Tvätta flugtäcket

vippan

Trådstartare
Har ett flugtäcke av märket Horse Saver och skulle igår tvätta det för vintern tänkte jag. Men då ser jag till min bestörtning att det står "Dry clan only! Absolutly no handwashing" :crazy: (ni får ursäkta om stavningen inte blev helt korrekt!
Är det meningen att man ska behöva lämna det till kemtvätt, det verkar ju inte riktigt klokt... Vågar man chansa på en tvätt hemma? :confused:

Sv: Tvätta flugtäcket

Jag skulle tvätta det i 30 eller 40 grader. Jag har tvättat våra flugtäcken i vanlig maskin hela sommaren utan problem.

Jag ska göra ett försök. Ska man ha skonsammare centrifugering kanske? Är täckerna behandlade med något så de inte ska tvättas "för hand" ? :crazy:

Nu vet jag inte i vilken kvalitet ditt flugtäcke är, är det mer "plastvarianten" skulle jag ta 30 grader. Jag har iaf använt ett vanligt program.

Det verkar ju helknäppt att man inte ska kunna tvätta sitt täcke på vanligt sätt, det behövs ju verkligen med jämna mellanrum.
Jag skulle satsa på ett från Boett istället. ;)

Kan du inte bara blåsa av det med en högtryckstvätt och låta det dropptorka? kemtvätt på hästtäcken känns ju... inte såäpraktiskt! :crazy:

Jag gör ett försök i helgen. :) Det borde väl tåla 40 grader. Det är inget "stelt" täcke utan sladdrigt i polyester.

Som Pia säger så borde det väl tåla en tvätt om det tål en regnskur... eller :confused: mycket märkligt men det är väl så att de skriver ofta ut "lägre" tvättråd ifall det skulle hända något! Så är det ju ofta på kläder iaf.

Jag har ett flugtäcke från Shire och ett från Börjes till min shettis och båda täckena har tvättats varannan vecka hela sommaren. De täckena har också tvättråd "kemtvätt". Jag har kört dem på 30-40 grader men med lite snällare centrifugering, bara 400 varv. Shiretäcket är fortfarande som nytt (används för andra säsongen!) medans täcket från Börjes har blivit lite sladdrigt eller om man vill vara snäll lite mjukare...
//marti

Om jag kör det i 40 grader med snäll centrifugering borde det bli bra (rent). Ska testa!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

Tillbaka