• Tävling
  • Trådstartare Trådstartare dressyrpinglan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 32
  • Visningar Visningar 2 723
Sv: Tvingad?

När man löser licens på nätet skickar svrf ett mail till klubben där de ska intyga att man är medlem och har grönt kort.

När man löser licens på nätet skickar svrf ett mail till klubben där de ska intyga att man är medlem och har grönt kort.

Men, om jag tar mig själv som exempel. Hur skulle min licensklubb kunna veta att jag har grönt kort? De sju åren jag var hästfri har jag flyttat runt och är nu medlem i en klubb som ligger i ett helt annat distrikt än min förra klubb. Och min nuvarande klubb har inte bett att få in någon form av bevis på att jag har grönt kort. Så jag förstår inte riktigt hur ridklubben ska kunna intyga att jag har grönt kort?

Jag vet det, (då det är jag som får dom på vår klubb)

men jag kan bara ta vår klubb som exempel, vi har i år fått många nya tävlingsryttare som man aldrig mött, som bara är ett namn på pappret än så länge, vi har väl runt 50 ryttare som löst för oss iår än så länge, sedan skall det finnas folk på klubben som kollar upp om dom har grönt kort...
och fortfarande kan ju en underårig ryttare lösa licens. och medföljande myndig kan variera och behöver inte ha anknytning till vår klubb.
alltså svårt att kolla. därför kollar vi på tävling,
och det har hänt 5 gånger att vi nekat ryttaren att starta, och där 3 av dom hade INTE grönt kort visade det sig senare, 2 hade glömt sitt (synd om dom men)

men jag kan bara ta vår klubb som exempel, vi har i år fått många nya tävlingsryttare som man aldrig mött, som bara är ett namn på pappret än så länge, vi har väl runt 50 ryttare som löst för oss iår än så länge, sedan skall det finnas folk på klubben som kollar upp om dom har grönt kort...
och fortfarande kan ju en underårig ryttare lösa licens. och medföljande myndig kan variera och behöver inte ha anknytning till vår klubb.
alltså svårt att kolla. därför kollar vi på tävling,
och det har hänt 5 gånger att vi nekat ryttaren att starta, och där 3 av dom hade INTE grönt kort visade det sig senare, 2 hade glömt sitt (synd om dom men)

Men hur funkar det då, jag kan ta mig själv som exempel, jag tog grönt kort på Elmia mässan någon gång på 90 talet, när de införde detta, jag var bland de typ 50 första i landet som fick "kortet" vilket då bestod av en liten grön papperslapp, den lappen är försvunnen sen många år, dock har jag varit licensierad för en annan klubb tidigare än min nuvarande, ingen frågade mig när jag löste medlemskap och licens för min nya klubb efter grönt kort heller.
Men jag skulle inte kunna visa upp någon bricka eftersom jag aldrig fått någon.
Det känns lite overkill att betala pengar till förbundet för att få ut en bricka nu när man haft licens och tävlat i 15 år.

Det jag egentligen undrar över är om ni nekar ryttare med licens på era tävlingar som inte kan visa upp det gröna kortet?

Jag har aldrig under alla dessa år blivit ombedd att visa detta.

är oxå en av de som haft en lien papperlspp.. fick den i början av 95 om jag minns rätt... finns tydligen inte reggat på oss som tog så tidigt iag inte på mig... och inte på ngng av de jag tog samtidigt som..

är oxå en av de som haft en lien papperlspp.. fick den i början av 95 om jag minns rätt... finns tydligen inte reggat på oss som tog så tidigt iag inte på mig... och inte på ngng av de jag tog samtidigt som..

Då tillhör jag undantagen då, tog mitt GK -95 och bytte ut papperslappen för kanske 4 år sedan. Inga problem i mitt distrikt iaf.

orättvist... men iofs kan de vara bra att skriva om kortet måste erkänna att jag itne direkt hållit mig uppdaterad på alla ändringar i TR. borde vara omtagning efter några år egentligen..

Det jag egentligen undrar över är om ni nekar ryttare med licens på era tävlingar som inte kan visa upp det gröna kortet?

Jag har aldrig under alla dessa år blivit ombedd att visa detta.

Har glömt av denna tråden, men JA; vi skulle neka dig att starta, om vi bett dig visa grönt kjort.

Rättelse:
*Grönt Kort,
skyller på att klockan va mycket igår:crazy:
kan ju tyckas löjligt att vi gör så, men det står att "grönt kort skall kunna uppvisas" Och vi har valt att vara "paragrafryttare" på vår klubb, blir enklare så i längden för funktionärerna,

Har ju lite med säkerhet på tävlingsplatsen att göra också.
En orutinerad 10-åring på sin första tävling utan medföljande vuxen utan grönt kort, kan faktiskt orsaka onödiga olyckor, Har dom kortet så har dom förhoppningsvis lite kött på benen

Vi skickar även hem dom med felaktiga/glömda vacc, mätintyg m.m.. har då hänt att ryttare sagt att: -men där jag tävlat innan har låtit mig starta ändå. Kan inte ni också vara bussiga??

En del klubbar gör bara stickprov på grönt kort,vacc t,ex,

Jag brukar själv få visa mitt Gröna Kort i ca 50% av mina tävlingar

Mätintyg och vaccinationsintyg ser jag inte som något märkligt, men att neka någon som har en gällande licens att starta tycker jag är konstigt eftersom man inte ska få ut licens om man inte har grönt kort, dva att det är klubben som "godkänner" licensen som intygar därmed att den tävlande har tagit grönt kort.

Jag har ALDRIG visat varken grönt kort eller mätintyg. Vaccination är det enda de vill se här nere i skåne.

Har man licens så har man ju GK. Att visa det är ju bara att dubbelkolla.

Mätintyg och vaccinationsintyg ser jag inte som något märkligt, men att neka någon som har en gällande licens att starta tycker jag är konstigt eftersom man inte ska få ut licens om man inte har grönt kort, dva att det är klubben som "godkänner" licensen som intygar därmed att den tävlande har tagit grönt kort.

citerar mig själv från ett tidigare inlägg:

Citat:
Ursprungligen postat av Sazalamel

OK, bra att veta, hoppas jag inte kommer att tävla på din klubb någon gång, och skulle inte rekomendera någon annan det heller, ett grönt kort får man en gång (jag fick som sagt inget, utan en grön papperslapp för X antal år sedan) att det försvinner med tiden ser jag inte så konstigt (hur många har inte tappat plånboken någon gång tex med "allt" i) och JAG anser att licensen ska vara lika gilltig som jag har skrivit innan, och en ny licensbricka får man ju varje år man löser licens.

Att någon för en underårig måste visa kan jag tycka är OK eftersom det är oklart vem som kan sitta inne med GK.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Dressyr Nu är jag och hästen anmälda till vår alldeles första tävling tillsammans! Hästen har aldrig tävlat och jag har inte tävlat sen 2007! I...
Svar
7
· Visningar
971
Senast: fio
·
Hundavel & Ras Ja senaste gånger jag varit med på grundkurser i rally agility och nosework så har det pratats mycket om tävlingar och till och med... 2
Svar
27
· Visningar
1 195
Senast: Raderad medlem 147980
·
Ekonomi & Juridik Hej! Har lite frågor ang. hästar som inte blivit färdigregistrerade och vad som kan vara viktigt att tänka på i detta fall. Kikar...
Svar
11
· Visningar
1 016
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej, Jag är mitt uppe i en utredning hos veterinär av min häst som har ett släpande bakben. Han visar ingen reaktion på böjprov, visade...
Svar
12
· Visningar
1 571
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka