Organisering tvättstuga

strawberrysylt

Trådstartare
Vi har ju blivit med tvättstuga :) I den finns förutom tvättmaskin, tumlare och upphängs-möjligheter ganska mycket förvaring :) Men vi känner lite att vad ska vi förvara där? Hur gör ni? Hur gör man? :P Tvättstugehacks? :P

Jag tänker att min/mina tvättkorgar har jag i sovrummet, däri kastar jag smutstvätt som jag sen bär ner till tvättstugan och tvättar i maskinen och sen tumlar/hänger upp och sen viker på bänken i tvättstugan och sen bär upp till sovrummet/garderoberna igen. Inget att förvara ?!
Visst, det kan vara skönt att förvara lite rena kläder och handdukar där eftersom det är dusch och bastu intill tvättstugan. Även kanske smutsigt om man byter om i samband med dusch/bastu. Men sen då? Ibland känns det som om folk förvarar så mycket i tvättstugan? Är det om man är en stor familj kanske, vi är bara två...
Så ja, hur gör ni?
 
Inget illa menat, men :rofl:.
Det där är ett problem som "nya" husägare har. Efter ett tag kommer det finnas allt möjligt i de där skåpen - limflaskor, någon tvättpåse, tvättmedel, fläckborttagning, lacknafta, någon burk med målarfärg, kanske några penslar, bra att ha saker, reflexer, märkliga krokar. Ge det lite tid. ;)
 
Jag tänker att min/mina tvättkorgar har jag i sovrummet, däri kastar jag smutstvätt som jag sen bär ner till tvättstugan och tvättar i maskinen och sen tumlar/hänger upp och sen viker på bänken i tvättstugan och sen bär upp till sovrummet/garderoberna igen.
Så tvättade jag också när jag bodde i lägenhet. Nu i hus så, njee...
Nu bärs tvätt ner, sorteras och sen kanske jag inte tvättar just den dagen. Eller så väntar jag tills det finns en full maskin av en viss sort.

Sen håller jag med ovan, saker att förvara har man alltid i hus, kanske inte första året, men sen hokus pokus så står man där 😅 och då är vi här hemma verkligen inga som samlar på oss saker bara för att.
 
Inget illa menat, men :rofl:.
Det där är ett problem som "nya" husägare har. Efter ett tag kommer det finnas allt möjligt i de där skåpen - limflaskor, någon tvättpåse, tvättmedel, fläckborttagning, lacknafta, någon burk med målarfärg, kanske några penslar, bra att ha saker, reflexer, märkliga krokar. Ge det lite tid. ;)
Ungefär. @strawberrysylt i vårt skåp i tvättstugan står schampo balsam tvålar lampor mm. Bra med mycket förvaring.
 
Inget illa menat, men :rofl:.
Det där är ett problem som "nya" husägare har. Efter ett tag kommer det finnas allt möjligt i de där skåpen - limflaskor, någon tvättpåse, tvättmedel, fläckborttagning, lacknafta, någon burk med målarfärg, kanske några penslar, bra att ha saker, reflexer, märkliga krokar. Ge det lite tid. ;)
Haha, detta är EXAKT vad vi har i vår tvättstuga!

@strawberrysylt En grej jag tycker är skönt att ha i tvättstugan är lakan eller handdukar så slipper man bära iväg dem när man vikt dem 😅
 
Inget illa menat, men :rofl:.
Det där är ett problem som "nya" husägare har. Efter ett tag kommer det finnas allt möjligt i de där skåpen - limflaskor, någon tvättpåse, tvättmedel, fläckborttagning, lacknafta, någon burk med målarfärg, kanske några penslar, bra att ha saker, reflexer, märkliga krokar. Ge det lite tid. ;)

Haha, jo jag kan tänka mig det, fast sådär vill jag ju helst inte ha :p
Vi har annan förvaring också så helst slipper jag nog ha sånadär grejor i tvättstugan.
Tänkte mera om det fanns tips typ "Vi hade kaos, sen köpte vi DE HÄR lådorna :heart" typ så...
😊
Så tvättade jag också när jag bodde i lägenhet. Nu i hus så, njee...
Nu bärs tvätt ner, sorteras och sen kanske jag inte tvättar just den dagen. Eller så väntar jag tills det finns en full maskin av en viss sort.
Men precis! Lite det jag är ute efter. Jag känner redan att jag börjat tvätta på ett annat sätt :p
Nu ligger tvätten kvar o maskinen sen igår t ex (oöppnad lucka), ska hänga den strax. Det hade den inte kunnat ofta i lgh med tvättstuga. Och så är det skönt att ha lite rentvättsförvaring där.
Jag tänker att vi får väl känna in lite mer förstås hur vi vill ha det och vad vi behöver, men tänker som sagt att det bör finnas tips att hämta t ex "jag kom på att XX är supersmidigt att ha i tvättstugan".
Vilka lådor/korgar för smutstvätt tex? För varje temp? Korg med hjul, bu eller bä?
@strawberrysylt En grej jag tycker är skönt att ha i tvättstugan är lakan eller handdukar så slipper man bära iväg dem när man vikt dem 😅
:) Ja, handdukar skulle vi kunna ha en del där, det vore nog bra :) till dusch och bastu :). Lakan har hamnat där nu också, vi sover på övervåningen (tvättstuga nere), men kan ju vara bra att ha en del där sen, har tänkt om vi t ex har gästsängar nere.
 
Vi har typ en kökslådor, köksbänk (svårt att förklara vettigt) i tvättstugan. Lådorna har nätkorgar och varje låda är en tvättkorg enligt temperatur. På så vis slipper vi kaos med fristående tvättkorgar och grejer.

Alla medel, strykjärn, nål-tråd i ett eget skåp.
 
Jag har iofs tvättstuga och badrum kombinerat. Men jag hade nog haft tvättkorg i badrummet ändå. Sovrummet hade jag tidigare men jag tycker det är mer smidigt när man ofta ändå duschar och så att slänga smuts direkt i samband med det. Och därifrån ta ner till eventuell tvättstuga 😊
Så slipper man lukt från smutstvätt i sovrummet. Där brukar istället den berömda stolen för mellanlagring finnas 😉 inte rent och inte smutsigt.
 
vi har köpt IKEA's tvättkorgar på hjul som vi har i tvättstugan och sorterar i så att när en är full är det bara in i maskin. Bär ned och upp tvätten i IKEA's blå påsar, vem vill bära otymplig tvättkorg i en trappa
 
Vi har typ en kökslådor, köksbänk (svårt att förklara vettigt) i tvättstugan. Lådorna har nätkorgar och varje låda är en tvättkorg enligt temperatur. På så vis slipper vi kaos med fristående tvättkorgar och grejer.

Alla medel, strykjärn, nål-tråd i ett eget skåp.
Så har vi också, eller ja, en garderob med plastbackar för varje temperatur. Det har underlättat mycket tycker jag, att man slipper sortera när man ska slänga in en maskin.
 
Så har vi också, eller ja, en garderob med plastbackar för varje temperatur. Det har underlättat mycket tycker jag, att man slipper sortera när man ska slänga in en maskin.
Ja verkligen! Det är så skönt att det är färdigt sorterat.

Gillar lösningar med skåpdörrar/luckor så man får till en snygg lösning utan att behöva se tvätten inuti.
 
Haha, jo jag kan tänka mig det, fast sådär vill jag ju helst inte ha :p
Vi har annan förvaring också så helst slipper jag nog ha sånadär grejor i tvättstugan.
Tänkte mera om det fanns tips typ "Vi hade kaos, sen köpte vi DE HÄR lådorna :heart" typ så...
😊
Nu vet jag ju inte hur planlösningen ser ut i ert hus, men i de hus jag bott i har det funnits en tendens att smutsiga saker kommer in i tvättstugan och här blir det lite balansgång ifall det finns en massa ren tvätt som inte är iordning. Tex kommer gärna mina smutsiga joggingskor in i tvättstugan på diskbänken, för att de ska torka lite innan jag diskar/tvättar av dem. Ridskor har också en tendens att hamna där, precis som pjäxor, blöta täckkläder, svettiga träningskläder etc. Så har man mycket utrymme så hade jag gärna har det där lite mer separerat.
 
Det enklaste är att tvätten med eller mindre direkt kommer till tvättstugan och där sorteras i trådbackar eller liknande utifrån färg/temperatur. Då är allt samlat, sorterat och det är enkelt att överblicka när det är läge att tvätta.
 

Liknande trådar

Hemmet Renoveringen fortskrider och vi börjar närma oss att få tvättstugan klar. Eller ja, det börjar snart bli dags att fylla den med...
2
Svar
24
· Visningar
2 864
Senast: Philosophia
·
Relationer Efter att jag läste den andra tvättstugetråden så började jag fundera på vad som är förväntat i en tvättstuga- om man bortser från att...
Svar
19
· Visningar
1 136
Senast: tolksele
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har egentligen i flera år lockats av tanken på att vistas i en stuga utan el och indraget vatten, för att känna på hur det kändes...
Svar
0
· Visningar
700
Senast: cassiopeja
·
Äldre Ja, det gör ju jag har jag förstått nu efter drygt en vecka. Det är riktigt intressant, är "bara" 11 år sedan jag senast bodde i en...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
8 986
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Att bjuda någon?
  • Inredningstråden, del 2
  • Jag gpr sönder

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp