Bukefalos 28 år!

Två månader med Aysu.

Red_Chili

Trådstartare
Nu är det ganska exakt två månader sen min lilla tjockis flyttade hem till mig och jäklar vad mycket som hunnit hända under den här tiden.

Förra sommaren bodde hon hos mig, min lilla Aysu. Jag fick snabbt frågan om jag ville köpa henne men tackade då nej. Att tacka nej till henne visade sig bli något som jag ångrat och grämt mig över i ett år. Det var verkligen hemskt att lämna tillbaka henne till dåvarande ägaren, men jag hade inget annat val.

Det var i mitten av augusti som jag efter mycket om och men lyckades köpa loss henne från förra ägaren. Då hade ägaren självmant kontaktat mig igen för att fråga om jag ville köpa hunden, sedan ångrat sig igen och velat fram och tillbaka i flera veckor. Eftersom hon bodde långt härifrån fick hon mellanlanda på "min" kennel och dagen efter att alla papper var fixade och klara så satte jag mig på tåget för en 12 timmar lång resa dit.

Efter den långa resan möttes jag av den fetaste saluki jag sett. En vän som såg henne någon dag efteråt sa att bilderna "inte gjorde fetman rättvisa"... 22,1kg vägde hon då och var naken på lår, mage och bröst. Klorna var långa och hon var otroligt stressad och nervös.
21207_1376746129.jpg


Jämfört med Wahidah blev det hysteriskt...
1147630_234595556688832_1033342524_o.jpg


Hon vande sig dock snabbt med sin nya livssituation och tyckte framförallt om att ha sällskap av halvsyster Wahidah samt att få sova i sängen.
79505_1377261576.jpg


Efter två veckor hade hon rasat i vikt till 21,4kg. Då hade jag inte gjort mer än att ge mat anpassat för 19kg saluki och gå lite promenader om dagarna. Inte några jättelånga promenader eftersom hennes kondition var så usel, men en del rörde vi på oss ändå.
56376_1377807911.jpg


I början av september märktes det tydligt på alla sätt och vis att hon blivit mer avslappnad, något som även syntes på hennes uttryck. Tyvärr hade jag redan från start misstänkt att något var lite tokigt med hennes kropp och hos fysioterapeuten hittades en muskelskada. Inget som inte kunde bli bra, men det krävdes ändå rehab och noggrann träning och stretching.
25704_1378547147.jpg


Vi har gått promenader där vi tittat på kor:
32780_1378941258.jpg
 
Sv: Två månader med Aysu.

Vi har även umgåtts med en mängd olika hundar, åkt runt och tittat lite på världen, åkt tåg till kenneln igen för att bo där i två veckor, tränat lite tricks osv. Aysu gör allt med enorm glädje och är så rolig att jag skrattar högt åt henne varje dag. Att hon inte alltid bott här känns helkonstigt, för hon är så självklar här. Älskade lilla hunden.

Hon och Wahidah sover även tillsammans (på mig..) och har det mysigt ihop:
15519_1381740495.jpg


Nu ligger hon på ca 18,8kg, är mjuk och smidig i kroppen, har fått enormt mycket bättre päls och ser ut såhär:
19856_1381604931.jpg


Och igår, då fick hon springa lös för första gången sen hon kom till mig. Lite ensamspring i rastgården bara, men åh vad glad hon var!
78702_1382283449.jpg


82272_1382283455.jpg


61432_1382283458.jpg


Nu väntar såklart mer noggrann träning, stretching osv. Om ett tag ska vi även tillbaka till fysioterapeuten för att se hur det går med allt egentligen. Men ja, just nu känns livet bara fantastiskt och åh, jag har fått en så otroligt fin och underbar hund. Jag är (som några av er här vet) otroligt kräsen när det kommer till salukis, men den här lilla damen har verkligen allt jag vill ha i en saluki. Jag älskar hennes mentalitet, hon har en bra exteriör och är bara så... lätt och rolig. Hon är utan tvekan en av de bästa hundar jag någonsin lärt känna och det ska bli SÅ kul att se vad det blir av henne i framtiden. Hon är bara 2 år nu, så vi har hela livet framför oss :love:
 
Sv: Två månader med Aysu.

Vet du vad det första jag tänkte på när jag såg bilderna.. Blicken, på första bilden ser hon ut som, ja jag vet inte vad. Ledsen är fel ord, men finns inte gnista eller liv i den. Sen räcker det med nästa bild (efter två veckor) så har hon fått en helt annan gnista.
Tänk vad två veckor kan göra, med rätt mat och rätt hem :love:
 
Sv: Två månader med Aysu.

Alltid lika roligt att läsa om dina hundar och följa deras utveckling :) De är så fina! Hur stora blir salukis och som någon tidigare frågade, vad är Aysus idealvikt? Hur mycket "ska" de väga ungefär?
 
Sv: Två månader med Aysu.

Fantastiskt:) Det är verkligen underbart att se skillnaden och precis som Grana skrev, så var det blicken jag först såg också. Man blev varm i hjärtat av dina bilder:)
 
Sv: Två månader med Aysu.

*svarar alla samtidigt :p*


Tack :D och jo, blicken har förändrats enormt!

Jag vet inte riktigt vad hon kommer väga när hon är i toppkondition. Jag trodde först att hon skulle väga 19kg, för Wahidah väger 19,5 och även om hon är 1cm lägre i mankhöjd så är hon lite längre och känns större i kroppen. Aysu är en så otroligt liten och nätt tik. När jag frågat andra vad deras små tikar väger så verkar de flesta som är åt det mindre hållet väga 19-20 och några har haft tikar som väger 18kg, de tikarna har dock varit 5-6cm lägre i mankhöjd än vad Aysu är. Så ja, jag får se var det slutar ;) När det kommer till storlek annars så ligger hon på 63cm och salukis ska enligt rasstandarden vara "ungefär 58-71cm".
 
Sv: Två månader med Aysu.

Åh, vilken härlig förändring! Jag älskar att titta på dina bilder, saluki är verkligen en vacker ras! :love:
 
Sv: Två månader med Aysu.

Åh, jag saknar "gillar" knappen. Så vacker och fin hon blivit. Så kul att följa hennes utveckling!! Bra jobbat till er!!
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 649
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel
Dagbok När jag varit ute och snurrat i världen något år, och insett att min plats inte fanns därute heller så bestämde jag mig för att fördriva...
Svar
0
· Visningar
1 350
Senast: miumiu
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 357
Senast: Jamtland
·
Övr. Hund Vill varna för en lång historia men ska försöka göra den så kort det går. Vi(jag och min sambo) Har två hundar, en liten havanais...
2
Svar
28
· Visningar
6 223
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp