Tvätta skapet på vallack

Osäker på om urinsten är rätt ord?
Det jag tror Mackan menar är "proppar"/"stenar" som sitter fast i mynningen till urinröret och som man får peta loss under sedering. Och dessa kan uppkomma av långdraget klet såvitt jag förstått.

Helt korrekt - jag menar sk "kristaller" . Dåligt och slarvigt kommenterat av mig tidigare !
 
Min vallack STINKER. Han tillverkar kopiösa mängder klet i skapet. Det är min första vallack men jag vet många som inte rör skapet och aldrig får ngåra problem (testat det på min också, det funkar inte). Om skapet får stå utan ordentlig urtorkning i 2-3 veckor och man sticker in fingrarna framför snoppen så ser det ut som man tryckt ner dem i en fettburk. Hur gojset luktar ska vi inte tala om.
Jag har kommit så långt så jag får torka ur skapet men jag får inte röra snoppen. Han är mycket norgrann med att dra in den långt. Ett par gånger har jag kunnat peta loss lite skit när han hängt ut den med förhuden kvar över. Då har jag fått sticka in fingrarna och försiktigt peta bort några skorpor. Det här räcker dock inte på långa vägar. Igår råkade han hänga ut den och den är helt inkapslad i stenhårda bitar. De på skaftet sitter ganska lös så jag skrapade lätt med fingrarna och fick med det bort massor innan han drog in den igen. Runt kanten på penishuvudet vet jag att det sitter tjocka stenhårda avlagringar. De får jag aldrig röra troligen gör det ont om jag petar där då de sitter fast, hårt.
Vad gör jag? Jag måste ju kunna hålla rent. Problemet handlar altså inte om att han sparkar och bråkar, även om han tydligt visar obehag då jag rör själva penisen, utan om att han hissar upp paketet så det bara blir ett stort hål att stoppa in handen i. Det i kombination med överproduktionen (troligen morsarv hon hade alltid mycket gojs vid juvret). Jag har funderat på att ta hjälp av veterinär för att få en storrengöring men det hjälper ju inte eftersom det kommer byggas på i mycket rask takt igen. Innan det måste jag altså ha en plan för den löpande skötseln.


Kontakta en veterinär och be om en undersökning av skapet. Det bildas "klet" som lukar inte så gott i våra näsor. I tjockare o tunnare varianter. Men oftast är det helt normalt och det är inte meningen att vi människor skall var där och tvätta varken med olja eller annat om inte det är något som skall göras rent ex infektion. Så boka ett veterinär besök till din häst och be att de undersöker skapet och utgå sen från vad undersökningen visar.
Med vänlig hälsning
Pudlan




.
 
Två problem. Jag har inte dödslängtan och vi har inget varmvatten i stallet.
För övrigt löser inte vatten gojset som består av fett.

Jag har tvättat ur på de vallackar det har behövts på, när det blir svart klet, luktar äckligt och när skapet blir lite svullet och varmt. Har alltid använt ljummet vatten, en svamp och lactacyd som är mild tvål. Det gör inget att de drar upp snoppen, det brukar bli rent ändå.
Efter att jag har tvättat brukar det hålla sig bra länge, flera månader minst.
Sen vet jag att man inte ska tvätta i onödan och det kan vara så att de har en infektion, då behöver en veterinär antagligen titta på det.

På min lite äldre valack får jag in halva underarmen när jag tvättar, han tycker det är jätteskönt och jag tycker det är skitäckligt. :D Unghästen har aldrig blivit tvättad men det behövs nu eftersom han har ovanan att kissa med snoppen inne ibland :crazy: Honom tog det ett år innan jag ens fick peta på skapet så jag kommer få ta tvättningen i små etapper antagligen.
Men ofta tycker jag dom visar väldigt tydligt om dom tycker det är skönt att man tar bort skit eller inte.
 
Nu har jag gojsat in barnolja och så torkar jag ur det ikväll. Med tanke på hur min hand såg ut efter att ha försökt peta runt där inne så kan jag garantera att det löser upp skiten bra. Får se hur det ser ut sedan så tar jag det därifrån.
 
Osäker på om urinsten är rätt ord?
Det jag tror Mackan menar är "proppar"/"stenar" som sitter fast i mynningen till urinröret och som man får peta loss under sedering. Och dessa kan uppkomma av långdraget klet såvitt jag förstått.

Då är jag med. :)
 
Nu har jag gojsat in barnolja och så torkar jag ur det ikväll. Med tanke på hur min hand såg ut efter att ha försökt peta runt där inne så kan jag garantera att det löser upp skiten bra. Får se hur det ser ut sedan så tar jag det därifrån.
Jag tror inte du ska/behöver torka ur det. Gå på med mer olja bara, varannan dag typ, tills allt löst sig. Om du torkar ur blir det ju "torrt" igen och det kan fortsätta kleta fast sig där inne.
Jag har iaf aldrig torkat bort oljan efteråt och det har blivit jättebra.
 
Inte urinsten men "bönor" kan bildas av kletet och ligga och skava. Så det kan vara bra att rengöra med olja för att kontrollera att inga bönor bildas. Min vet fick göra det på min under sedering.

Han blir kletigare när han står still mycket (lösdrift, men är det halt gör dom inte många knop).
 
Jag tror inte du ska/behöver torka ur det. Gå på med mer olja bara, varannan dag typ, tills allt löst sig. Om du torkar ur blir det ju "torrt" igen och det kan fortsätta kleta fast sig där inne.
Jag har iaf aldrig torkat bort oljan efteråt och det har blivit jättebra.
Du kan ha rätt. Nu torkade jag ur det och idag när han släppte ut hela paketet dåg snoppen betydligt renare ut än före oljeinpackningen. Jag fick ut rejält med kladd när jag torkade så massor försvann men snoppen rörde jag inte då han drog in den ordentligt som vanligt. Planen är att gojsa in mer olja men då det varit lite väl kallt och flaskan legat i bilen måste jag få lite värme på den innan det är aktuellt.
 
Smegmasten kallas de stenar som kan bildas runt urinröret av kletet (smegma) Det kan göra riktigt ont och hästen får problem med kisseriet, så man vill att det hålls rent. Bara att tvätta med ljummet vatten, massor med bomull och gummihandskar på
 

Liknande trådar

Hästvård Inköpt i nov -07. Fd galoppör, löpt flitigt i många år (sprungit in en halv miljon). Ingen skadehistorik jag känner till, förutom fula...
2
Svar
23
· Visningar
4 490
Hästvård Hästen lyckades med 'något' i hagen i mitten av mars, och lyckades skapa sig fina sår på sina ben (VF och HB), inte varit synbart halt...
2
Svar
20
· Visningar
3 208
Senast: Alexandra_W
·
Utrustning Upptäckte litet område med skav långt bak på manken på min häst. Ingen tufsig päls, vad jag kan komma ihåg, men lite grå fläckar där...
Svar
3
· Visningar
2 083
Senast: Ray
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp