Tvätta leriga ben

I England där problemen med mugg och dylikt är mycket värre än i Sverige rekommenderar man inte att spola av benen med vatten eftersom det blöter ner och kyler värre än leran. Istället rekommenderas hellånga mudboots som byts ut ofta till hästar med problem. Det har forskats på detta men jag har tyvärr inga länkar. Kan hjälpa att googla på Mud fever för den som är sugen.

Alltså, har inte hästarna problem så nöj dig med att borsta. Dock viktigt att gå igenom hovskägget så att du faktiskt har koll på hur huden under mår.
 
Jag tvättar enbart om jag behöver använda utrustning som ligger emot där det är blöt lera eller om hovslagaren ska komma och hästen är lerig. Jag borstar aldrig över blöt lera oavsett var det sitter.

Vi har spolspilta med varmvatten. Jag tvättar alltid hästen i lagom ljummet vatten, ffa om jag ska spola högre än knä/has.
 
Spolar aldrig benen. Skulle jag vilja hade jag gjort det med kallvatten. Så länge hästen inte har hudproblem tror jag mer på att inte vara där och peta en massa. Pälsen är alltid torr och ren längst in så jag borstar istället bort lera när det är torrt så att pälsen återfår sin funktion istället för att vada ihoptorkad. När den är blöt fungerar den ju bara precis som den ska, yttre lagret är blöt/smutsig och mer väta/smuts rinner av.
 
Spolar extremt sällan, har lösdriftshästar (med tillgång på stall) och del av hagen är träskmark så de kan ibland bli rejält leriga om benen... Varmblodiga ridhästar. I de enstaka fall någon faktiskt fått mugg så har det räckt att spola och tvätta med lactacyd 1-2 ggr i veckan.

OM jag spolar så gör jag det ENDAST med kallvatten - fick lära mig det för många år sedan, att varmvatten på leriga ben ökar risken för mugg pga bakterierna gillar värme och porrarna (osäker om det heter så på svenska) i huden öppnar upp sig när det blir varmt och blir mer mottagliga för angrep från bakterier/svamp/etc.
 
Hej!
Hur ofta tvättar ni hästens ben och hovar nu när det är så lerigt i hagarna?

Vi har uteboxar med stallgång klädd med vindnät och inte rinnande vatten i stallet. Hade kunnat ta vattenslangen men känns ju inte så snällt när det bara är någon plusgrad. Detta gör att jag få ta med vatten inifrån vilket blir lite bökigt och då blir det inte av så ofta.

Hästarna står inne nattetid och då borstar jag benen så rena som det går, men är osäker på om det räcker. Har hört vissa som spolar av benen vid varje insläpp men det känns som det är lite väl onödigt. Hur gör ni? Vad är att rekommendera?

(En ponny med ganska mycket hovskägg och päls på benen och två med ganska lite varav den ena har haft problem med mugg hos förra ägaren. Dock inget vi märkt av)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
10 825
Senast: svea
·
Hästvård Hej, Nu är det så att mitt sto svullnar upp i benen när hon står still och jag vill bolla lite tankar hur allvarligt ni tror det är...
2
Svar
20
· Visningar
4 296
Senast: Nepenthe
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok (VARNING! Det här kommer att handla om mens. Ingående, detaljerat, närgånget och kladdigt. Är du det minsta känslig bör du sluta läsa...
2
Svar
33
· Visningar
7 403
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag stöter på en del vilda djur i skogarna där jag bor. De flest har jag fått nåt slags förhållande till och vet på ett ungefär hur de...
Svar
1
· Visningar
1 782
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp