Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det funkar utmärkt att tvätta utan sköljmedel, så slipper man ha några kemikalier alls kvar i kläderna.Jag har inte tvättat dom efter varje användning, och jag skulle inte rekommendera nåon att göra det heller. Det är inte skadligt med den lilla mängd smuts som kan finnas på kläderna när de inte är synligt smutsade. Däremot känns det inte så nyttigt att varje gång få på sig nya kläder med rester av sköljmedel i. Däremot tvättar jag alltid kläder innan första användning, de kemikalier som kan finnas i kläderna då vill jag inte utsätta mitt barn för.![]()
Jag använder Grummes tvätt & skölj, som innehåller bomullsfröolja. Det ger en viss sköljmedelseffekt utan att man behöver lämna kvar en massa kemikalier i kläderna efter tvätt. Finns tyvärr inte oparfymerat, men i övrigt passar det åtminstone mig utmärkt.Spinner vidare här, ska nämligen tvätta upp alla nya plagg jag köpt till den ankommande bebisen.
Ngt tvättmedel som rekommenderas? Eller funkar alla parfymfria lika bra? Sköljmedel/mjukmedel?
Har ingen torktumlare så brukar alltid tvätta med sköljmedel för att få mjukare kläder.
Det funkar utmärkt att tvätta utan sköljmedel, så slipper man ha några kemikalier alls kvar i kläderna.
kl
My har varit en riktig liten kräkbebis så oftast har hon inte kunnat ha samma plagg mer än en halv dag...
Sköljmedel tar bort fibrernas naturliga ytspänning och gör att motståndskraften mot smuts minskar. Tvättar du med skäljmedel smutsas alltså kläderna snabbare än utan sköljmedel. Är det ett plagg i funktionsmaterial så förstörs andningsförmågan helt av sköljmedel.
Här har vi en riktig kräkbebis, brukar avverka minst 3 ombyten (body+byxor) innan lunchKan bli upp mot 8 ombyten på en dag och aldrig att en pyamas kan användas mer än en natt
Vi blir i varje fall aldrig sysslolösa med all tvätt som skall tvättas, hängas och vikas![]()
Ha ha, det är bättre att låta bebin vara nakenVi bytte aldrig förän kläderna var riktigt nerkräkta, så de var ordentligt blöta... skulle man byta för minsta kräk så hade hon inte kunnat ha på sig några kläder mer än fem minuter åt gången =) Pyjamasarna kräkte hon ner det första hon gjorde på morgonen, gärna genom en kaskadspya som träffade mig och sängkläderna också! Tillslut gav vi upp att tvätta sängkläderna varje gång hon hade kräkts, det torkade ju ändå lagom tills vi skulle lägga oss igen
Kanske lite äckligt, men det går ju inte att hålla på o byta sängkläder varje dag!
Nu är det betydligt bättre. Det blir minst ett ombyte per dag pga matkladd + pyjamas på kvällen, men pyjamasen kan hålla i tre dagar nuförtiden =). Oftast får hon äta naken, annars blir det alldeles för mycket tvätt. Tycker ändå att tvättmaskinen går dygnet runt!
//Julia