Tvätta ridhjälm??

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Rigoletto
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 9 211
R

Rigoletto

Hur gör man lättast (om det går) för att tvätta hjälmen inuti?? Den blir svettig och äcklig så snabbt, så jag skulle vilja tvätta den. Nån som har ett bra tips? Ska man tvätta med vanligt tvättmedel?

Sv: Tvätta ridhjälm??

Det finns hjälmtvätt från t.ex. Charles Owen. Denna vet jag att jag har sett på granngården här t.ex. Finns hjälmdeo också från CO. Man ska nog inte experimentera för mycket själv med sin hjälm :smirk:, fråga i en ridsportbutik eller något först, kolla t.ex. om de har hjälmtvätt där att köpa och hur du enklast går till väga för att få din hjälm fräsch.

Vid nästa hjälmköp rekommenderas annars en ridhjälm med ventilation!
Dom blir inte lika svettiga och äckliga som vanliga sammmetshjälmar, finns även vissa hjälmar som har uttagbart foder, där du alltså kan ta ur och tvätta enbart fodret i maskin.

Jag har en sammetshjälm som jag har tvättat. Det går att vända ut fodret ur den och tvätta det för hand, jag minns inte exakt vad för tvättmedel jag använde, kanske flytande. Det gick bra i alla fall.

Däremot kastade jag en gammal Jofahjälm efter att en råtta pissat i den... gud ske lov hann jag märka det innan jag satte på mig hjälmen!

Jag har tvättat på olika sätt. Flera gånger har jag stoppat sammetshjälmen från Källqvist i diskhon och tvättat den med tvättmedel.

En gång har jag även kört den i diskmaskinen (efter att möss hade pissat i den). Den verkar inte ha lidit av det, men den är gammal (och borde nog slängas pga ålder).

Min nyaste hjälm, CO, har jag inte haft så mycket att den är så ickig än, men när det blir av blir det nog ett varv i diskhon.

/trassel

Använd ett matt- eller bilklädsleschampo!:idea:

Det blir ett tjockt skum som gör rent ordentligt, men det blir inte så blött som när man tvättar med vatten.

Brukar linda/knäppa in min CO med läderhakband i min ridjacka (Kyra midjejacka vindtyg) och köra den på handtvätt/ulltvätts programmet i tvättmaskinen. Gjorde lika dant med tidigare Champion Showring-hjälmar. Fungerar jättebra och hjälmen blir som ny.
Det enda som har hänt vid ett tillfälle (när jag använde örngott istället för jackan) är att en sådan där rosett bak på hjälmen släppte, men den var bara limmad så det var ju en enkel match att limma tillbaka den.

Det verkar ju fungera ganska bra att tvätta hjälmen! Att tvätta den i tvättmaskinen verkar ju smidigt, ska nog testa det...

men funkar den efter det?
jag har hört att den ska sluta "fungera" om man tvättar den i tvättmaskin. e inte det farligt?

När jag var på jakt efter en ny ridhjälm så ville jag ha en med avtagbart innerfoder, som skulle vara enkelt att tvätta. Hon i affären sa att det inte fanns sådana hjälmar, men att man kunde tvätta med textilshampoo. (Vet dock nu att det finns sådana hjälmar)

Fast hon sa att ridhjälmar inte blir smutsiga innuti om man bara vädrade dem... Hmm, undrar hur hon lyckas ha en fräsh hjälm efter ett svettigt ridpass mitt i sommaren? Min ridhjälm är hur snuskig som helst innuti!

Jag kör i diskmaskinen utan diskmedel, i överkorgen, på kortprogrammet. Blir som ny.

Liknande trådar

Hemmet Jag har alltid bara tvättat allt i 40 grader. Nu börjar jag inse att allt kanske inte blir riktigt rent och behöver lite tips och trix... 2 3 4
Svar
78
· Visningar
2 388
Utrustning Jag behöver tvätta fårskinnspadden som jag har på tömkörningsgjorden. Har hittills fungerat bra med att torka och borsta rent men nu går...
Svar
17
· Visningar
774
Senast: Görel
·
Hemmet Ska sälja min säng i helgen och de var fläckar på bäddmadrassen. Testade vatten blandat med bikarbonat och lät suga in men blev inget...
Svar
17
· Visningar
817
Senast: SaraXX
·
Utrustning Jag behöver köpa en ny ridhjälm. Min nuvarande köpte jag 2013 när jag började rida (!!!) och den är verkligen long overdue. Jag är en...
Svar
7
· Visningar
802
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka