Min svärmor samt en eller två bekanta har hårdtvål och jag tycker det känns väldigt ofräscht. Jag fattar att det kanske inte är helt logiskt, men jag blir lite äcklad av tanken faktiskt :o
Det är fascinerande så olika det kan vara. Jag avskyr att tvätta händerna med flytande tvål. Det känns som om de blir alldeles torra och eländiga efteråt. Med fast tvål får jag inte alls det problemet.
 
Är det batteri eller el i den där?

(Jag börjar känna mig lite osäker på om vi verkligen ska ha batterier i allt möjligt och omöjligt hemma. Jag förstår det dock på offentliga platser. Känns som att all tex el vi sparar på att ha energisnåla lampor och annat slösar vi på att sätta batterier och el i allting.)
Jag tittade på såna förut för jag skulle älska att slippa ta i tvålpumpen, men det känns faktiskt helt orimligt att använda batterier till en tvålpump (om man inte har nåt fysiskt problem då). Man tar ju ändå i tvålpumpen innan man tvättat händerna så det spelar ju ingen roll, är bara känslan.
 
Alltså hur glad är jag att vi är så många som hårdtvålar?!:D Jag är ju helt korrekt i min trendanalys här! Där ser ni!!:laugh::p

Ni som använder hårdtvål; hur får ni det att funka? Alla gånger jag försökt hårdtvål (olika märken och kvalisort) så blir mina händer så torra att de gnisslar när jag gnuggar dem mot varandra (som man gör när man tvättar sig). Inte direkt en lyxig känsla...

Till TS: vad gör du med dina stackars pumpar? Jag gör mest som de andra föreslår: köper tvål i pumpflaska som jag sedan fyller på. De håller (för mig) I ett par evigheter och senast en gick sönder var för att jag välte ner den i golvet. Igen. Även haft en I köket som var gjord av metall, den gick sönder typ 400e gången jag välte den.
Har en doftfri, mild, överdoserar inte och om jag tvättar händerna ofta (vilket jag gör) så tar jag en skvätt Buly's huile antique efteråt (har jag alltid gjort oavsett tvål) :)
Jag körde ganska länge med hårdtvål från Lush. Luktar jättejättegott, var mindre uttorkande för händerna och dessutom jättefina! Slutade dock efter ett tag då jag insåg att det faktum att jag måste rensa vattenlåset typ varannan månad för att vattnet ska rinna ordentligt var direkt kopplat till hårdtvålen. Det är ju inte bara i handfatet det blir en beläggning utan även i röret ner. Aldrig haft problem med det innan jag började med hårdtvål och aldrig efter jag slutat så det var definitivt det och inte att man sköljer ner kräm och liknande kladd från händerna. Hade det inte varit för det hade jag definitivt fortsatt :)
Ska inte hymla med att liiite värre har avloppen blivit, men verkligen inte så ofta som du beskriver! En runda med ättika och bikarbonat en gång i halvåret fixar det för mig, så det tycker jag är värt :)
 
Ni som använder hårdtvål; hur får ni det att funka? Alla gånger jag försökt hårdtvål (olika märken och kvalisort) så blir mina händer så torra att de gnisslar när jag gnuggar dem mot varandra (som man gör när man tvättar sig). Inte direkt en lyxig känsla...
Alla tvålar funkar inte för mig, de jag använder är gjorda av rapsolja med tillsats av getmjölk och honung. De spricker inte.

Tvålkoppar behöver man ha ett par stycken, bara att sätta i disken, man kan gärna ha två tvålar att varva med också så att de får torka ihop ett par dagar mellan varven. En skiva luffa är bra att lägga tvålen på.

Tvålrester löses upp med diskmedellösning eller vinägerlösning.
 
Är det bara jag som aldrig har ägt en tvålpump? :o Jag brukar köpa tvål som redan kommer i snygg flaska, och sedan återanvänder jag den flaskan tills den inte känns fräsch längre. Det blir ju plastavfall av det också, men nuvarande pump har jag haft i snart två år och den är fortfarande fin.

(sån här har jag just nu)

Visa bifogad fil 78605
Brukar oftast köpa Dove påfyllnings påsar. Vill helst inte köpa ny flaska varje gång. Slöseri.
Jag vet att det inte är svar på frågan men vad hände med good old tvål och tvålkopp? Finns riktigt snygga :D
Har det också givetvis! Men vill kunna välja båda. Ibland är jag riiiiktigt smutsig pga skitigt jobb/studier. Så då vill jag kunna pumpa. Och dessutom verkar gäster föredra pumptvålen framför den hårda tvålen efter noteringar jag gjort :cautious:
 
Jag brukade ha köpta tvålpumpar men gör numera som ovan dvs köper tvål som redan är i snygga pumpar.

Och jag tror att jag aldrig varit med om att ne pump gått sönder. Vad gör du, hoppar på dem?
Ja du jag frågar mig själv detsamma :rofl:
Verkligen ingen aning måste vara superklantig i badrummet :o
Handfaten är också ganska smala. Båda badrummen och lilla toaletten är som för minipersoner 😳
 
Ni som använder hårdtvål; hur får ni det att funka? Alla gånger jag försökt hårdtvål (olika märken och kvalisort) så blir mina händer så torra att de gnisslar när jag gnuggar dem mot varandra (som man gör när man tvättar sig). Inte direkt en lyxig känsla...

Till TS: vad gör du med dina stackars pumpar? Jag gör mest som de andra föreslår: köper tvål i pumpflaska som jag sedan fyller på. De håller (för mig) I ett par evigheter och senast en gick sönder var för att jag välte ner den i golvet. Igen. Även haft en I köket som var gjord av metall, den gick sönder typ 400e gången jag välte den.
Så här ser ett av handfaten ut hemma hos mig. Inbyggd för fast tvål.

Obs INTE instagramvänlig tvål på denna men så här ser det ut hemma just nu.

DD4A40BF-4F84-4723-BF4E-6A2EFD6C8546.jpeg
 

Liknande trådar

Utrustning Frågar åt en vän som har en täckesstrimlande häst, ihop med en annan täckesstrimlande häst (ingen annan vill ha sin med de där två...
Svar
14
· Visningar
2 265
Senast: caballus
·
Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
5 667
Hemmet Jag skulle behöva lite hjälp och inspiration gällande tapeter till kök och vardagsrum i ett gammalt torp i Småland, och vad gör man om...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
16 232
Senast: Chili
·
Kropp & Själ Så efter att ha kastat sönder min säkert 15:e PS3-kontroll på ett år och även smashat två glas, så inser jag, eller snarare min plånbok...
Svar
15
· Visningar
2 258
Senast: Riley
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Katter och spädbarn
  • Uppdateringstråd 29
  • Resultat på HD-röntgen

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp