Två tyglar till gag-bett - hur?!

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Kafferosta
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 2 629
K

Kafferosta

Hej!

*Jag undrar hur man i praktiken rider med två tyglar till ett "vanligt" gagbett? Hur håller man tyglarna i händerna och hur lättar man på den ena tygeln (den som går "genom" bettet sas) men inte den andra, om ni förstår?

:confused:

*Om man önskar "gag-effekten", behöver man den ju direkt och då måste man ju alltså snabbt korta den tygel som är är fäst till sidostyckena (om den är slakare)..?

*Om man inte rider konstant med "gag-tyglarna", utan med de tyglar som är fästa i själva bettringen - hur "slaka" bör de vara under ridningen?

Mvh / en ngt förvirrad Tessan

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Två tyglar till gag-bett - hur?!

Jag skulle ha samma tygelfattning som vid ridning på kandar, och låta gag-tygeln vara stångtygeln.

Jag skulle ha samma tygelfattning som vid ridning på kandar, och låta gag-tygeln vara stångtygeln.

Har du lust att förklara/utveckla ditt svar till lite enklare termer - har nämligen aldrig ridit med varken kandar eller två tyglar :angel:

Mvh Tessan

Bridongtygeln (den du har fast i bettringen) har du som vanligt, mellan lill- och ringfingret. Stångtygeln (den med gageffekt) har du snäppet över, mellan ring- och långfingret.

Ok, tack.. en urfånig fråga men tummen placerar man.... över bridongtygeln??

Precis som sorbe säger, eller så kan man ha stångtyglen (i det här fallet sidstyckestyglen) löpandes in i handen ovanifrån som vid tömkörning, då måste man göra ett medvetet val varje gång man tar i tygeln...

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Så var fyra dagars ridkurs avklarad. Och det var väl den mest självförtroendesänkande ridaktivitet jag har gjort på länge. Till och med...
Svar
0
· Visningar
1 180
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok På grund av att jag inte kommer att kunna rida min ordinarie lektion nästa vecka så blev det två lektioner denna vecka. Nästan två...
Svar
0
· Visningar
374
Senast: cassiopeja
·
Utrustning Jag har ett treårigt halvblod som börjat med en väldigt ful ovana. Han drar bak tungan så den hamnar helt hoptryckt långt innanför... 2
Svar
34
· Visningar
4 026
Senast: Maja_Kandi
·
Ridning Jag blir snart dum i huvudet av detta konstanta sökandet efter det perfekta bettet! Kan det inte bara stå "Bambilino ta det här bettet"... 2 3
Svar
44
· Visningar
7 561
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka