Tycker ni att det är okej att hästarna är ute 6-7 timmar?

L

lie

jag har mina 2 hästar i ett stall där gubben gärna vill ha inne sina hästar rätt så mkt,tydligen.! i söndags fick de komma in vid 2.. de kommer ut vid 7 halv åtta och nu på vintern går de ALDRIG ute mer än till max 3-4!! ja skulle gärna vilja ha ute mina hästar mkt mer..! eftersom de är utedjur egentligen..!! men det är oxå så att hästarna väntar vid ingången på eftermiddagen eller förmiddagen.:!! så va tycker ni? rätt eller fel?
 
Personligen tycker jag att de ska gå ute så mycket/ länge som möjligt. Men det är ungefär likadant i mitt stall, de är ute 6-7 timmar... och visst är hästarna vanedjur, de står där och väntar. Men det är ju bara för att det finns mat när de kommer in, skulle de få mat ute så skulle de inte bry sig.
I mitt förra stall togs hälften av hästarna in vid 3-4 och resten fick hö ute och togs sen in vid 6-7 tiden (beroende på väder o vind!).
Kan inte dina 2 gå ute lite längre då?

/ :bump:
 
Våra hästar är ute 12-14 timmar om vädret tillåter, vilket det oftast gör.
Att hästarna väntar vid ingången är väl att de vant sig vid ingång den tiden. Om ingångstiden blev runt 20 skulle de ställa sig vid grinden då .
 
jag gillar d inte men tyvärr är d så här oxå eftersom d inte finns folk som tar in för lunch, hästarna kommer ut kl 9 o in l 14 för att stallägarna inte tycker de ska vara utan mat längre än så (frukost kl 7) o fodra ute gör de bara när d e snö eftersom vi har sandhagar....längtar efter ett eget ställe ;)
 
tycker også att hästarna skall gå ute så mycke som möjligt
om dom har förhållanden till det
 
olika från häst häst till häst
hur hagarna ser ut
får dom mat i hagen osv..

min går ut vid hlv åtta och kommer in vid tre och de räcker för honom nu på vintern
 
Vi har våra ut 7-8 timmar nu på vintern och jag tycker att det fungerar mkt bra! Min häst motioneras 6 dagar i veckan utöver hagvistelsen och har nästan alltid hö att pilla med i boxen, står väl utan 1-2 timmar kanske.

De kommer ut vid 8-9 och in vid 16-17.
 
Hej!
Visst är det bra att hästarna kan vara ute så länge som det går.
Jag vill hälst ta in mina hästar innan det är helt mörkt.
Dom kommer ut ca:halv sex på morgonen,och dom tas in ca: halv fyra,är det snö så är det ljusare och dom kan vara ute längre.På morgonen är det visserligen mörkt men ljusnar snabbt.Varför jag vill ta in dom innan det är mörkt är att vi tidigare haft en häst som hade fastnat i undertråden mellan hoven och skon och låg och ryckte r/t att strömmen var på.Svårt att handskas snabbt när det är mörkt.
En säkerhet och lite noja för min del. ;)
 
ja längtar verkligen efter ett eget stall där ja kan bestämma själv..! nej för att min ena är dräktig o hon går med ett annat dräktigt sto o blir min ena kvar i hagen så rusar hon bara runt..! och bubba den andre går själv..! så de skulle bli alldeles förstörda om de fick stå där ute själv är de är mörkt utan sina kompisar.:! fast de bästa hade vart om gubben tatt in hästarna senare..! men men... :(
 
I stallet brevid oss går hästarna ut medans dom mockar och sen får dom gå in... varje dag! :( stackare...
 
Min häst går ut halv 9 och kommer in ca 16-16:30 senast nu vintertid.
då är det mörkt och hon vill in, så längre trivs inte hon med. dessutom blir det så långt mellan målen annars, hon får ganska mycket kraftfoder, hö får de ju ute också, så hon behöver få sin middag då.
 
jA har alltid ute min häst så länge som möjligt, kanske 12 timmar om dan. Men det är en hosthäst, så jag vill inte att han ska vara inne när folk mockar och strör. De flesta andra tar in sina tidigare. Men eftersom han har mat i hagen vill han inte in. De andra kan dock stå och vänta vid ingången när det blir mörkt.
Men är vädret okej skulle jag nog försöka ha ute mina lite längre. Du kan ju ta in dom själv när du kommer.
 
Hej!
Mina hästar kommer ut mellan 6.00-6-45 på morgonen efter de har ätit sitt kraftfoder på morgonen. Den ena är en häst som är lite trång i luftvägarna, så därför får de sitt hö ute, och inomhus vattnar jag det ( men bara till honom).
Sedan har inte jag någon möjlighet att ge dem hö vid lunch, så de får så pass mycket hö att de klarar sig fram till ja, 14.00. Det är bara på vardagar. Sedan får de hö och kraftfoder inne. De kommer in mellan 19.30-20.00. Vid dåligt väder kan det bli så tidigt som 18.00.

Detta är två hästar som tycker om att vara ute, och jag tror att de flesta hästar tycker det är skönt att vara ute, så länge det inte är dåligt väder.
Men det är ju olika för olika hästar.
Och tips till dig som inte tyckte om att ta in dem efter det blivit mörkt, gör som jag: Sätt en strålkastare om du har möjlighet.

Våra grannar som har hästar värda ca. 250 000 :- är ute bara några timmar. Den ena har föstört tänderna och väver för fulla maskin. Den andra blev så uttråkad att han inte ville röra sig ur fläcken. De bara sparkar och sparkar i boxväggarna...

:)
 
Men GÖR ni inget med era hästar, eftersom dom är i hagarna hela dagen???? Mina kommer ut vid 8-9 tiden och in vid halv 4-4, dom som körs kommer in tidigare om dom inte körs direkt på morgonen, för då får dom gå ut senare...ska man ha hästar bara för att dom skall vara ute 12 timmar vintertid :confused:...sommaren är ju annorlunda, då kan dom ju gå ut även om dom är duschade.....
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 197
Senast: Ridinglady
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
809
Senast: Habina
·
Skola & Jobb Den här vintern har fått mig att undra om jag verkligen orkar fortsätta köra buss. Jag älskar det verkligen, det är mitt drömyrke sen...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
6 654
Senast: BernT
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 344
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Uppdateringstråd 29
  • Katter och spädbarn

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp