Bukefalos 28 år!

Tvättmaskin med högerhängd lucka.

Rie

Trådstartare
Någon som har en nyare sådan?
Vad är det då för något märke och modell?

Låset till luckan på vår maskin har gått sönder och jag har inte lyckats få upp den, trots metrev och instruktioner från både Kundservice och Youtube.
Om vi måste köpa ny tvättmaskin så bör lyckan vara högerhängd då de annars blir oerhört opraktiskt i tvättstugan.

Nuvarande, och den förra, maskinen är högerhängd, men nu verkar det bara finnas vänsterhängda på marknaden enligt den affär jag var in i.
Jag frågade om några gick att hänga om till höger och de skulle kolla det.
Jag håller tummarna för det.

Sedan vill jag verkligen få upp luckan ändå, då det är tvätt i maskinen. Lyckligtvis torr smutstvätt men jag vill gärna ha kvar det.
 
Vad har ni för maskin?
Går det inte att dra i sprintern bakom luckan i nederkant? Eller er maskin kanske inte har en sån?
 
Om maskinen ändå ska skrotas, så går det säkert att med våld och en kofot bryta upp luckan och finns inte maskin med högerhängd lucka att hitta, så satsa på toppmatad.
 
Någon som har en nyare sådan?
Vad är det då för något märke och modell?

Låset till luckan på vår maskin har gått sönder och jag har inte lyckats få upp den, trots metrev och instruktioner från både Kundservice och Youtube.
Om vi måste köpa ny tvättmaskin så bör lyckan vara högerhängd då de annars blir oerhört opraktiskt i tvättstugan.

Nuvarande, och den förra, maskinen är högerhängd, men nu verkar det bara finnas vänsterhängda på marknaden enligt den affär jag var in i.
Jag frågade om några gick att hänga om till höger och de skulle kolla det.
Jag håller tummarna för det.

Sedan vill jag verkligen få upp luckan ändå, då det är tvätt i maskinen. Lyckligtvis torr smutstvätt men jag vill gärna ha kvar det.
Funkar maskinen bra i övrigt kanske det är värt att bara byta eller med lite tur bara justera lucklåset? Det borde inte vara så svårt.
 
Annars har Cylinda tvättmaskiner som går att byta sida på luckhängningen

https://www.cylinda.se/produktbladpdf/9205371/true
Var tydligen en torktumlare men Cylinda verkar ha tvättmaskiner som är högerhängda

105671_1_fab471fa2f3ab8f8b942cfb25eb78aa7.jpeg
 
Har en Miele som är högerhängd, det var viktigt när vi köpte. Går ofta att sortera på det när man letar online.
 
Funkar maskinen bra i övrigt kanske det är värt att bara byta eller med lite tur bara justera lucklåset? Det borde inte vara så svårt.
Det är ju det som är svårt. Det går ju inte öppna luckan.

Svar från LGs Kundservice efter att jag angett modellnumret: "Det låter som att handtaget har gått sönder. Det enda sättet för att få uppluckan är att runt krokfästet i dörren med en fiskelina, dra sedan upp fiskelinan för att få upp dörrmekaniken".

När (om!) man väl fått upp luckan så borde det inte vara så svårt att byta en trasig sak, om den går att köpa. Sambon kommer hem om någon dag, jag hoppas att han lyckas bättre. På de nyare LGmaskinerna finns en nödöppnare i luckan längst ned, men vår maskin har inte det.
 
Har en Miele som är högerhängd, det var viktigt när vi köpte. Går ofta att sortera på det när man letar online.
Miele var det enda märke jag hittade som är högerhängda när jag googlade, men uppenbarligen finns det fler än så enligt svar i denna tråd :).
Ingen i vår stad som säljer Miele dock, vad jag vet.
Kan luckan till din öppnas helt, dvs läggas mot maskinen?
Det behöver vi, då passagen till annat rum är framför maskinen.
(Vem gör en liten tvättstuga med fem (!!) dörrar)
 
Om maskinen ändå ska skrotas, så går det säkert att med våld och en kofot bryta upp luckan och finns inte maskin med högerhängd lucka att hitta, så satsa på toppmatad.
Maskinen är under en tvättbänk som om vi ska ha toppmatad måste vi offra den.
Så det är inte aktuellt i dagsläget, men tack för tipset.
 
Det är ju det som är svårt. Det går ju inte öppna luckan.

Svar från LGs Kundservice efter att jag angett modellnumret: "Det låter som att handtaget har gått sönder. Det enda sättet för att få uppluckan är att runt krokfästet i dörren med en fiskelina, dra sedan upp fiskelinan för att få upp dörrmekaniken".

När (om!) man väl fått upp luckan så borde det inte vara så svårt att byta en trasig sak, om den går att köpa. Sambon kommer hem om någon dag, jag hoppas att han lyckas bättre. På de nyare LGmaskinerna finns en nödöppnare i luckan längst ned, men vår maskin har inte det.
På min skall spärren tryckas åt sidan, inte uppåt. Tar man av överdelen på tvättmaskinen tror jag det är ganska enkelt att öppna luckan från insidan.
 
På min skall spärren tryckas åt sidan, inte uppåt. Tar man av överdelen på tvättmaskinen tror jag det är ganska enkelt att öppna luckan från insidan.
Tack för tipset. Har du en LG maskin?
Konstigt att inte Kundservice sa det då.
Vågar mig inte på det själv, väntar tills sambon kommer hem.
 
Tack för tipset. Har du en LG maskin?
Konstigt att inte Kundservice sa det då.
Vågar mig inte på det själv, väntar tills sambon kommer hem.
Det är en av elkedjorna eget märke men tror att de tillverkades av LG, det är dock en riktigt gammal, 20 år, så det är inte alls säkert att din har samma typ av lås.

Lite dumt för man ser ju inte åt vilket håll spärren går utan att ha luckan öppen. Kanske en bildgoogling på modellbeteckning och lucklås (på engelska) ger något?
 
Miele var det enda märke jag hittade som är högerhängda när jag googlade, men uppenbarligen finns det fler än så enligt svar i denna tråd :).
Ingen i vår stad som säljer Miele dock, vad jag vet.
Kan luckan till din öppnas helt, dvs läggas mot maskinen?
Det behöver vi, då passagen till annat rum är framför maskinen.
(Vem gör en liten tvättstuga med fem (!!) dörrar)
Jag kan kolla om ett tag, nu är tvätten igång. Jag beställde med hemleverans från Elgiganten, väldigt smidigt. :)
 
  • Gilla
Reactions: Rie
Det är en av elkedjorna eget märke men tror att de tillverkades av LG, det är dock en riktigt gammal, 20 år, så det är inte alls säkert att din har samma typ av lås.

Lite dumt för man ser ju inte åt vilket håll spärren går utan att ha luckan öppen. Kanske en bildgoogling på modellbeteckning och lucklås (på engelska) ger något?
Den är köpt 2005, hittade fakturan igår .

Får kolla på YouTube igen, men med andra ord denna gång.
 
Jag kan kolla om ett tag, nu är tvätten igång. Jag beställde med hemleverans från Elgiganten, väldigt smidigt. :)
Tack det är snällt.
Jag var faktiskt in till Elgiganten och frågade bla om högerhängda och varför, men säljaren sa att det inte fanns.
Sedan gick han till en dator och pysslade med annat..... :confused:
Då gick jag. Tänkte att han tappade intresset när han inte skulle få sälja någonting till mig den dagen , beroende på hur det går med Stängda Luckan.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp