Tvättstuga - vad saknar ni?

vilse

Trådstartare
Renoveringen fortskrider och vi börjar närma oss att få tvättstugan klar. Eller ja, det börjar snart bli dags att fylla den med inredning.
Men vad får man inte glömma att ha i en tvättstuga enligt er?
Vad har ni alltid saknat?
Vad har ni aldrig sett behov av?
Vilket var "ett onödig inköp", men som visade sig vara toppen?


Lite snabbt om hur vi redan tänkt:
* upphöjd tvättmaskin och torktumlare.
* massor av bänkskiva för att kunna vika och lägga tvätt.
* stor vask.
* Därmed även massor av förvaring.
* ställe att hänga upp tvätt
* "strumpor-som-förlorat-sin-kompis" lina.
* tvättkorgar som är lättillgängliga.
* Torkskåp kommer vi ha groventrén som är vägg i vägg.
* Utdragbar strykbräda kommer finnas i en låda.
 
Renoveringen fortskrider och vi börjar närma oss att få tvättstugan klar. Eller ja, det börjar snart bli dags att fylla den med inredning.
Men vad får man inte glömma att ha i en tvättstuga enligt er?
Vad har ni alltid saknat?
Vad har ni aldrig sett behov av?
Vilket var "ett onödig inköp", men som visade sig vara toppen?


Lite snabbt om hur vi redan tänkt:
* upphöjd tvättmaskin och torktumlare.
* massor av bänkskiva för att kunna vika och lägga tvätt.
* stor vask.
* Därmed även massor av förvaring.
* ställe att hänga upp tvätt
* "strumpor-som-förlorat-sin-kompis" lina.
* tvättkorgar som är lättillgängliga.
* Torkskåp kommer vi ha groventrén som är vägg i vägg.
* Utdragbar strykbräda kommer finnas i en låda.


För mig är det inte så viktigt med massor av bänkskiva att kunna vika och lägga tvätt. Jag brukar vika tvätten på tvättmaskinen och sen ner i en ikeakasse och vidare in i garderoberna.

Däremot vill jag ha massor av plats att hänga tvätt på. I den bästa tvättstuga jag haft fanns det 9 tvättlinor och en torktumlare och en rejäl avfuktare, det var helt perfekt. Tumlare använder jag i stort sett bara till att torka handdukar och duntäcken/jackor i, allt annat hängs.
 
Jag vill ha lakanssträckare, tycker det är ovärderligt när jag ska vika stora lakan och badlakan. :idea:
Åh, det har jag tänkt många gånger med! Det är ju ett helt gympass att fixa lakanen utan att dra dem på golvet.
Du råkar inte veta var de finns till rimligt pris?
 
Du kan ju vika ena änden och sen klämma fast i mageln och vika andra och sträcka innan du kör igång mageln igen tills du hittar någon, glöm inte tipsa mig om var bara! :idea:
Helt sant, men är inte så bra på mangeln att jag klarar den med enhandsfattning..
Lovar att återkomma!
 
För mig är det inte så viktigt med massor av bänkskiva att kunna vika och lägga tvätt. Jag brukar vika tvätten på tvättmaskinen och sen ner i en ikeakasse och vidare in i garderoberna.

Däremot vill jag ha massor av plats att hänga tvätt på. I den bästa tvättstuga jag haft fanns det 9 tvättlinor och en torktumlare och en rejäl avfuktare, det var helt perfekt. Tumlare använder jag i stort sett bara till att torka handdukar och duntäcken/jackor i, allt annat hängs.
Hänger inte jättemycket tyvärr. Men kommer ha en utdragbar, 120 *60 cm
Kommer troligen även att få plats med ett räcke, där jag kan hänga skjortor och annat direkt på hängare.

Jag vill ha lakanssträckare, tycker det är ovärderligt när jag ska vika stora lakan och badlakan. :idea:
Det kommer köpas, glömde jag skriva!

Upphöjd tvättmaskin med en utdragbar trådback under. Mycket fiffigt, tvätt hamnar inte på golvet.
check på detta! Kommer även ha en rullbar tvättkorg för att slänga tvätten. = slipper böja mig ner för att ta upp tvätt.
 
Får du plats med ett torkskåp tycker jag att det är väldigt användbart :) Torkar fortare än på sträck, och fungerar även att hänga in blöta ytterkläder, vantar osv i.

(och till att torka trattkantareller :D )
 
Upphöjd tvättmaskin med en utdragbar trådback under. Mycket fiffigt, tvätt hamnar inte på golvet.

Se till att det inte blir för högt totalt. Även korta människor ska kunna se ner i tvättmedelsfacket så att man vet att man torkat ur det ordentligt. Vi har i min förening upphöjda ganska stora tvättmaskiner med tvättmedelsfack med lock på ovansidan och jag måste stå på tå för att kunna se om jag gjort rent. Jag är 156 cm för referens :)

Och för att fortsätta på samma spår - om det finns tvättlinor uppskattas en stadig pall om de hänger högt.
 
Får du plats med ett torkskåp tycker jag att det är väldigt användbart :) Torkar fortare än på sträck, och fungerar även att hänga in blöta ytterkläder, vantar osv i.

(och till att torka trattkantareller :D )
Torkskåp kommer vi ha i angränsade rummet (groventrén). Främst för barnen overaller och dylikt, men självklart även för att kunna hänga in tvätt som måste torkas snabbt :)
 
Torkskåp kommer vi ha i angränsade rummet (groventrén). Främst för barnen overaller och dylikt, men självklart även för att kunna hänga in tvätt som måste torkas snabbt :)

:up:
Vi använder vårat torkskåp jättemycket! Fick köpa ett separat till groventrén för att det inte alltid skulle hänga ytterkläder i det rena skåpet i tvättstugan :)
 
Angående torktumlare: Jag köpte en värmepumpstumlare och är så nöjd. Förutom att energiförbrukningen och därmed också elräkningen är betydligt lägre jämfört med en vanlig tumlare, slipper jag all fukt och ånga i tvättrummet. Rekommenderas!
 
  • Gilla
Reactions: Sar
Angående torktumlare: Jag köpte en värmepumpstumlare och är så nöjd. Förutom att energiförbrukningen och därmed också elräkningen är betydligt lägre jämfört med en vanlig tumlare, slipper jag all fukt och ånga i tvättrummet. Rekommenderas!
Redan inköpt :)
 
Se till att det inte blir för högt totalt. Även korta människor ska kunna se ner i tvättmedelsfacket så att man vet att man torkat ur det ordentligt. Vi har i min förening upphöjda ganska stora tvättmaskiner med tvättmedelsfack med lock på ovansidan och jag måste stå på tå för att kunna se om jag gjort rent. Jag är 156 cm för referens :)

Torka ur tvättmedelsfacket? Tur jag har egen tvättstuga, tvättmedelsfacket har jag tvättat tre gånger på 10 år .
 
Torka ur tvättmedelsfacket? Tur jag har egen tvättstuga, tvättmedelsfacket har jag tvättat tre gånger på 10 år .
Jag kände samma när jag läste det :D Jag hade nog fått många arga lappar efter mig i en gemensam tvättstuga - jag har aldrig tänkt tanken ens på att torka ur det efter tvätt :eek:
 
Torka ur tvättmedelsfacket? Tur jag har egen tvättstuga, tvättmedelsfacket har jag tvättat tre gånger på 10 år .

Jag kände samma när jag läste det :D Jag hade nog fått många arga lappar efter mig i en gemensam tvättstuga - jag har aldrig tänkt tanken ens på att torka ur det efter tvätt :eek:

I de gemensamma tvättstugor jag tvättat i har det alltid i tydliga instruktioner framgått att det ska göras (hade nog inte kommit på det själv annars), liksom det står att man ska tömma luddfacket i torktumlaren m m.
I min egen tvättmaskin gör jag det inte, men i gemensamma används ju olika tvättmedel och sköljmedel och det kan bli rester i facket, speciellt om man använder pulver.
 

Liknande trådar

Hemmet Vi har ju blivit med tvättstuga :) I den finns förutom tvättmaskin, tumlare och upphängs-möjligheter ganska mycket förvaring :) Men vi...
Svar
14
· Visningar
873
Senast: Sedna
·
Fritid Nu ska vi snart ta tag i vårat ena badrum och jag känner att lite renoveringstips är på sin plats. Just nu ser det ut så här...
Svar
0
· Visningar
1 271
Senast: MM
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp