Anna Lilja
Trådstartare
Har ett sto som har lite svårt sadelgjordsläge (sadel och gjord glider bak och ja sadeln är utprovad
) och dessutom varit känslig för sadelgjorden. Har testat olika varianter på gjordar, bla Le Tixerand, olika gjordar med stretch och gjordar utan stretch men inte tyckt att någon fungerat riktigt bra. Min tränare hade en gjord som hon inte längre använde, jag testade den och köpte den sedan. Gjorden består egentligen av två delar, märket heter Pariani, och är Italienskt. I och med att det är två delar kan man spänna de två gjordarna olika mkt vilket är super på mitt sto eftersom hennes mage "sluttar" en del vid sadelgjordsläget. På det viset undviks tryck i ena kanten på gjorden och mot hennes mage och hon verkar mer tillfreds. Gjorden är väldigt stretchig men med "hårdare" stretch än Le Tixerand vilket fungerade bättre på just denna häst. Gjorden jag har är till min hoppsadel och jag är ute efter en liknande till min dressyrsadel. Har någon sett en sån här gjord på marknaden förut? Vad är er erfarenhet?

Senast ändrad: