Tyda näringsinnehållet

J

Jaba

Jag behöver hjälp med och tyda näringsinnehållet i Baileys Horse Feeds. Det står i procent. Hur räknar man om till per kilo? EX: 16 % Protein, 4,7%, Calcium 1,25% och fosfor 0,8%.
Kan nån hjälpa mej?
 
Flyttar man inte bara kommat ? 160 i protein, 12,5 Kalcium och 8 i Fosfor ?! Vad är 4,7% för något du skrev då ?

Jag kan ha fel också...
 
4,7% olja. Men blir de inte lite högt kalciuminnehåll då? 12,5 liksom. Brukar inte de ligga på 2-3? :confused:
 
Det beror väl på fodret. Så länge det är mer calcium än fosfor så spelar det ju ingen roll. Hur mycket Kalcium det blir får du ju reda på när du väl räknat ut foderstaten...
 
självklart! Men ja tyckte de va lite mycket. Så man flyttar bara kommat ett steg åt höger då?
 
På proteinet kan man inte bara flytta kommat, eftersom det inte är smältbart råprotein som skrivs, utan bara råproteinet. Det är snarare runt 100gSRP på 16%, eller något sådant.
 
Det där irriterar mig verkligen, har upptäckt att det är ganska vanligt att speciellt utländska fodertillverkare bara skriver proteininnehåll och inte smältbart, och sen kan inte ens den försäljare man kontaktar lämna uppgifter om smältbart. Men som du skriver så ligger det nog i detta fall på drygt hundra (upp mot 110).
mvh Maria
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej alla kloka hästmänniskor, Jag har en 6-årig PRE-hingst, han är ca 165 cm hög och nätt i typen. Väger just nu ca 440 kg, han bör...
Svar
18
· Visningar
1 792
Senast: TinyWiny
·
  • Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 197
Senast: cassiopeja
·
Foder & Strö Jag har ett problem. Har en unghäst som blir 2 år i maj, men jag behöver lite hjälp med mineralerna. Hon går på lösdrift med fri...
Svar
3
· Visningar
672
Senast: TinyWiny
·
Tjatter Påsklov!! I dessa Covid-19 tider när hela Stockholm stängs ner och ser ut som en spökstad bestämmer sig Stockholmarna för att dra till...
74 75 76
Svar
1 512
· Visningar
53 347

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Dressyrsnack 16
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp