Tvättproblem...Igen...

Vias parfymfria är typ de ända som jag tycker inte lämnar dålig lukt efter tvätt på låga grader. Kör oftast bara med Via både med och utan parfym då jag är känslig för tvättmedel, eller ja köper Icas egna de rosa paketet ibland med finns också utan parfym. Ger inte mycket för flytande tvättmedel vill ha pulver! :p
 
Låter som det sitter ludd i silen före pumpen. Den kan vara i botten på maskinen och nås genom lucka i trumman, eller så nås den från lucka någonstans i nederkant på maskinen. Borde stå i instruktionsboken.
 
Vi har också haft lite problem med det där på senaste. Nu har vi provat att fylla maskinen lite mindre samt att lägga en del av tvättmedlet i själva trumman istället för i facket, och de senaste två tvättarna (båda 40-graders) har inte luktat unket alls. Jag vet inte vilket av det som hjälpte, om ens något, men än så länge verkar det lovande i alla fall.
 
Låter som det sitter ludd i silen före pumpen. Den kan vara i botten på maskinen och nås genom lucka i trumman, eller så nås den från lucka någonstans i nederkant på maskinen. Borde stå i instruktionsboken.

Är det inte den vanliga filterluckan?
 
Vi har också haft lite problem med det där på senaste. Nu har vi provat att fylla maskinen lite mindre samt att lägga en del av tvättmedlet i själva trumman istället för i facket, och de senaste två tvättarna (båda 40-graders) har inte luktat unket alls. Jag vet inte vilket av det som hjälpte, om ens något, men än så länge verkar det lovande i alla fall.

Nu när jag köpte nytt tvättmedel så började jag med sån där tvättboll man lägger inne bland kläderna, annars har jag haft i tvättfacket. Så jag vet väl inte heller om det berodde på byte av plats eller nytt tvättmedel, men nu luktar det inte illa längre så jag fortsätter med detta nu iaf.
 
Jag kör med tvättnötter, kör bara handdukar/lakan i 90 grader, resten i 40. Har två tröjor som kan lukta dåligt, måste ha med materialet att göra (så dessa tvättas ibland med vanligt tvättmedel), men resten luktar bra! Ättika-blandning som sköljmedel.
 
Jag kör med tvättnötter, kör bara handdukar/lakan i 90 grader, resten i 40. Har två tröjor som kan lukta dåligt, måste ha med materialet att göra (så dessa tvättas ibland med vanligt tvättmedel), men resten luktar bra! Ättika-blandning som sköljmedel.

Såg att dom börjat sälja parfymerad ättika (”tvättättika”) i butikerna nu, svindyrt :D
 
Jag läste någonstans att det är bra (för maskinen?) att byta tvättmedelssort ibland.
Det är säkert bara en myt. 😁
Minns inte vad det stod om varför man ska göra det men OM det ligger nån sanning i det så kan jag tänka mig att det är för att de är olika effektiva på att förutom att tvätta kläderna hålla maskinen fräsch invändigt?
 
Jag läste någonstans att det är bra (för maskinen?) att byta tvättmedelssort ibland.
Det är säkert bara en myt. 😁
Minns inte vad det stod om varför man ska göra det men OM det ligger nån sanning i det så kan jag tänka mig att det är för att de är olika effektiva på att förutom att tvätta kläderna hålla maskinen fräsch invändigt?
Det står i länken som delades tidigare i tråden ;). Handlar om att olika enzymer är bra på olika saker typ.
 
När min tvätt luktat surt under en kort period körde jag en tom maskin på höga grader och hällde bara i ättika. Hjälpte för mig iaf.
 
Har också haft lite problem. Tvätten har känts sträv och styv även med massor av sköljmedel
Det har inte heller luktat nytvättat.
Körde en maskin mednrengöringsmedel 60 grader.
Efter det blev det stor skillnad.

Vi har hårt vatten i vår kommun, vet inte om det påverkar
 
Jag har hårt vatten, använder bara tvättmedel som just då är billigast :D så det varierar. Jag tvättar så sällan att maskinen hinner torka mellan varven om det kan ha nån betydelse, men det luktar aldrig surt om kläder eller maskin. Tvättmedelsfacket rengörs ibland när jag kommer ihåg eller börjar se lite sunkigt ut.
 
Det står i länken som delades tidigare i tråden ;). Handlar om att olika enzymer är bra på olika saker typ.

Kan fortfarande inte läsa den, hur ska man veta vilka tvättmedel som verkar olika? Så man inte köper annat tvättmedel men så funkar det på samma sätt.
 

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Vi fick lite bebiskläder av en släkting som denne haft i en källare. Mest troligt i alla fall för alla plagg luktade väldigt unket...
Svar
6
· Visningar
813
Senast: Zacci
·
Hemmet Jag brukar aldrig tveka vad gäller tvätt men nu vet jag inte och behöver råd. Jag brukar tvätta mina tights för hand då de ska tvättas...
Svar
11
· Visningar
938
Senast: Otherside
·
Hemmet Min mans tröjor luktar aldrig riktigt rent, fast att de är tvättade. Jag har tvättat i 60 grader och testat olika tvättmedel, både...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 792
Senast: 95johsv
·
Hemmet Vi har precis flyttat till en ny lägenhet. Det är en nyproducerad lägenhet (3 år gammal) högst upp i huset. Det är många fönster inkl...
2
Svar
34
· Visningar
3 949
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kaninskrik
  • Kön kattungar
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp