Tvätta täcket?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Fladde
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 25
  • Visningar Visningar 2 129
F

Fladde

Jag har ett Horsewere Rambo plus.
Nu efter vinter tiden är det jätte skitigt och jag undrar är det värt att tvätta det?
Blir kvaliten sämre?

881.jpg

Rätt skitigt va?
Ser värre ut nu:p;)

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Tvätta täcket?

Skicka in det på tvätt. Jag har tur, min tränare är chef på tvätterifirma så vi tvättar täcken billigt :)

Notorius skrev:
Skicka in det på tvätt. Jag har tur, min tränare är chef på tvätterifirma så vi tvättar täcken billigt :)

Stallägaren tvättar så för oss blir det grattis;)

Men det är mest om det blir dålig kvalite på det.
Det är ju inte specillt billigt täcke..

Man ska väl inte tvätta i onödan men några tvättar ska det väl tåla! Jag tvättar mina täcken i 30 grader, med tvättmedel utan blekmedel och utan sköljmedel. Fungerar lika bra efteråt.

anja skrev:
Man ska väl inte tvätta i onödan men några tvättar ska det väl tåla! Jag tvättar mina täcken i 30 grader, med tvättmedel utan blekmedel och utan sköljmedel. Fungerar lika bra efteråt.

Okej..
Jag vet att det kommer se lika skitigt ut efter nästa vinter :crazy:
Jävla häst till att rulla sig :D :o ;)

Men hade du tvättat om du hade varit jag?

Hörru tösa, det är ett Horseware-täcke vi snackar om ;) :D

Farouk skrev:
Hörru tösa, det är ett Horseware-täcke vi snackar om ;) :D

Okej:p

Tycker du jag ska tvätta det och berätta för Missy att rullar man sig blir det mindre mat :D :p :angel:

Horseware är kvalité så om det inte klarar en tvätt är det väldigt dåligt.

Skulle det förstöras av att bli tvättat är det nog ett fall för reklamationsnämnden! Jag undviker att tvätta alltför ofta, men tvättar väl täckena ett par gånger per säsong. Impregneringsskyddet eller vad man ska kalla det försämras av sköljmedel, därför ska man undvika det.

Mitt gamla täcke (Horseguard) hade jag tills det föll sönder för att det var utslitet, men det var fortfarande regntätt! Klarade t.o.m. blötsnö efter många år. Sen kan man ju impregnera om täcket ifall det behövs.

Jag har tur, har en så pimpinett häst som tycker det är ociviliserat att rulla sig i lera, hon har bara rullat sig med täcke på EN gång!! Hon har också djupt förakt för kor för att de bajsar överallt i hagen, äckligt tycker hon. Hon är en riktig grevinna... :bow:

Senast ändrad av en moderator:

När mina ser ut så där borstar jag av dem med en skurborste. Sen blir det tvättmaskinen med tvättmedel utan blekmedel samt sköljmedel för "andas-material" i sköljkoppen. Det sistnämnda köper man lätt på en sportaffär - ganska dyrt men bra effekt på plagg/ täcken man är lite extra rädd om.

Egentligen skall man impregnera efteråt, men det fungerar med sköljvarianten också. Ska torktumlas lätt efter det. Var marginell om ens någon skillnad i andas/ vattentäta effekten efteråt.

Du snackar om ett Horseware, klart att det klarar tvätt!

Se mitt svar ovan. Tror säkert att Horseware säljer speciell "återimpregnering" de också.

det ska tvättas i nått specialmedel så att man inte förstör andasfunktionen och vattentätheten.
Är du osäker, så köp horsewears egna tvättmedel (brukar finnas i samm butik där du kan köpa täcken) o sen lämnar du in det till täckestvätt.
Alternativt brukar det fungera rätt bra att bara blåsa av dem med en högtryckstvätt. Leran försvinner, men du förstör inga material eftersom det bara är vatten.
Så brukar jag göra med mina när de bara är leriga men fräscha på insidan.

popeye skrev:
det ska tvättas i nått specialmedel så att man inte förstör andasfunktionen och vattentätheten.
Är du osäker, så köp horsewears egna tvättmedel (brukar finnas i samm butik där du kan köpa täcken) o sen lämnar du in det till täckestvätt.
Alternativt brukar det fungera rätt bra att bara blåsa av dem med en högtryckstvätt. Leran försvinner, men du förstör inga material eftersom det bara är vatten.
Så brukar jag göra med mina när de bara är leriga men fräscha på insidan.

Det är finnt på insidan
Tror du det räcker att spruta med högtryckstvätt på det?
Du ser på bilden går även intårkad lera bort?

jadå, har du en högtryckstvätt går det bort!
Med bara vanlig vattenslang så blir det kanske svårare. Jag har ett likadant (fast lila men what ever) och en häst som älskar att rulla sig. Har kört det många gånger, sätt på dig gummistövlar bara för man blir ganska blöt :D

popeye skrev:
jadå, har du en högtryckstvätt går det bort!
Med bara vanlig vattenslang så blir det kanske svårare. Jag har ett likadant (fast lila men what ever) och en häst som älskar att rulla sig. Har kört det många gånger, sätt på dig gummistövlar bara för man blir ganska blöt :D

Okej:D

Jo en högtryckstvätt har vi.
Ska nog testa det i helgen om vädret tillåter;)

Nej det förstörs inte, tvätta efter tvättråden så löser det sej! :)
Efter 3-4 tvätten bör man inpregenera igen.

Det förstörs verkligen inte, det enda som kan ta stryk är inpregneringen, men det är juh lätt att göra om!

Liknande trådar

Utrustning Tjo, har fått för mig att jag nog kommer va ut mer i vinter om jag inte fryser, och då jag inte hittat fodrade shortchaps i sverige...
Svar
8
· Visningar
616
Senast: Emma-pemma
·
Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan... 2
Svar
36
· Visningar
3 634
Senast: 13579vas
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 341
Senast: Johanna1988
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
5 096

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Svårtransporterad häst
  • Dressyrsnack nummer 18
  • WE-tråden
Tillbaka