Två små sår = svullen, varm och halt häst

ztsu

Trådstartare
Tog in pålle från hagen och det första jag såg var hans svullna framben. Han var märkbart mycket varmare på det benet och värmen gick nästan hela vägen upp till knät. Även svullnaden går upp till knät. Han har två sår, ett är ungefär 3cm långt och det andra är väldigt litet. Longerade honom lite snabbt för att se om han var halt, vilket han såklart var. Synbart i v. varv och väldigt mycket mer i h. varv.

Hur skall jag ta hand om detta på bästa sätt?
Har ju tagit hand som småsår förut såklart, men inga där hästen varit varm och svullen..
Det är inga stora sår som sagt, han har antagligen trampat sig själv med brodden. Men är det vanligt att svullnaden och värmen vandrar uppåt sådär? Jag är livrädd för lymfangit. :nailbiting:

2015-02-17_190419_54e38ddc2a6b2239e4e82982.jpg

Värmen går upp till det svarta sträcket ungefär, och såren är där de rosa prickarna är. Den övre pricken är det större såret. Som ser ut såhär:

20150217_171858_54e38de82a6b223a2ed182e9.jpg
 
Aj, ser djupt ut? Den här sidan tycker jag var jättebra: http://www.hastsverige.se/sarbehandling.html
Sen vet jag inte riktigt hur han skulle kunnat trampa sig med brodden, jag bara tänker att om han gjort det är det inte helt omöjligt att han vrickat till sig samtidigt för han måste ha trampat ganska konstigt då? Hoppas det blir bra snart!
 
Tog in pålle från hagen och det första jag såg var hans svullna framben. Han var märkbart mycket varmare på det benet och värmen gick nästan hela vägen upp till knät. Även svullnaden går upp till knät. Han har två sår, ett är ungefär 3cm långt och det andra är väldigt litet. Longerade honom lite snabbt för att se om han var halt, vilket han såklart var. Synbart i v. varv och väldigt mycket mer i h. varv.

Hur skall jag ta hand om detta på bästa sätt?
Har ju tagit hand som småsår förut såklart, men inga där hästen varit varm och svullen..
Det är inga stora sår som sagt, han har antagligen trampat sig själv med brodden. Men är det vanligt att svullnaden och värmen vandrar uppåt sådär? Jag är livrädd för lymfangit. :nailbiting:

2015-02-17_190419_54e38ddc2a6b2239e4e82982.jpg

Värmen går upp till det svarta sträcket ungefär, och såren är där de rosa prickarna är. Den övre pricken är det större såret. Som ser ut såhär:

20150217_171858_54e38de82a6b223a2ed182e9.jpg


Det här brukar vara olika på olika hästar, de är olika känsliga helt enkelt.
En av mina är den känsliga typen, han hade lätt sett ut som din och antagligen varit ännu mer tjock över kotan.

Jag brukar gör rent med tvål och vatten och sedan lägger jag på ett rent bandage, av en sort som sitter kvar utan att stasa eller ge skav, beror också lite på häst och hur såren sitter.
Ofta tar jag ett varv från min bomullsrulle närmast huden, runt hela benet för att skydda mot lindan och en vetflexlinda runt det, sitter bra i hagen. Eller en vanliga fleecelinda med en ren pad närmast benet.
Se till att bomull/vetflex alternativt pad och fleece går ned förbi såret för poängen är att det inte kommer in torv/spån/lera etc. Byt morgon och kväll. Är det inget allvarligt bör svullnaden ge sig rätt snabbt, efter ett halvt dygn, och hästen bör inte vara halt längre om den inte fått en smäll samtidigt som såret uppstod.
I min hästs fall behöver jag linda rätt länge, tills såret är ordentlgt läkt, men jag vet att mina andra häst och de allra flesta klarar sig ändå, beror på hur känsliga de är.
Många lindar inte alls och generellt är det bra att lufta sår.
Tempa och får hästen feber så ta ut veterinär för då kan det vara början till lymfangit.
Lycka till!
 
Det här brukar vara olika på olika hästar, de är olika känsliga helt enkelt.
En av mina är den känsliga typen, han hade lätt sett ut som din och antagligen varit ännu mer tjock över kotan.

Jag brukar gör rent med tvål och vatten och sedan lägger jag på ett rent bandage, av en sort som sitter kvar utan att stasa eller ge skav, beror också lite på häst och hur såren sitter.
Ofta tar jag ett varv från min bomullsrulle närmast huden, runt hela benet för att skydda mot lindan och en vetflexlinda runt det, sitter bra i hagen. Eller en vanliga fleecelinda med en ren pad närmast benet.
Se till att bomull/vetflex alternativt pad och fleece går ned förbi såret för poängen är att det inte kommer in torv/spån/lera etc. Byt morgon och kväll. Är det inget allvarligt bör svullnaden ge sig rätt snabbt, efter ett halvt dygn, och hästen bör inte vara halt längre om den inte fått en smäll samtidigt som såret uppstod.
I min hästs fall behöver jag linda rätt länge, tills såret är ordentlgt läkt, men jag vet att mina andra häst och de allra flesta klarar sig ändå, beror på hur känsliga de är.
Många lindar inte alls och generellt är det bra att lufta sår.
Tempa och får hästen feber så ta ut veterinär för då kan det vara början till lymfangit.
Lycka till!

Tack!

Funderade just på om jag skall åka ut till stallet igen och linda över natten för att försöka få svullnaden att gå ner. Jag har bomull på rulle och vetflex, men den vanliga gasbindan verkar ha flugit sin kos. Kan jag dra vetflex direkt på bomullen?
 
Tack!

Funderade just på om jag skall åka ut till stallet igen och linda över natten för att försöka få svullnaden att gå ner. Jag har bomull på rulle och vetflex, men den vanliga gasbindan verkar ha flugit sin kos. Kan jag dra vetflex direkt på bomullen?
Jadå.
 
0702
Aj, ser djupt ut? Den här sidan tycker jag var jättebra: http://www.hastsverige.se/sarbehandling.html
Sen vet jag inte riktigt hur han skulle kunnat trampa sig med brodden, jag bara tänker att om han gjort det är det inte helt omöjligt att han vrickat till sig samtidigt för han måste ha trampat ganska konstigt då? Hoppas det blir bra snart!

Jag tänker att han har trampat med motsatt framben? Han kan ju ha gått omkull i hagen också förstås, eller blivit trampad av någon annan. Omöjligt att sia om.

Har precis bestämt mig för att åka ut igen och linda det över natten. Tack för länktips! :up:
 
Lägg en dambinda på såret så slipper du få in bomull i såret och så fastnar inte bindan heller i såret .

Tack för ett suveränt tips. :up:

Ring och rådfråga veterinär och beskriv det hela ? Det kostar inget .

Jag vet att veterinärerna här omkring har väldigt mycket att göra så jag ringer helst inte till dem när det är jour, om det inte verkligen är akut.
 
Nu har jag varit i stallet igen och gjort rent än en gång och lindat med bomull (med en binda under :D) och vetflex, så nu har han ett fint litet paket runt benet.

Han är väldigt varm vid ballarna, varm vid såren och ljummen upp till knät. Svullnaden var som förut.
Tidigare verkade han inte bry sig när jag gjorde rent men nu var han påtagligt påverkad när jag spolade rent.
 
[QUOTE="ztsu, post: 16852488]

Jag vet att veterinärerna här omkring har väldigt mycket att göra så jag ringer helst inte till dem när det är jour, om det inte verkligen är akut.[/QUOTE]


Nej jourtimmar undviks om det är allmänna råd och inte akut som du säger .
Fast veterinärerna har betalt för att de jobbar med detta och utöver det vill de ju att hästarna behandlas på klokaste och bästa sätt läkningsmässigt så självklart utifrån din egen del och osäkerhet runt vad som är bäst för hästen kan du ringa och rådfråga dem ?

Ring i morgon bitti med frågorna ?
 
Svullnaden har gått ner under natten men han är fortsatt varm. Väldigt varm från hoven upp på kotleden och ljummen upp mot knät.

Såren ser fina ut tycker jag men jag ska klippa runt dem nu. 37,7 i temp.

Är i valet och kvalet om jag ska be en vet. komma och titta på honom.
 
Svullnaden har gått ner under natten men han är fortsatt varm. Väldigt varm från hoven upp på kotleden och ljummen upp mot knät.

Såren ser fina ut tycker jag men jag ska klippa runt dem nu. 37,7 i temp.

Är i valet och kvalet om jag ska be en vet. komma och titta på honom.

Står han inne eller går han i hage?
Ser han ut att röra sig rent idag?
Tänkte om det blivit någon stukning i samband med skadan?
Ring och prata med veterinären så får du säkert bra svar!
 
20150218-094336
20150218-094336

Står han inne eller går han i hage?
Ser han ut att röra sig rent idag?
Tänkte om det blivit någon stukning i samband med skadan?
Ring och prata med veterinären så får du säkert bra svar!

Jag har släppt honom i paddocken nu så han kommer undan leran. Han är halt när han travar.

Har rådfrågat vet. men fick inga direkta svar. Han verkade stressad.
 
Har som sagt klippt, tvättat, lindat igen och nu släppt honom i paddocken för att komma undan leran. Åker tillbaka i eftermiddag och kollar läget då, och är han fortfarande jättevarm kanske det är idé att ringa ut vet. imorgon bitti?

Tycker såren ser fina ut iaf.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Har ett fullblod som får småsår lite då och då. Vissa sår läker men andra sår får som stenhårda skorpor som inte ramlar av som de...
Svar
6
· Visningar
750
Senast: Fazeem
·
Hästvård Hej! Är kanske något onödigt smånojjig nu. Har haft häst i knappt 1års tid så hästägare grejen är något nytt för mig när det kommer till...
Svar
3
· Visningar
850
Senast: MiniLi
·
Hästvård Min treåring kom igår in med en KRAFTIGT svullen has. Han är halt, något varm men inte märkbart öm vid beröring. Inga som helst sår...
2
Svar
28
· Visningar
3 365
Senast: jakobe
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 116
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp