Så här ser ett av handfaten ut hemma hos mig. Inbyggd för fast tvål.

Obs INTE instagramvänlig tvål på denna men så här ser det ut hemma just nu.

Visa bifogad fil 78641
Jag skulle inte kalla det där att funka, inte enligt mina uppenbarligen känsliga preferenser. Tycker tvålen ser ohygienisk och rätt trist ut (även om den kanske inte är det..). Förstår att det är hos mig problemet ligger, men tycker alltid det slutar med att hård tvål ser ut ungefär sådär. En av anledningarna till att jag inte gillar det. Vi har också ofta gäster och då tycker jag det känns rätt ofräscht att alla behöver krama på samma tvål (även om jag också hört nånstans att det inte ska vara så ohygieniskt ..)
 
Jag skulle inte kalla det där att funka, inte enligt mina uppenbarligen känsliga preferenser. Tycker tvålen ser ohygienisk och rätt trist ut (även om den kanske inte är det..). Förstår att det är hos mig problemet ligger, men tycker alltid det slutar med att hård tvål ser ut ungefär sådär. En av anledningarna till att jag inte gillar det. Vi har också ofta gäster och då tycker jag det känns rätt ofräscht att alla behöver krama på samma tvål (även om jag också hört nånstans att det inte ska vara så ohygieniskt ..)
Ett långt livs användning av hårdtvål har fått mig att begripa att tvålarna ser ut sådär om man inte sköljer av dem när man tvålar in sig. dvs låter smutsigt lödder sitta kvar på tvålen.

Mina tvålar brukar numera hålla sig fina. Det blev betydligt bättre när jag flyttade ifrån mitt ex.....;)
 
Kanske inte sköljer ut tvålen tillräckligt eller har extremt skitiga händer. Tvålarna hos mig brukar se ganska rynkiga ut efter ett tag. Så pumptvål är nog ändå mer hygienist. Men för händerna så de inte torkar ut funkar den fasta tvålen bäst.
Det är bara jag som använder den fasta tvålen så kan tyvärr inte skylla på någon annan 😅
 
När jag tänker efter vill jag nog inte använda någon annans rynkiga fasta tvål heller. Men ens egna går visst hur bra som helst. Lite märkligt faktiskt. Undrar varför det är så :cautious:
 
Jag brukar göra så också. Köper refill till mina tvålflaskor tills de lägger av. Jag HAR dock ägt ett par tvålpumpar i mitt liv, men jag tycker inte att de håller mycket bättre heller....
Jag har haft en i glas som kom med lägeneten. Snygg men kompett värdelös. Det blev att man ändå köpte en ful billig plast som man sen fyllde på det de hade på rea.
 
Såhär ser det ut i mitt gästbadrum. Ingen som klagat hittills (men jag har fått klagomål på handduk så det är inte som mina vänner är för trevliga för att klaga). Den vita tvålen har alltså en gång varit lika stor som den under. Inga sprickor och inget kladd:) Men erkänner att det är lite kladdigare i mitt eget badrum och i köket, men själva tvålarna är fräscha.
tempImagebcjvIH.jpg
 
Ett långt livs användning av hårdtvål har fått mig att begripa att tvålarna ser ut sådär om man inte sköljer av dem när man tvålar in sig. dvs låter smutsigt lödder sitta kvar på tvålen.

Mina tvålar brukar numera hålla sig fina. Det blev betydligt bättre när jag flyttade ifrån mitt ex.....;)
Så kan det säkert vara, jag har mest bara upplevt hårdtvål hos mina föräldrar, de var alltid en kombination av spruckna och kletiga. :wtf: Känner ingen tilltro till att jag kommer få min tvååring och femåring att skölja tvålen och se till att den läggs lämpligt för att torka, så pumpar nog vidare ett tag till :)
 
När jag tänker efter vill jag nog inte använda någon annans rynkiga fasta tvål heller. Men ens egna går visst hur bra som helst. Lite märkligt faktiskt. Undrar varför det är så :cautious:
Känner att jag var lite hård mot din tvål, sorry.. Tycker dock inte det är det minsta konstigt att du inte har något emot att använda egen men känner mer tveksam för använda andras gamla tvål, så är det väl med allt, sin egen smuts, så mkt enklare att stå ut med (och för att förtydliga, säger inte att din tvål är smutsig, men lite sprucken är den allt ;))
 
Såg nu att gräddfilsburken kom med på bild. Den innehåller en pensel i vatten. Håller på att måla om ett litet skåp nämligen.
Om nu någon undrar :D
Jag undrade lite, men tänkte också att det är en möjlig lösning: häll refilltvål rakt i en tom gräddfilsburk och sleva med handen - pump överflödig!:angel:

(Och för de som förespråkar hård tvål: riv den på rivjärn ner i gräddfilsburken och toppa med vatten. Vänta. Rör. Njut.:idea:)




Nejrå! Skojar.
 
Lush har fina tvålar som håller bra, tycker barnängen (som jag även kör på ibland) blir för mjuk och övergår till att mest fastna i tvålkoppen.
Har haft några bra tvålar baserat på linolja, men citrustvålen från Lush är. 👌🏼

Men just nu kör jag mest flytande, jag köper en flaska från Lagerhaus och fyller på med Dove efterhand. Ibland när jag har bjudning köper jag nytt från Lagerhaus, men jag tycker det är himla dåligt att de inte har refill.
 
Har själv sparade i plast från Rituals, och i ett badrum och kökets ena vask pump i glas från IKEA. De senare är inne på +4 år nu. Rituals har jag haft i en evighet. Fyller på och återanvänder, köper väldigt sällan en flaska utan bara refiller och har nog dessutom några extra pumpflaskor på lager omutifallatt.

I duschen däremot har jag hårdtvål, huden har tackat mig i över ett år nu. Så mycket bättre. Dock ingen billig från ICA utan lite dyrare med bättre ingredienser. Hade först en tvålhängare med magnet som hängt med rätt länge. Nu släppte den och jag har en genombruten gallerkopp där tvålen torkar mellan duscharna. Men att skölja av den är A och O.
 
Känner att jag var lite hård mot din tvål, sorry.. Tycker dock inte det är det minsta konstigt att du inte har något emot att använda egen men känner mer tveksam för använda andras gamla tvål, så är det väl med allt, sin egen smuts, så mkt enklare att stå ut med (och för att förtydliga, säger inte att din tvål är smutsig, men lite sprucken är den allt ;))
Jag har lyckats komma ihåg att byta använd tvål mot ny tvål vid gäster eller lägga en ny bredvid. Men min lilla äggformade ser helt ok ut nu ändå. Någon jag haft hade en tendens att smälta dock.
 
I duschen däremot har jag hårdtvål, huden har tackat mig i över ett år nu. Så mycket bättre. Dock ingen billig från ICA utan lite dyrare med bättre ingredienser. Hade först en tvålhängare med magnet som hängt med rätt länge. Nu släppte den och jag har en genombruten gallerkopp där tvålen torkar mellan duscharna. Men att skölja av den är A och O.
Ingen beläggning i duschen? I så fall, vad har du för tvål?
 

Liknande trådar

Utrustning Frågar åt en vän som har en täckesstrimlande häst, ihop med en annan täckesstrimlande häst (ingen annan vill ha sin med de där två...
Svar
14
· Visningar
2 265
Senast: caballus
·
Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
5 667
Hemmet Jag skulle behöva lite hjälp och inspiration gällande tapeter till kök och vardagsrum i ett gammalt torp i Småland, och vad gör man om...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
16 234
Senast: Chili
·
Kropp & Själ Så efter att ha kastat sönder min säkert 15:e PS3-kontroll på ett år och även smashat två glas, så inser jag, eller snarare min plånbok...
Svar
15
· Visningar
2 258
Senast: Riley
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp