Två små sår = svullen, varm och halt häst

Det ena såret ser inte alls fint ut, se till att göra rent det ordentligt. Ser varigt ut och KAN vara djupt. Kanske vet ska kolla det till och med så det inte gått för djupt?
:)

Lycka till, sår och svullnader är inte roligt!
 
Det ena såret ser inte alls fint ut, se till att göra rent det ordentligt. Ser varigt ut och KAN vara djupt. Kanske vet ska kolla det till och med så det inte gått för djupt?
:)

Lycka till, sår och svullnader är inte roligt!

Om det är det som ser lite vitt ut som du tänker på så är det inte var utan hud.

Har rengjort ordentligt. Spolat länge och väl med vatten ur slang :)
 
Dina senaste bilder kan jag heller inte se tyvärr. Men min häst är en riktigt känslig sak,så värme och svullnad är småpotatis och vardagsmat för oss. :meh:

Jag har nu lärt mig att behandla minsta lilla sår direkt,grundlig rengöring,sen linda för att skydda. På tidigare hästar hade jag inte ens brytt mig om 90% av såren liknade nuvarandes.

Blev redigt less när jag ställde in ena kvällen med två sår,ett var i princip bara pälsen bortskrapad på med lite lite blod i,inte så det runnit,utan var bara på huden i själva såret,och ett som var en lite större reva,tvättade revan ordentligt men struntade i det lilla,dagen efter var han jättevarm och svullen i hela skenbenet. :meh:

En obehandlad lite djupare reva på insidan av ett framben resulterade i en telefonstolpe i 5 dagar. Dock så blir han inte halt,lite stel men det förstår man iom att han sväller så väldigt,men efter 10 promenad så syns det ingenting längre.

Vissa är känsligare och sväller lätt,medans andra klarar vad som helst.
 
Tips för bilderna: högerklicka och öppna bild i ny flik, då dök dom upp för mig.

Har inte mer att tillägga utöver det som redan skrivits, mer än att det större såret kan ju vara djupt om man har otur, svårt att de med den typen av sår tycker jag, särskilt när man inte vet exakt hur de uppstått. Hoppas det inte uppstår några komplikationer!

Vi hade ett djupare skärsår orsakat av en trådskada, som såg lite ut som ditt, men det gjordes ingen ytterligare behandling än tvätt och omslag för att hålla rent.
 
Nu sitter jag hemma vid datorn så nu kommer bild igen och den här gången skall alla nog kunna se den :)

20150218_094328_54e480399606ee33acc56c9b.jpg


Såhär ser det alltså ut. Han är väldigt varm i hoven och sedan hela vägen upp på kotleden. Lika varmt runt om. Sedan är han ljummen upp till knät.
Svullnaden har gått ner nästan helt. När jag longerade förut var han betydligt mindre halt än igår men fortfarande inte ren.

Har rengjort och packat in benet i ett paket igen. Dels för att undvika att smuts letar sig in och dels för att minska risken för ny svullnad. Min plan är att öppna paketet ikväll och känna hur varmt benet är och hur såren ser ut då för att sedan avgöra om jag skall linda inatt eller låta honom stå utan och lufta såren. Antagligen lindar jag igen. Är rädd att det skall komma in bajspartiklar och kontaminera såren.

Är han fortfarande väldigt varm imorgon bitti så tillkallar jag vet. för att kontrollera. Jag är den typen av hästägare som hellre ringer en gång för mycket. Livrädd för komplikationer! :nailbiting:

Säga vad man vill men de är ju för söta när de är inpaketerade såhär. :love:
20150218_100026_54e4803ee087c33defd3b71d.jpg
 
Min strategi med sår är att ytliga sår behöver luft men om det är eller finns risk för infektion så håller jag dem blöta med antibakteriell salva eller dyl för att såret skall läka inifrån och ut och inte tvärtom eftersom man då riskerar att stänga in en infektion.
Hoppas att det går bra!
 
Lägesrapport:

Värmen i benet har minskat markant. :bow:

Däremot har tempen gått upp. :confused:
Visserligen bara till 38,1. Men ändå.
 
@ztsu vad har hästen i kvällstemp normalt ? Över 38, 3 räknas som feber veterinärt så är din häst inte dålig i övrigt utan pigg , äter, slemhinnor i munnen normala och du vet ca kvällstemp osv så behöver det ju inte innebära att den är sämre men ngn bör ju givetvis se till den utifrån situation och tempa minst morgon och kväll och noga observera hur det ser ut i fråga om skadan .

Det är jobbigt med sjuka/skadade djur :( Nästan mest för mattarnas/hussarnas del ....:(
 
20150219_184055_54e64a239606ee3aa98312dd.jpg

Såhär ser det ut idag. Det är fortfarande varmt runt såren men övrig värme har gett med sig.

När jag förstorar upp bilderna på datorn ser det, precis som @Bufera skriver några inlägg upp, ut som att det är var i det övre såret. När jag tvättar och tittar på det IRL så att säga, då ser det mer ut som någon typ av vävnad. Har jag fel på mina ögon? :confused:
 
@ztsu vad har hästen i kvällstemp normalt ? Över 38, 3 räknas som feber veterinärt så är din :Dhäst inte dålig i övrigt utan pigg , äter, slemhinnor i munnen normala och du vet ca kvällstemp osv så behöver det ju inte innebära att den är sämre men ngn bör ju givetvis se till den utifrån situation och tempa minst morgon och kväll och noga observera hur det ser ut i fråga om skadan .

Det är jobbigt med sjuka/skadade djur :( Nästan mest för mattarnas/hussarnas del ....:(

Idag var tempen på 37,9 så han ligger nog däromkring. Han är ju rätt ny hos mig, så jag hade inte kommit mig för att ta normaltemp innan detta hände.

Han är pigg och glad som vanligt. Idag hade han tydligen dragit några rejäla repor i hagen så sådär värst jätteont verkar han inte ha. :D
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Har ett fullblod som får småsår lite då och då. Vissa sår läker men andra sår får som stenhårda skorpor som inte ramlar av som de...
Svar
6
· Visningar
751
Senast: Fazeem
·
Hästvård Hej! Är kanske något onödigt smånojjig nu. Har haft häst i knappt 1års tid så hästägare grejen är något nytt för mig när det kommer till...
Svar
3
· Visningar
851
Senast: MiniLi
·
Hästvård Min treåring kom igår in med en KRAFTIGT svullen has. Han är halt, något varm men inte märkbart öm vid beröring. Inga som helst sår...
2
Svar
28
· Visningar
3 366
Senast: jakobe
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 116
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp