Två veckor för sent?

Sv: Två veckor för sent?

Min tanke när jag läser det du skriver är att du har en massa trevligheter framför dig! Först att åka till Spanien och sedan en liten underbar valp:love: som väntar här hemma. Inget svar på någon fråga.....bara en uppmaning att njuta av livet!

Som så många andra säger så tror jag att det kommer gå alldeles utmärkt att få hem valpen lite senare!

Jag själv fick se min ena hund första gången vid 12 veckor när han lämnades av vid min dörr av uppfödarens dotter! Jag har inte alls känt att jag missat något! Den hunden och jag har nog bättre kontakt än min första hund som jag var och hälsade på flera gånger och fick hem vid 8 ½ vecka.

Lycka till med din hund!

Min tanke när jag läser det du skriver är att du har en massa trevligheter framför dig! Först att åka till Spanien och sedan en liten underbar valp:love: som väntar här hemma. Inget svar på någon fråga.....bara en uppmaning att njuta av livet!

Bästa svaret av alla :love:

Tack! Själv är man lite uttråkad med förkylning och regn utanför och då är det härligt att läsa om glada saker..

Jag har fått hem hundar vid alltifrån 8 v till ca 2 års ålder, och det har alltid fungerat lika bra faktiskt. Det enda som kan vara en nackdel med att få hem en vuxen hund är att flocken kanske inte accepterar dom hur som helst, men det är ju inget problem för dig ändå just nu.

Ur min senaste kull har några valpar flyttat vid 4-5 mån ålder, och deras flytt har faktiskt gått lättare & smidigare än vad jag varit med om för många som flyttat tidigt (8-9v).

Visst är dom alldeles underbart söta som små, men jag föredrar faktiskt att få hem dom lite äldre numera :D

TACK, för ett helt underbart råd! :D Det har du alldeles rätt i, har bara knappt vågat göra det, för jag har svårt att tro att allt är sant, men börjar så smått inse hur lyckligt lottat jag är och att jag bör sluta oroa mig och njuta istället!^^

Kram på er!

Jag har har fått hundar när det varit 8veckor, 4månader, 6månader och 6år.

De som bondat med mig snabbast var de som var 6månader (på ont!) och den som var 6år. Den äldre tiken hälsade snabbt på valpen när hon kom hem och gick sen rakt fram till min säng och rullade ihop sig och sov på min kudde.
Hon var hemma helt enkelt.
6månadersvalpen var gräsligt bunden vid mig, det tog flera veckor innan han slutade protestera för att jag gick på toa och att gå någon annanstan var det inte tal om.

Den enda jag "valde" helt på egen hand var 6års tiken. 4 månaders valpen blev lämnad vid dörrn med en säck hundmat, 8veckors valpen var gemensamt beslut av mig och uppfödaren och 6månaders valpen bestämde uppfödaren. Jag har älskat dom alla!

Så ha en riktigt trevlig semester och valptid!

Jag hämtade min när han var 11 veckor.

Inga problem, snarare fördelar.

/migo

*kl*

Angående att träffa valparna och välja en så är det som sagt ett lotteri vilken valp som är piggast när just du är där.
När vi skulle hälsa på och välja vår valp var det EN som var vild och vaken och helt tokig på att hälsa på oss. Det var dock en tik, och vi skulle ha en hane.. :crazy: så vi fick sitta där med två svarta, lurviga, i princip identiska sovande pälsklumpar :rofl: hur väljer man? Ole-dole-doff?

Tror som sagt att uppfödaren är den som bäst kan avgöra vilken som passar bäst.

Ja, glömde visst svara på det på de tidigare liknande inläggen.:)
Det är bestämt så att uppfödaren ska se vilken hon tror kommer passa mig efter min beskrivning av vad vi är för familj och vad vi vill ha, men eftersom hon bett mig att gärna dyka upp även innan hämtningen, så känner jag mig en aning "oseriös" eller vad man ska säga, som antagligen inte kommer kunna göra det..:/

Det spelar absolut ingen roll, inte för hunden iallafall. jag hämtade min senaste vid 9 veckors ålder och önskade en vecka senare att jag väntat lite längre, eftersom jag inte fick sova i stort sett något. Köpte min första valp väldigt sent, han var 4 månader, men hans mamma hade uppfostrat honom, så han var i stort sett rumsren när jag fick honom. så oroa dig inte för det.

Lycka till. :D

Jo men att du dyker upp innan är ju inga garantier för att du hinner känna av hunden.

Vet en tjej som ville ha en hund med mycket av allt i. Uppfödaren valde ut den men valpen låg och sov precis hela tiden vid de tre tillfällen hon var på besök. Hon fick hem en hund som hon bara hade sett sovandes och fick vackert sätta hjärnan på snabbtänkthet och damma av de snabba dojorna. Hon har mig veterligen inte haft några klagomål på hunden utan tvärtom, varit mycket nöjd :D

Vi hämtade vår valp när hon var 6 månader. Känner inte som att vi missat en massa saker. 2 veckor borde absolut inte spela någon roll.

Jo men att du dyker upp innan är ju inga garantier för att du hinner känna av hunden.

Vet en tjej som ville ha en hund med mycket av allt i. Uppfödaren valde ut den men valpen låg och sov precis hela tiden vid de tre tillfällen hon var på besök. Hon fick hem en hund som hon bara hade sett sovandes och fick vackert sätta hjärnan på snabbtänkthet och damma av de snabba dojorna. Hon har mig veterligen inte haft några klagomål på hunden utan tvärtom, varit mycket nöjd :D

Precis som många av er säger så kan man som valpköpare inte avgöra personligenheten på valpen vid dom få tillfälle man är där. Utan berätta VAD du vill ha och vad du förväntar dig av valpen till uppfödaren och lita på att den kan hjälpa dig att välja rätt valp.
Den ser valparnas personlighet och egenskaper på ett helt annat vis än valpköparen gör.

Och själv tycker jag att det är lagom att hämta hem valpen allt från 8 veckor till 8 månader. Som uppfödare så ser du hellre att valpen stannar hos dig några extra veckor om köparen ska göra något. Än att valpen "dumpas" hos en helt okänd människa undertiden som köparen gör något annat.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 468
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har i dagsläget tre hundar, en 11-årig labradorblandning, en 8-årig storpudel och en 3-årig... 2
Svar
23
· Visningar
2 106
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
2 619
Senast: Otherside
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som... 2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 995
Senast: Maniac123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp med diarré?
  • Valp 2025