Två sadelgjordar i en

Anna Lilja

Trådstartare
Har ett sto som har lite svårt sadelgjordsläge (sadel och gjord glider bak och ja sadeln är utprovad :)) och dessutom varit känslig för sadelgjorden. Har testat olika varianter på gjordar, bla Le Tixerand, olika gjordar med stretch och gjordar utan stretch men inte tyckt att någon fungerat riktigt bra. Min tränare hade en gjord som hon inte längre använde, jag testade den och köpte den sedan. Gjorden består egentligen av två delar, märket heter Pariani, och är Italienskt. I och med att det är två delar kan man spänna de två gjordarna olika mkt vilket är super på mitt sto eftersom hennes mage "sluttar" en del vid sadelgjordsläget. På det viset undviks tryck i ena kanten på gjorden och mot hennes mage och hon verkar mer tillfreds. Gjorden är väldigt stretchig men med "hårdare" stretch än Le Tixerand vilket fungerade bättre på just denna häst. Gjorden jag har är till min hoppsadel och jag är ute efter en liknande till min dressyrsadel. Har någon sett en sån här gjord på marknaden förut? Vad är er erfarenhet?
gjord1.jpg

gjord2.jpg

Senast ändrad:
Sv: Två sadelgjordar i en

Dom såg ju inte så avancerade ut, tillverkningsmässigt menar jag....

Jag fick min gamla hästs specialgjordar tillverkade av Rolf på Stenbergs läder i Stockholm...

28973353.jpg

På henne drogs alla gjordar in under frambenen och orskada stora skav i armhålorna...
Jag testade olika böjda gjordar, breda "antiglid" gjordar m.m m.m.
Men ALLA bara gled in i armhålorna...

Då tog jag en White Bord-penna och la på henne dressyrsadeln och ritade runt hennes mage från sadelgjordsstropparna på ena sidan till stropparna på andra sidan.
Då uppäckte jag att hon verkligen HADE sitt sadelgjordsläge där stropparna hängde ner.... Men.... Vad strecket visade var att under magen fanns det bara ett utrymme på ca 4.5 cm brett, som gick runt under magen där sadelgjorden kunde/skulle ligga för att inte glida fram...

Alltså, det var en supersmal sadelgjord hon behövde... INTE någon bred tryckfördelande gjord för hon hade helt enkelt inte utrymme för...

30608231.jpg

Jaaa, jag VET att hon är lite betestjock, men är man 26 år och har fött några föl och av en ras som genetiskt ger mycket välvda revben... jaaa, då ser man ut så här......

Sv: Två sadelgjordar i en

Hm...det är väl vanliga galoppgjordar till träningssadlar?? kolla på en galoppåterförsäljare om du hittar kortare modeller eller nån som kan tillverka eller korta av dem.

Bra att du hittar nåt som funkar.:O)

miagi

Liknande trådar

Utrustning Erfarenheter, tankar eller jämförelser kring Rambo Micklem Comfort Girth eller Eric le Tixerant? Väger mellan dessa två främst. Har...
Svar
3
· Visningar
436
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få... 2
Svar
21
· Visningar
4 219
Senast: __sofia__
·
Kropp & Själ Ja som topic lyder. Jag har haft det här problemet länge och tänkte be om tips för vilka schampon som funkar för just er (kanske något... 2
Svar
32
· Visningar
5 861
Senast: a1agnlju
·
Utrustning Har en arab med sadelgjordsläge långt fram och mycket trångt vid armbågen. Hennes armbåge slår alltså i sadelgjordar som inte är...
Svar
12
· Visningar
3 560
Senast: Aifos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka