord inte behörigt avstånd mellan sig i kolonen, beviset för det är väl att tre gick åt...om de inte kördes i en rysk trojka...

Om man rider eller kör häst så ska väl kolonnen hålla ihop? Det är ju dessutom förbjudet att bryta en kolonn med hästar. D.v.s. om 10 hästar går i ett led och ska gå över en väg så är det förbjudet för bilarna att passera när bara några hästar kommit över vägen.

"Om du möter en grupp ryttare, eller om en grupp ryttare är på väg att passera vägen, är du skyldig att lämna fri väg eftersom gruppen i lagens mening utgör en så kallad ”annan procession”.

Det är olagligt och farligt att bryta en grupp. Hästar är utpräglade flockdjur. De hästar som måste vänta blir ofta oroliga och kan försöka springa ikapp resten av flocken."

Klippt från: https://www.atl.nu/hast/bilisten-ansvarig-vid-hastmote/

Jag antar att samma regel gäller vid körning av häst och vagn. Därför antar jag att man bör köra nära varandra när man är ute och kör med häst och vagn och inte hålla så stort avstånd mellan vagnarna att en bil kan få plats.
 
Om man rider eller kör häst så ska väl kolonnen hålla ihop? Det är ju dessutom förbjudet att bryta en kolonn med hästar. D.v.s. om 10 hästar går i ett led och ska gå över en väg så är det förbjudet för bilarna att passera när bara några hästar kommit över vägen.

"Om du möter en grupp ryttare, eller om en grupp ryttare är på väg att passera vägen, är du skyldig att lämna fri väg eftersom gruppen i lagens mening utgör en så kallad ”annan procession”.

Det är olagligt och farligt att bryta en grupp. Hästar är utpräglade flockdjur. De hästar som måste vänta blir ofta oroliga och kan försöka springa ikapp resten av flocken."
Du talar om att passera dvs korsa en väg...kör jag på väägen måste jag anpassa mig

Klippt från: https://www.atl.nu/hast/bilisten-ansvarig-vid-hastmote/

Jag antar att samma regel gäller vid körning av häst och vagn. Därför antar jag att man bör köra nära varandra när man är ute och kör med häst och vagn och inte hålla så stort avstånd mellan vagnarna att en bil kan få plats.
Gäller vid korsande av väg, möjligtvis
 
Senast ändrad:
Ja jo, fast nu var det ju en vanlig personbil som körde om om jag har fattat rätt? Kommer det en lastbil (eller vanlig bil för den delen) så kan man ju faktiskt stanna hästarna och släppa förbi.
Jag påtalade svårigheterna att komma förbi med tyngre fordon om hästekipagen ligger så nära varandra och många stannar inte och släpper förbi, det är sällsynt få som gör det - tyvärr. Det är synd, för att visa hänsyn går åt båda håll både hästekipage och fordon.
 
Oavsett om just den typen av transporter är sällsynta så ändrar det inte det säkerhetstänkande som utvecklats för detta. Luckor i en fordonskolonn främjar säkerheten och underlättar för den andra trafiken oavsett om du kör häst o vagn eller traktor o vagn
Må så vara, men tyvärr ser det inte ut så i trafiken. Jag vistas i trafiken dagligen och ser både det ena och andra och det är väldigt sällsynt att traktorer som kör på rad har luckor med plats för mer än en personbil. Vet ej om det må skilja sig lite vart i vårt avlånga land man befinner sig, men just där jag kör mest saknas det där säkerhetstänkadet och det blir många farliga omkörningar istället av stressade trafikanter.
 
Må så vara, men tyvärr ser det inte ut så i trafiken. Jag vistas i trafiken dagligen och ser både det ena och andra och det är väldigt sällsynt att traktorer som kör på rad har luckor med plats för mer än en personbil. Vet ej om det må skilja sig lite vart i vårt avlånga land man befinner sig, men just där jag kör mest saknas det där säkerhetstänkadet och det blir många farliga omkörningar istället av stressade trafikanter.
O andra sidan så kör de ju ofta ganska korta sträckor då. Så man dör ju inte av att ligga bakom tills de svänger av.

Och om du ska göra 3 separata omkörningar istället så blir det ju riktigt svårt med en lastbil.
 
Må så vara, men tyvärr ser det inte ut så i trafiken. Jag vistas i trafiken dagligen och ser både det ena och andra och det är väldigt sällsynt att traktorer som kör på rad har luckor med plats för mer än en personbil. Vet ej om det må skilja sig lite vart i vårt avlånga land man befinner sig, men just där jag kör mest saknas det där säkerhetstänkadet och det blir många farliga omkörningar istället av stressade trafikanter.
Jag skrev att jag fick lära mig. Inta att alla gör som jag lärt mig.
 
O andra sidan så kör de ju ofta ganska korta sträckor då. Så man dör ju inte av att ligga bakom tills de svänger av.

Och om du ska göra 3 separata omkörningar istället så blir det ju riktigt svårt med en lastbil.
Man skulle ju kunna förbjuda vagnskörning med häst på riksvägar och andra hårdare trafikerade vägar...
 
Man skulle ju kunna förbjuda vagnskörning med häst på riksvägar och andra hårdare trafikerade vägar...

Eller så slutar bilister att bete sig vårdslöst på vägarna. Jag har själv varit med om en situation med en omkörande bilist som hade kunnat sluta illa:

Jag red på en 70-väg och var mitt i en kurva med skymd sikt (i ytterkurva) och en bil börjar köra om mig. I innerkurva finns det ingen vägren utan ett stort buskage som är klippt mot vägen men som ändå skymmer sikten i kurvan. Bilen som kör om mig går ut i det andra körfältet för att ge mig och hästen utrymme och påbörjar omkörningen trots att sikten är skymd (man ser väl max 20 m på just den platsen där bilisten börjar köra om mig). Just när bilisten kommit ut i vänster körfält ser hen att vi får ett möte av en annan bil. Så hen har inget annat val än att köra så långt till höger som hen vågar utan att köra på mig och hästen medan den mötande bilen får köra så långt ut den obefintliga vägrenen som det går. Ni kan ju tänka er hur det låter när en bil som kör i minst 70 km/h skrapar emot klippta grenar. Hästen jag red kastade sig som tur är bara rakt fram och inte i sidled och bara några enstaka galoppsprång innan hon lugnade sig igen och allt gick bra. Men hade det varit en mötande lastbil och jag hade kört häst och vagn hade det gått väldigt illa!!
 
O andra sidan så kör de ju ofta ganska korta sträckor då. Så man dör ju inte av att ligga bakom tills de svänger av.

Och om du ska göra 3 separata omkörningar istället så blir det ju riktigt svårt med en lastbil.
Jag förstår att för dig kanske det inte är så farligt att ligga kvar bakom, men låt säga att du hamnar bakom långsamtgående fordon under hela dagen, den första kanske inte är så farlig, men efter den 4-5 är det inte lika kul längre.
Det är svårt att köra om då du behöver en lång raka med god sikt och givetvis inget möte, men visst går det att köra om men förhållandena måste vara på din sida. Det är då det uppskattas något enormt när dessa långsamtgående fordon svänger av och släpper förbi.
 
Jag förstår att för dig kanske det inte är så farligt att ligga kvar bakom, men låt säga att du hamnar bakom långsamtgående fordon under hela dagen, den första kanske inte är så farlig, men efter den 4-5 är det inte lika kul längre.
Det är svårt att köra om då du behöver en lång raka med god sikt och givetvis inget möte, men visst går det att köra om men förhållandena måste vara på din sida. Det är då det uppskattas något enormt när dessa långsamtgående fordon svänger av och släpper förbi.
Jo absolut, men ligger de med långt mellanrum så behöver du 3 st sådana långa rakor, och att då ingen dum bilist svänger ut före dig... Jag tror att det är ännu svårare faktiskt.

Det är inte så farligt att ligga bakom. Ja du blir sen till att lossa, ja du får längre arbetstid, men det är ingen som dör. Om du blir mentalt stressad av det så är ju det något du får jobba på.
 
Eller så slutar bilister att bete sig vårdslöst på vägarna. Jag har själv varit med om en situation med en omkörande bilist som hade kunnat sluta illa:

Jag red på en 70-väg och var mitt i en kurva med skymd sikt (i ytterkurva) och en bil börjar köra om mig. I innerkurva finns det ingen vägren utan ett stort buskage som är klippt mot vägen men som ändå skymmer sikten i kurvan. Bilen som kör om mig går ut i det andra körfältet för att ge mig och hästen utrymme och påbörjar omkörningen trots att sikten är skymd (man ser väl max 20 m på just den platsen där bilisten börjar köra om mig). Just när bilisten kommit ut i vänster körfält ser hen att vi får ett möte av en annan bil. Så hen har inget annat val än att köra så långt till höger som hen vågar utan att köra på mig och hästen medan den mötande bilen får köra så långt ut den obefintliga vägrenen som det går. Ni kan ju tänka er hur det låter när en bil som kör i minst 70 km/h skrapar emot klippta grenar. Hästen jag red kastade sig som tur är bara rakt fram och inte i sidled och bara några enstaka galoppsprång innan hon lugnade sig igen och allt gick bra. Men hade det varit en mötande lastbil och jag hade kört häst och vagn hade det gått väldigt illa!!
Återigen,du kräver att de 90% ska lära sig hur hästar agerar...istället för att de få % som vistas på vägen anpassar sig till den rådande trafiken. Vi ska köra med hänsyn, , det innebär att man inte kräver rätt till väg.
 
Jag förstår att för dig kanske det inte är så farligt att ligga kvar bakom, men låt säga att du hamnar bakom långsamtgående fordon under hela dagen, den första kanske inte är så farlig, men efter den 4-5 är det inte lika kul längre.
Det är svårt att köra om då du behöver en lång raka med god sikt och givetvis inget möte, men visst går det att köra om men förhållandena måste vara på din sida. Det är då det uppskattas något enormt när dessa långsamtgående fordon svänger av och släpper förbi.

Jag håller med. Att gå åt sidan är tyvärr en ovanlighet numera. Vi brukar få tampas med moppebilar och det är hopplöst när de vägrar gå åt sidan trots flera möjligheter.
 
Jag förstår att för dig kanske det inte är så farligt att ligga kvar bakom, men låt säga att du hamnar bakom långsamtgående fordon under hela dagen, den första kanske inte är så farlig, men efter den 4-5 är det inte lika kul längre.
Det är svårt att köra om då du behöver en lång raka med god sikt och givetvis inget möte, men visst går det att köra om men förhållandena måste vara på din sida. Det är då det uppskattas något enormt när dessa långsamtgående fordon svänger av och släpper förbi.
Jo absolut, men ligger de med långt mellanrum så behöver du 3 st sådana långa rakor, och att då ingen dum bilist svänger ut före dig... Jag tror att det är ännu svårare faktiskt.

Det är inte så farligt att ligga bakom. Ja du blir sen till att lossa, ja du får längre arbetstid, men det är ingen som dör. Om du blir mentalt stressad av det så är ju det något du får jobba på.
Kör jag så långsamt som under 20Km/h så svänger jag in vid varje busshållplats/mötesplats. Håller man då bra avstånd så funkar det ännu bättre. Men grundkraven är ändå lgf skylt (den stora triangeln. och belysning..Har man inte det på ett så långsamt fordon är man oansvarig. Ryttare kan ju sy fast en mjuk på en väst som bärs när man befinner sig på trafikerad väg..billiga led lampor som bakljus drivna av batteri finns också.
 
Jo absolut, men ligger de med långt mellanrum så behöver du 3 st sådana långa rakor, och att då ingen dum bilist svänger ut före dig... Jag tror att det är ännu svårare faktiskt.

Det är inte så farligt att ligga bakom. Ja du blir sen till att lossa, ja du får längre arbetstid, men det är ingen som dör. Om du blir mentalt stressad av det så är ju det något du får jobba på.
Kör du lastbil själv? Det behövs inte 3 rakor för att köra om 3 traktorer, räcker med en lång med fri sikt, även om det kommer möte får man planera sin omkörning så man hinner på ett säkert sätt.

Inte så farligt att ligga bakom? Vill du betala böterna om du överskrider din körtid med en minut? Vill du bemöta sura kunder som skäller ut dig för att du är sen, även om det inte är ditt fel och de ej förstår trots att du förklarar vad som hänt? Vill du riskera att du inte kommer hem pga långsamtgående fordon som ej visar hänsyn och kön bakom bara växer?

Det är den vardagen en del chaufförer tyvärr få stå ut med, jag tillhör inte dom men även om jag inte gör det förstår jag problematiken de har.
 
Återigen,du kräver att de 90% ska lära sig hur hästar agerar...istället för att de få % som vistas på vägen anpassar sig till den rådande trafiken. Vi ska köra med hänsyn, , det innebär att man inte kräver rätt till väg.

Jag kräver att alla som har körkort förstår att de inte kan påbörja en omkörning om sikten är för dålig. Uppenbarligen var sikten för dålig i det här fallet eftersom bilisten kolliderade med en timmerbil.
 
Jag håller med. Att gå åt sidan är tyvärr en ovanlighet numera. Vi brukar få tampas med moppebilar och det är hopplöst när de vägrar gå åt sidan trots flera möjligheter.
Det är riktigt tråkigt, jag hade en mopedbil i veckan som faktiskt körde in på en p-ficka och släppte förbi. Jag blev riktigt förvånad och var inte sen med att tacka. Har som eget motto att alltid tacka för att visa min uppskattning och förhoppningsvis vill de göra om det igen.
 
Kör jag så långsamt som under 20Km/h så svänger jag in vid varje busshållplats/mötesplats. Håller man då bra avstånd så funkar det ännu bättre. Men grundkraven är ändå lgf skylt (den stora triangeln. och belysning..Har man inte det på ett så långsamt fordon är man oansvarig. Ryttare kan ju sy fast en mjuk på en väst som bärs när man befinner sig på trafikerad väg..billiga led lampor som bakljus drivna av batteri finns också.
Det är vad du gör ja, men andra gör inte likadant - tyvärr.
Vem är det som ska hålla bra avstånd här?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Två personbilar kolliderade på väg 23 i Hästveda – och en stund senare skedde en ny olycka med en personbil med hästsläp. Ingen person...
Svar
0
· Visningar
321
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (Lokaltidningen Avenyn) Tre personer skadades och en häst sprang lös på E6:an efter att en olycka inträffade i höjd med avfarten till...
Svar
0
· Visningar
679
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp