Tvättmaskin

BernT

Trådstartare
Nu är det såhär att jag tvättat för första gånget i mitt liv typ :p
Körde 4 benskydd (till hästen alltså) i maskinen på 30 grader och nu när jag tog ut dem ur maskinen så var det massa vatten kvar i den. Ska det vara det?
Det finns typ en miljon knappar på den så jag tryckte på ungefär hälften av dem innan jag startade maskinen :angel:
Det är en sån dära ny ''hightech''maskin haha.

Mamma är bortrest ett bra tag så det vore himla okäckt om jag hade haft sönder den, såå snälla säg att det ska vara vatten i när den är klar?

Sv: Tvättmaskin

åh craaaap också :p
Det är rätt mkt vatten i, halvvägs upp till luckan :angel:

Ojsan...:D Nu är ju jag mer van vid gamla maskiner i tvättstugan men där finns iaf en skylt på väggen där det står hur man tappar ur vattnet, men sån tur har väl inte du:crazy:

Haha neej, bor ju i villa och det är alltid mamma som tvättar annars så det finns inga skyltar här.
Aja får väl ösa ur vattnet och låtsas som inget :p
Bara det att tvättberget växer och mamma kommer inte hem än på 10-12 dagar.
Får ta med tvätten till pappa istället.

Den är inte sönder, men det gäller att hitta vart luddfiltret sitter, för då har det korkat igen. Förmodligen av hästhår! Så andas ut!
Maskinen har inte gått sönder....
Det brukar sitta en liten lucka på utsidan av maskinens framsida oftast nertill, därinunder sitter ett litet lock, som man kan skruva bort och sen dra ut själva filterkoppen, och så rensar man koppen, (brukar sitta allt möjligt äckligt där), och skruvar tillbaka den. Var beredd när du skruvar löst locket, på att en massa vatten rinner ut, så ha något stort till hands, till exempel en badhanduk eller två, så att du kan torka upp vattnet. Ibland sitter det en liten slang också vid locket, som gör att man kan tömma ur vattnet i en hink eller liknande, innan man skruvar bort locket. Men på en del maskiner, så rinner vattnet ut på golvet.
Leta på!

Nej den ska inte vara vatten kvar. Då har den inte gått klart programmet.

Testa att googla på maskinens namn och se om det finns burksanvisning

Jag tror på luddfiltret! Mkt vanligt, då man tvättat sina hästgrejor! ;) Även jag har varit med om det minst fem gånger..blir lika trött varje gång..det är äckligt att rensa filtret..

Men vad konstigt, det var inga hår (eller ja ngt enstaka kanske) på skydden, bara massamassa lera typ.
Men jag ska testa det du skrev imorgon bitti.

sweep : men den fick tvätta huuur länge som helst. Det ska bara ta 30 min och efter en timme var det inte klar så då lät jag det vara och sen glömde jag bort det tills typ kl 11.
så den borde tvättat klart.

Det finns program som stannar med vattnet kvar, det är program för tyger som blir väldigt skrynkliga om de ligger "torrt" i maskinen, linne är ett typ exempel.

När de programmen är färdiga så ska det finnas en knapp som det står tömning eller centrifugering på, tryck på den och se vad som händer, maskinen bör tömma ut vattnet.
Hittar du ingen knapp så letar du reda på bruksanvisningen, eller tar kontakt med närmaste återförsäljare, ler du fint så skriver de ut en ny bruksanvisning åt dej eller om du har otur så kan du få betala en tjuga.

Nu när du berättat mer, tror jag liksom Tiny Winy, att tvättmaskinen stått inställd på nåt blötläggningsprogram eller liknande. Och eftersom det inte var några hår på benskydden, så borde filtret inte ha guckat igen. Men om du vill kan du tömma maskinen genom att lossa filtret. Och så får din mamma ställa om knappen på maskinen till vanlig tvätt, när hon ska tvätta nästa gång. Hon vet säkert vilken knapp den ska stå på. En del maskiner är väldigt krångliga, och en del jävlas ibland:devil:. Vår förra maskin kunde fastna och stod och tuggade i timmar. Den är i tvättmaskinshimlen nu;), (tippen)..Då för att få ut vattnet, brukade jag öppna luddfiltret och på så sätt tömma den. Alla sätt är bra, utom de dåliga.

Hoppas du får nån ordning på det.

Vissa tvättmaskiner har tex tillval för sköljstopp. Det betyder att den tömmer inte ur maskinen vid sista sköljningen. Detta för att tvätten inte ska skrynklas. En del maskiner har exakt samma funktion då man tvättar i 30 grader...30 grader brukar man bara tvätta extra känsliga plagg, och då brukar även vattnet stanna i trumman. Vad heter tvättmaskinen ? Det står ju på dom. Sen är det bara att Googla bruksanvisningen. Men mammor brukar sällans länga sånt ;)

Liknande trådar

Hemmet Har nyss flyttat och körde tvättmaskinen för första gången idag. Den är ur funktion, centrifugeringen fungerar inte. Vad jag kan läsa... 2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 307
Senast: Krålus
·
Mat Jag satte en surdegsgrund igår. Har aldrig lyckats ens hålla liv i sådana jag fått tidigare, men någon gång ska det väl lyckas. Stenmalt... 2 3
Svar
41
· Visningar
2 977
Senast: Cattis_E
·
Relationer Ursäkta mig för det dunderlånga inlägget men känner att jag måste få skriva av mig lite, jag vet inte riktigt vad sjutton jag ska göra... 2
Svar
33
· Visningar
12 783
Senast: Mirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Somna in hemma
  • Senast tagna bilden XVI
  • Uppdateringstråd 31