Tvätta bäbiskläder

Koltinna

Trådstartare
Hur ofta ska man tvätta kläderna till nyfödda?
Ska man tvätta dom varje gång dom använts eller ska man tvätta dom när dom blir smutsiga?

Sv: Tvätta bäbiskläder

Jag tvättar när det blivit smutsigt och har gjort så hela tiden. Ibland används ett plag i 3½ minut och ibland kan man använda det till och från i en vecka...

Jag har inte tvättat dom efter varje användning, och jag skulle inte rekommendera nåon att göra det heller. Det är inte skadligt med den lilla mängd smuts som kan finnas på kläderna när de inte är synligt smutsade. Däremot känns det inte så nyttigt att varje gång få på sig nya kläder med rester av sköljmedel i. Däremot tvättar jag alltid kläder innan första användning, de kemikalier som kan finnas i kläderna då vill jag inte utsätta mitt barn för. :)

Spinner vidare här, ska nämligen tvätta upp alla nya plagg jag köpt till den ankommande bebisen.
Ngt tvättmedel som rekommenderas? Eller funkar alla parfymfria lika bra? Sköljmedel/mjukmedel?
Har ingen torktumlare så brukar alltid tvätta med sköljmedel för att få mjukare kläder.

Jag har inte tvättat dom efter varje användning, och jag skulle inte rekommendera nåon att göra det heller. Det är inte skadligt med den lilla mängd smuts som kan finnas på kläderna när de inte är synligt smutsade. Däremot känns det inte så nyttigt att varje gång få på sig nya kläder med rester av sköljmedel i. Däremot tvättar jag alltid kläder innan första användning, de kemikalier som kan finnas i kläderna då vill jag inte utsätta mitt barn för. :)
Det funkar utmärkt att tvätta utan sköljmedel, så slipper man ha några kemikalier alls kvar i kläderna.
Spinner vidare här, ska nämligen tvätta upp alla nya plagg jag köpt till den ankommande bebisen.
Ngt tvättmedel som rekommenderas? Eller funkar alla parfymfria lika bra? Sköljmedel/mjukmedel?
Har ingen torktumlare så brukar alltid tvätta med sköljmedel för att få mjukare kläder.
Jag använder Grummes tvätt & skölj, som innehåller bomullsfröolja. Det ger en viss sköljmedelseffekt utan att man behöver lämna kvar en massa kemikalier i kläderna efter tvätt. Finns tyvärr inte oparfymerat, men i övrigt passar det åtminstone mig utmärkt.

Sen generellt kan jag ju rekommendera er att köpa kläder som är Öko-Tex-certifierade, vilket innebär att de inte innhåller några ämnen som är skadliga för hud och hälsa, varken det färdiga plagget eller under tillverkningen.

Jag har använt Naturell ellelr vad den heter. Men det spelar nog ingen roll, så länge det är ett som är godkänt av allergiförbundet. Det brukar vara en symbol på. Det är i vilekt fall vad jag går efter när jag väljer vilket jag ska köpa. Sköljmedel brukar jag också använda, finns "bra" varianter av dem med. Känns snällare att ha mjuka kläder till de små. :love: :)

Det funkar utmärkt att tvätta utan sköljmedel, så slipper man ha några kemikalier alls kvar i kläderna.

Vi använde inte heller sköljmedel förut, men min man tyckte inte alls om det. Så då köpte vi Naturells sköljmedel, det har ju alla märkningar och ska vara bra och inte medverka till allergier. :)

Känns onödigt och oekonomiskt att tvätta kläderna efter varje gång de använts. De behöver ju inte vara smutsiga för det.
Dessutom sliter det ju på kläderna. :)

Jag använder Willys tvättmedel, som jag använder i vanliga fall också.
Den tycker jag är jättebra och dessutom billig.
De dyra tvättmedlen brukar oftast vara sämre, iaf i de tester jag läst.
Den luktar inte så mycket parfym, men den finns som parfymfri också. :laugh:

Sköljmedel använder jag också, men ngt som inte luktar så starkt eller är parfymfritt.

Har inte heller någon torktumlare, men har märkt att det inte behövs så mycket sköljmedel för att tvätten ska bli mjuk

kl

Jag tvättar bara när kläderna är smutsiga samt nya kläder innan de används första gången. My har varit en riktig liten kräkbebis så oftast har hon inte kunnat ha samma plagg mer än en halv dag... Nu kladdar hon gärnet med annan mat så det blir minst ett ombyte per dag iaf. Pyjamasarna håller lite längre =)

Jag använder Grummes oparfymerade tvättsåpa eller grummes oparfymerade tvättpulver. Inget sköljmedel, fungerar finfint.

//Julia

kl

My har varit en riktig liten kräkbebis så oftast har hon inte kunnat ha samma plagg mer än en halv dag...

Här har vi en riktig kräkbebis, brukar avverka minst 3 ombyten (body+byxor) innan lunch :grin: Kan bli upp mot 8 ombyten på en dag och aldrig att en pyamas kan användas mer än en natt

Vi blir i varje fall aldrig sysslolösa med all tvätt som skall tvättas, hängas och vikas :D

Sköljmedel tar bort fibrernas naturliga ytspänning och gör att motståndskraften mot smuts minskar. Tvättar du med skäljmedel smutsas alltså kläderna snabbare än utan sköljmedel. Är det ett plagg i funktionsmaterial så förstörs andningsförmågan helt av sköljmedel.

Jag tvättar med Neutral tvättmedel. Alla bebiskläder torktumlas så de blir mjuka utan sköljmedel.

Smutsiga blir kläderna aldrig - han hinner kräkas på dem innan det gått så långt. ;)

Småbebbar smutsar ju inte ner kläderna utom när det kommer lite kräk eller går igenom blöjan. Nya kläder tvättas såklart före användning, men om de sen inte var riktigt smutsiga sköljde jag bara upp dem i varmt vatten och lät torka för att de skulle kännas fräscha vid nästa användning. Räckte gott och väl, dessutom snällt mot huden och naturen :)

Sköljmedel tar bort fibrernas naturliga ytspänning och gör att motståndskraften mot smuts minskar. Tvättar du med skäljmedel smutsas alltså kläderna snabbare än utan sköljmedel. Är det ett plagg i funktionsmaterial så förstörs andningsförmågan helt av sköljmedel.

Bra tips men den sorts "smuts" som små bebisar orsakar, dvs kräk, matkladd och bajs så spelar det nog ingen roll om man har ytspänning eller ej.

Min tvättmaskin gick på högvarv tills den drog sin sista suck gav upp när liten var 4 månader. :D

Handdukar ska man inte heller använda sköljmedel till för de suger upp vatten mycket sämre.

Här har vi en riktig kräkbebis, brukar avverka minst 3 ombyten (body+byxor) innan lunch :grin: Kan bli upp mot 8 ombyten på en dag och aldrig att en pyamas kan användas mer än en natt

Vi blir i varje fall aldrig sysslolösa med all tvätt som skall tvättas, hängas och vikas :D

Ha ha, det är bättre att låta bebin vara naken :D Vi bytte aldrig förän kläderna var riktigt nerkräkta, så de var ordentligt blöta... skulle man byta för minsta kräk så hade hon inte kunnat ha på sig några kläder mer än fem minuter åt gången =) Pyjamasarna kräkte hon ner det första hon gjorde på morgonen, gärna genom en kaskadspya som träffade mig och sängkläderna också! Tillslut gav vi upp att tvätta sängkläderna varje gång hon hade kräkts, det torkade ju ändå lagom tills vi skulle lägga oss igen :D Kanske lite äckligt, men det går ju inte att hålla på o byta sängkläder varje dag!

Nu är det betydligt bättre. Det blir minst ett ombyte per dag pga matkladd + pyjamas på kvällen, men pyjamasen kan hålla i tre dagar nuförtiden =). Oftast får hon äta naken, annars blir det alldeles för mycket tvätt. Tycker ändå att tvättmaskinen går dygnet runt!

//Julia

Ha ha, det är bättre att låta bebin vara naken :D Vi bytte aldrig förän kläderna var riktigt nerkräkta, så de var ordentligt blöta... skulle man byta för minsta kräk så hade hon inte kunnat ha på sig några kläder mer än fem minuter åt gången =) Pyjamasarna kräkte hon ner det första hon gjorde på morgonen, gärna genom en kaskadspya som träffade mig och sängkläderna också! Tillslut gav vi upp att tvätta sängkläderna varje gång hon hade kräkts, det torkade ju ändå lagom tills vi skulle lägga oss igen :D Kanske lite äckligt, men det går ju inte att hålla på o byta sängkläder varje dag!

Nu är det betydligt bättre. Det blir minst ett ombyte per dag pga matkladd + pyjamas på kvällen, men pyjamasen kan hålla i tre dagar nuförtiden =). Oftast får hon äta naken, annars blir det alldeles för mycket tvätt. Tycker ändå att tvättmaskinen går dygnet runt!

//Julia

Jo naket brukar vi köra rätt ofta när temperaturen är passande. Dock är det lättare att tvätta nedkräkta kläder än filtar :grin: Är glad att det är sommar än, då gör det inte så mycket om han är "lite" fuktig i väntan på nästa spya:rofl:

Känner igen det där med sängkläderna, tur att det inte bara är jag som gett upp att ha rent i sängen :o

Längtar till Melker kan ha samma pyamas/body vid fler tillfällen, smidigt att slippa packa med sig 3-4 ombyten om man ska bort en stund. Peppar peppar verkar det dock som om kräkningarna minskat lite senaste dagarna, idag var vi borta från 17.30-21 och inte en enda kräka kom det!

Liknande trådar

Hemmet Jag har alltid bara tvättat allt i 40 grader. Nu börjar jag inse att allt kanske inte blir riktigt rent och behöver lite tips och trix... 2 3 4
Svar
78
· Visningar
2 389
Kropp & Själ Nu är jag lite förvirrad och klockan är sen men jag hoppas någon kan svara här ikväll. Jag ska operera foten i morgon och har fått köpa... 2
Svar
21
· Visningar
1 025
Senast: Mia_R
·
Kläder & Bli fin Jag har en klassisk, lång "mammakorv" (som de numera kallas). Dvs en lång dunjacka. Den är fylld med 90% ankdun och 10% anfjäder. Jag... 2 3
Svar
56
· Visningar
3 059
Senast: Cattis_E
·
Övr. Barn Det är sportlov och dottern är på fritids. Hon har en hårsnodd med en stor dekoration på som hon ska släpa med sig överallt. Hon hade...
Svar
7
· Visningar
945
Senast: Krålus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Shop to you drop, del 4
  • Kattbilder #10
  • Oseriös avel 2023